سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به ورزش به چه معناست؟

اعتیاد به ورزش موضوعی است که همه در مورد آن دیدگاه مثبتی داشته و یا تمایل دارند تا چنین عادتی داشته باشند. در صورتی که هر نوع اعتیادی، حتی اعتیاد به ورزش کردن نیز می‌تواند مانند اعتیاد به موادمخدر آسیب زننده باشد. مخصوصا از لحاظ جسمانی. امروزه به دلیل فشار جامعه، همه افراد تلاش زیادی برای لاغرتر شدن می‌کنند و یا به طور کلی اهمیت بیشتری به تناسب اندام شان می‌دهند. این موضوع تا حدی خوب است. اما وقتی افراد در مورد رژیم غذایی و یا فعالیت بدنی شان دچار افراط می‌شوند؛ اعتیاد رخ داده و مشکلاتی را با خود به همراه می‌آورد. از این رو بهتر است افراد اعتدال را رعایت کرده و در این زمینه حتما از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

فهرست مطالب

 

  • اعتیاد به ورزش به چه معناست؟
  • آیا اعتیاد به ورزش سن خاصی دارد؟
  • علت معتاد شدن به ورزش چیست؟
  • چه افرادی بیشتر در معرض اعتیاد به ورزش قرار دارند؟
  • نشانه های ابتلا به این نوع اعتیاد
  • تشخیص اعتیاد به ورزش
  • چطور به ورزش کردن اعتیاد پیدا کنیم؟
  • چگونه از معتاد شدن به ورزش جلوگیری نماییم؟
  • درمان اعتیاد به ورزش
    • سخن پایانی

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به ورزش می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو  از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اعتیاد به ورزش به چه معناست؟

از آنجایی که با ورزش کردن در مغز دوپامین ترشح شده و منجر به روحیه بهتر در افراد می‌گردد؛ افراد تمایل دارند تا فعالیت بیشتری کرده و به طور مکرر این احساس را تجربه کنند. در واقع می‌توان گفت واکنش مغز نسبت به ورزش کردن تقریبا مشابه با واکنشی است که در حین مصرف مواد نشان می‌دهد.

از این رو افراد بعد از مدتی مقدار تمرینات خود را بیشتر کرده و تمایل دارند تا فعالیت سنگین تری داشته باشند. تا دوباره به همان لذت اولیه برسند. البته معتاد شدن به ورزش حالت شایعی نیست. اما افرادی وجود دارند که در این مورد هم زیاده روی می‌کنند. در ادامه بیشتر به دلایل و راه های درمان این حالت خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با تاثیر ورزش بر افسردگی کلیک نمایید.

آیا اعتیاد به ورزش سن خاصی دارد؟

اعتیاد به ورزش یک اعتیاد ناسالم بوده و حتی نوعی اعتیادرفتاری محسوب می‌شود که تنها مختص جوانان نیست. حتی گاهی دیده می‌شوند که میانسالان و افراد مسن تر نیز چنین اعتیادی را پیدا می‌کنند. چرا که برخی از افراد تازه بعد از دوران بازنشستگی خود ورزش کردن را آغاز کرده و از طرفی در این دوران است که نیاز به شادابی و روحیه بیشتری دارند. و یا حتی کودکانی که از طرفی خانواده های خود تحت فشار قرار گرفته و مدت زمان زیادی را در باشگاه های ورزشی سپری می‌کنند.

چنین کودکانی حتی بعد از زمانی که دیگر اجباری از طرف خانواده های آنان وجود ندارد؛ بازهم خودشان تمایل دارند تا همواره ورزش کنند. به همین دلیل نمی‌توان گفت که اعتیاد به ورزش در سن خاصی رخ می‌ دهد.

علت معتاد شدن به ورزش چیست؟

 

نکته جالب اینجاست که اعتیاد به ورزش ، همه مولفه های اعتیاد را دارد. برای مثال منجر به وسواس در رفتار شده، به سلامت جسمانی آسیب می‌زند، این موضوع علیرغم میل فرد است و حتی در نهایت مجبور می‌شود که به این دلیل مخفیانه رفتار کند. به همین دلیل است که شناسایی علت این موضوع و پیشگیری از آن اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از دلایلی که منجر به اعتیاد افراد به ورزش کردن می‌شود؛ شامل موارد زیر هستند.

جبران پرخوری: گاهی افراد خود را مجبور به ورزش کردن می‌کنند تا پرخوری خود را جبران نمایند. در واقع به جای اهمیت دادن به رژیم غذایی، بیش از اندازه ورزش می‌کنند.

بیشتر وقت تان را در باشگاه می‌گذرانید: در این حالت فرد به دلیل شغلش و یا علاقه شخصی، مدت زمان زیادی از روز خود را در باشگاه است. به همین دلیل چنین اعتیادی پیدا می‌کند.

دیدگاه درستی نسبت به ورزش کردن ندارید: زمانی که فرد ورزش کردن را مانند یک وظیفه می‌بیند؛ در انجام آن زیاده روی می‌کند.

نتایج خوبی از ورزش کردن نگرفته اید: فرد به دلیل ورزش اشتباه، نتیجه خوبی به دست نیاورده ، اما تصور می‌کند که فعالیت او کافی نبوده است. به همین دلیل زیاده روی می‌کند.

نسبت به بدن تان حس منفی دارید: زمانی که فرد تصویر بدنی خوبی ندارد؛ زمان زیادی را به ورزش کردن اختصاص می‌دهد.

چه افرادی بیشتر در معرض اعتیاد به ورزش قرار دارند؟

برخی از افراد، پیش از دیگران در معرض اعتیاد به ورزش قرار دارند. برای مثال افرادی که به نظر دیگران اهمیت زیادی داده و تحت تاثیر آنها هستند؛ احتمالا در ورزش کردن، زیاده روی کنند و یا افرادی که دچار اضافه وزن می‌باشند. اگر افراد از ورزش کردن به عنوان راهی برای مقابله با اضافه وزن استفاده می‌کنند؛ باید بدانند که اینکار اصولی داشته و تنها راه لاغری ورزش بیش از حد نیست.

نشانه های ابتلا به این نوع اعتیاد

اعتیاد به ورزش نشانه هایی دارد که با توجه به آنها می‌توانید متوجه این موضوع شده و اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از نشانه های ناشی از این حالت، شامل موارد زیر هستند.

  • استرس گرفتن حتی با انجام ندادن یک تمرین
  • ورزش کردن حتی در صورت آسیب دیدگی، خستگی و بیماری
  • به وسیله ورزش کردن فرار می‌کنید
  • ورزش کردن خلق فرد را به طور چشمگیری تغییر می‌دهد
  • ورزش، اولویت فرد است
  • تنها با ورزش کردن است که فرد احساس خوشبختی دارد
  • در ورزش کردن افراط می‌کند
  • ورزش تنها بازی و سرگرمی فرد است

تشخیص اعتیاد به ورزش

تشخیص این نوع اعتیاد کار آسانی نیست چون وجه آن اصلا بد نیست. در واقع افراد اصلا خود را معتاد نمی‌دانند که بخواهند به این دلیل به درمانگر مراجعه کرده و یا اقدامی در این زمینه انجام دهند. وسواس داشتن در مورد تناسب اندام، افزایش فعالیت بدنی و کاهش فعالیت اجتماعی، ملاک های اعتیاد به ورزش هستند که روانشناس یا روانپزشک با استفاده از مصاحبه و مشاهده می‌توانند به آن برسند.

چطور به ورزش کردن اعتیاد پیدا کنیم؟

در اینجا منظور از اعتیاد پیدا کردن به ورزش، تبدیل ورزش به یک عادت مداوم و البته سالم است. همه افراد از این شکایت دارند که چرا نمی‌توانند به صورت مداوم ورزش کنند. اما با تعیین هدف، انتخاب موزیک مناسب، لباس های ورزشی، همراهی کردن با دیگران و… می‌توانید بهره گیرید و برای خود ایجاد انگیزه کنید.

چگونه از معتاد شدن به ورزش جلوگیری نماییم؟

یکی از اصلی ترین راه های جلوگیری از اعتیاد به ورزش، این است که از راه های دیگر برای بالا بردن روحیه خود استفاده کرده و حدالامکان خانه یا محل کار خود را دور از باشگاه های ورزشی انتخاب کنید. به طور تدریجی فعالیت بدنی خود را کاهش داده و آن را در حد متعادل نگه دارید؛ اما قطع نکنید.

درمان اعتیاد به ورزش

 

خوشبختانه اعتیاد به ورزش قابل درمان است؛ تنها نیاز دارید که به موقع اعتیاد خود را تشخیص بدهید. از اصلی ترین و مهم ترین روش هایی که می‌توانید از آنها استفاده نمایید؛ شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از راه های درمان اعتیاد رفتاری کلیک نمایید.

??ثبت کردن فعالیت های ورزشی و احساسات تان به صورت مرتب

??کمک گرفتن از روانشناس

سخن پایانی

شاید ظاهرا معتاد شدن به ورزش برایتان خوشایند به نظر رسیده و به فکر درمان هم نباشید. اما باید بدانید که این موضوع در دراز مدت منجر به آسیب جدی به جسم تان شده و عواقب روانی نیز دارد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که در هیچ کاری، حتی ورزش کردن نیز نباید افراط کرد. در این زمینه می‌توانید از روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به ورزش می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو  از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چگونه به ورزش کردن معتاد شویم؟

اگر می‌خواهید به ورزش کردن عادت پیدا کنید و فعالیت بدنی تبدیل به بخشی از زندگی روزمره تان شود؛ بهتر است برای خود هدف گذاری کرده و به روش های مختلف انگیزه ایجاد کنید.

 

منبع: وابستگی ناسالم به ورزش یعنی چه