سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت دعوا با همکلاسی

دعوا با همکلاسی و بروز چالش هایی در محیط مدرسه تا حدی طبیعی است. در محیط های آموزشی همواره افرادی وجود دارند که تنش زا بوده و قصد آسیب زدن و یا قلدری کردن دارند. این موضوع اجتناب ناپذیر است و تنها باید از فرزندان در مقابل چنین موضوعی محافظت نمود. در واقع آنها در چنین فضاهایی برای اولین بار می‌آموزند که باید با چنین موضوعی چطور برخورد کنند و یا اصلا پاسخی به آنها داده یا منفعل باشند. واکنش مناسب آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که آنها باید بدون درگیری حق خود را گرفته و یا مانع از ادامه یافتن چنین مسائلی برای خود و یا دیگران باشند. از این رو بهتر است آنها را آماده کرده و حتی آموزش های لازم را به آنها بدهید. در این زمینه می‌توان از مشاوره تحصیلی نیز کمک گرفت.

فهرست مطالب

 

  • دعوا با همکلاسی | همکلاسی سمی
  • علت دعوا با همکلاسی
    • نداشتن مهارت حل مسئله
    • خشم و ویژگی های شخصیتی کودکان |دعوا با همکلاسی
    • مورد قلدری قرار گرفتن
    • تقلید اینکار از والدین | دعوا با همکلاسی
    • نمایش قدرت
    • نابرابری و تبعیض | دعوا همکلاسی
  • پیامدهای ناشی از دعوا با همکلاسی
  • چه زمانی والدین باید در این مورد ورود کنند؟
  • برای پیشگیری از دعوا با همکلاسی باید چه کرد؟
    • در نظر گرفتن سن آنها
    • صحبت کردن با آنها به طور مستقیم | دعوا با همکلاسی
    • کمک گرفتن از مشاورین مدرسه و روانشناسان
    • تشویق رفتارهای مثبت آنان
    • سخن پایانی

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با همکلاسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

دعوا با همکلاسی | همکلاسی سمی

داشتن یک همکلاسی سمی کافی است تا مانع پیشرفت و تمرکز شما گردد و مشکلاتی را در محیط مدرسه برایتان ایجاد کند. در یک کلاس افراد با فرهنگ ها و تربیت های مختلف حضور داشته و همه به یک شکل با چالش ها برخورد نمی‌کنند. از این رو باید بتوانید در مقابل آسیب های ناشی از این موضوع از خود محافظت کنید و یا به طور کلی به دور از حاشیه باشید. به هر حال ممکن است به هر دلیلی دعوا با همکلاسی بروز کرده و در این شرایط قرار گیرید. در ادامه بیشتر دلایل و راه های مقابله با این موضوع را بررسی خواهیم کرد. برای جلوگیری از بروز فرار از مدرسه کلیک نمایید.

علت دعوا با همکلاسی

 

در ابتدا باید علت دعوا با همکلاسی را پیدا کنیم. با اینکار احتمالا واکنش بهتری خواهیم داشت و یا به طور کلی می‌توانیم از بروز چنین شرایطی پیشگیری نماییم. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل خواهیم پرداخت.

نداشتن مهارت حل مسئله

اولین و اصلی ترین دلیل دعوا با همکلاسی ، نداشتن مهارت حل مسئله است. زمانی که افراد نمی‌توانند به شکل درست و موثر، مشکل پیش آمده را حل کنند؛ با دیگران دعوا کرده و از روش های پرخاشگرانه استفاده می‌کنند. در صورتی که مدرسه و یا محیط های آموزشی اصلا مکان مناسبی برای بروز چنین رفتارهایی نیست.

خشم و ویژگی های شخصیتی کودکان |دعوا با همکلاسی

گاهی میزان خشم برخی از کودکان بیشتر از دیگران است و یا شخصیت آنها بسیار تحریک پذیر می‌باشد. به شکلی که کوچک ترین محرکی باعث می‌شود تا بخواهند شروع کننده دعوا با همکلاسی خود باشند. برای جلوگیری از اخراج از مدرسه کلیک نمایید.

مورد قلدری قرار گرفتن

یکی دیگر از دلایل دعوا با همکلاسی ، مورد قلدری قرار گرفتن و یا تماشای این رفتار با دیگران است. معمولا قربانیان قلدری، تا جایی سکوت می‌کنند و زیر بار زور می‌روند. اما از جایی به بعد به شکل شدیدی واکنش نشان داده و این موضوع را متوقف می‌کنند.

تقلید اینکار از والدین | دعوا با همکلاسی

افرادی که در خانه شاهد دعوای بیش از حد والدین خود با یکدیگر و یا با دیگران هستند؛ تصور می‌کنند که دعوا کردن رفتار درستی است و مجاز هستند تا مدرسه نیز اینکار را انجام دهند.

نمایش قدرت

برخی از افراد تمایل دارند تا در مدرسه قدرت و زورگویی خود را نشان داده و در دیگران احساس ترس ایجاد کنند. در واقع با اینکار به دنبال کسب احترام بیشتری از طرف همکلاسی هایشان هستند.

نابرابری و تبعیض | دعوا همکلاسی

نابرابری و تبعیض بین افراد نیز منجر به دعوا با همکلاسی می‌گردد. در واقع افراد متوجه این موضوع می‌شوند که فرد یا افراد دیگری بیشتر مورد توجه هستند. از این رو به ستوه آمده و دعوا می‌کنند.

پیامدهای ناشی از دعوا با همکلاسی

اما دعوا با همکلاسی مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند. این پیامدها نه تنها متوجه خود فرد است؛ بلکه دیگران را نیز درگیر می‌کند. برخی از این مشکلات، شامل موارد زیر هستند.

  • بیشتر شدن میزان استرس و افسردگی در میان آنها
  • افت تحصیلی
  • احساس نارضایتی از محیط آموزشی

چه زمانی والدین باید در این مورد ورود کنند؟

والدین معمولا در مورد موضوع دعوا با همکلاسی نمی‌دانند که چه زمانی باید مداخله کنند و این شرایط آنها را گیج و سردرگم می‌کند. حتی گاهی خود دانش آموزان نیز تمایلی ندارند تا والدین شان وارد این موضوع شوند. البته در مواردی مدرسه اینکار را انجام داده و خانواده ها را در جریان می‌گذارد. اما در صورتی که این اتفاق نیوفتد؛ والدین گاهی باید وارد شده و به فرزند خود کمک کنند.

زمانی که خود فرزندتان در این مورد با شما صحبت کرد و یا کمک خواست؛ حتما از او حمایت کرده و به او راه درست را نشان دهید. میانجی گری شما در این شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که گاهی یک واکنش اشتباه از سمت شما باعث می‌شود تا مشکلات بیشتری میان فرزند با همکلاسی هایش ایجاد شود.

برای پیشگیری از دعوا با همکلاسی باید چه کرد؟

 

برای پیشگری از بروز دعوا با همکلاسی ، راهکارهایی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید رفتار درست تری به جای درگیری از خود نشان دهید. برخی از این روش ها شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از راه های مقابله با دعوای دانش آموزان کلیک نمایید.

در نظر گرفتن سن آنها

اگر به عنوان والدین قصد مداخله در دعوا با همکلاسی را دارید؛ بهتر است سن آنها نیز در نظر بگیرید. معمولا در دوران راهنمایی و دبیرستان و در بین پسران بیشتر شاهد بروز چنین دعواهایی هستیم. آنها در این سنین تمایلی ندارند تا والدین شان وارد این موضوع شوند. از این رو تا جایی که امکان دارد؛ از این بابت فشاری به آنها وارد نکنید. کودکان در دوران دبستان بیشتر نیاز به کمک و آموزش دارند و بهتر است غیر مستقیم از آنها حمایت نمایید.

صحبت کردن با آنها به طور مستقیم | دعوا با همکلاسی

در صورت لزوم با آنها به طور مستقیم صحبت کرده و آنها را راهنمایی نمایید. گاهی آنها صرفا نمی‌دانند که باید با مشکل به وجود آمده چطور برخورد کنند. به همین دلیل بهتر است به آرامی با آنان حرف زده و آموزش های لازم را به آنها بدهید.

کمک گرفتن از مشاورین مدرسه و روانشناسان

اگر نمی‌خواهید به طور مستقیم وارد این موضوع شوید؛ از مشاورین مدرسه و یا روانشناسان دیگر کمک گرفته و از آنها بخواهید تا به فرزندتان کمک کنند. در این حالت آنها بدون جانب داری دلایل این موضوع را پیدا کرده و از بروز مجدد آن پیشگیری می‌کنند.

تشویق رفتارهای مثبت آنان

زمانی که رفتارهای مثبت آنها را تشویق کنید دیگر برای جلب توجه و یا حتی قدرت نمایی از چنین روش هایی استفاده نمی‌کنند.

سخن پایانی

به طور کلی باید این موضوع را بررسی کنید که دعوا با همکلاسی در چه حد است و یا به چه دلیل اتفاق افتاده است. چرا که درگیری های خفیف در همه مکان ها اتفاق می‌افتند و همه آنها نیاز به مداخله ندارند. از طرفی گاهی حتی تجربه چنین موضوعی برای دانش آموزان لازم است تا برخی از مهارت ها را بیاموزند. از این رو بهتر است در این مورد حتما از روانشناس کمک گرفته و با او مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا با همکلاسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

دخترم تو مدرسه با دوستش دعوا کرده؟

ابتدا مساله را جویا شوید و سپس به او آموزش دهید که در این باره با دوستش صحبت کند. بهتره خودتان مستقیم وارد نشوید.

دعوای پسرم تو مدرسه ، چیکار کنم؟

بهتره ابتدا با او برای پی بردن به اصل موضوع صحبت کنید و در این باره از معلمان بخواهید که همکاری لازم را برای کاهش دعوا انجام دهند. با فرزندتان در مورد رفتارهای جایگزین دعوا صحبت کنید.

 

منبع: دعوا با همکلاسی