سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طلاق عاطفی

در طلاق عاطفی زوجین بدون اینکه به صورت قانونی از یکدیگر جدا شوند؛ از لحاظ عاطفی از یکدیگر دور می‌شوند. در این نوع از طلاق برخلاف تمام مشکلاتی که در رابطه وجود دارد؛ اما دو نفر حاضر به جدایی به طور کامل نیستند و همواره در یک خانه زندگی می‌کنند. اما در واقع با یکدیگر مانند غریبه ها رفتار کرده و همچ گونه احساسی به یکدیگر ندارند. طلاق عاطفی می‌تواند تاثیرات بدتری بر سلامت روان زوجین و حتی فرزندان آنها داشته باشد. با اینکه طلاق روش درستی برای حل مشکلات نیست؛ اما گاهی بهتر است زندگی با فردی است که هیچ گونه احساسی به او ندارید. افراد به دلایل متفاوتی به این نوع از جدایی تن می‌دهند. از طرفی گاهی رابطه به سمتی می‌رود؛ که بعد از مدتی، افراد شاهد بروز طلاق عاطفی در زندگی خود هستند. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

منبع: طلاق عاطفی

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق عاطفی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

طلاقی عاطفی

طلاق عاطفی یکی از انواع طلاق است که در طول زمان رخ می‌دهد. این نوع از طلاق تدریجی بوده و در مدت زمان طولانی تر اتفاق می‌افتد. گاهی بحرانی میان زوجین ایجاد می‌شود که بعد از مدتی تصمیم به طلاق می‌گیرند. اما در مورد این نوع از طلاق، مشکلات حل نشده روی هم تلنبار شده و زوجین را نسبت به یکدیگر سرد و بی علاقه می‌کند.

عوامل زیادی در این مورد موثر هستند. همچنین در مورد طلاق نیز دو نفر باید با یکدیگر در این مورد تصمیم بگیرند. اما گاهی به دلیل وجود شرایطی زوجین خود را مجبور به ادامه و ماندن به یکدیگر می‌کنند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از اثرات طلاق بر فرزندان کلیک کنید.

علل بروز طلاق عاطفی میان زوجین

 

با اینکه بروز طلاق عاطفی، دلایل زیادی دارد؛ اما به دلیل اینکه بعد از مدتی ایجاد می‌شود نمی‌توان آن را به برخی از مسائل نسبت داد. معمولا همه زوجین در ابتدای زندگی مشترک، برای آن هیجان داشته و همچنین نسبت به یکدیگر مشتاق هستند. اما بعد از مدتی به دلیل وجود مشکلات و عوامل دیگر شاهد بروز این نوع طلاق در میان زوجین هستیم. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از دلایل ترس از طلاق در زنان و مردان کلیک کنید.

 

 

1??وجود فرزندان

یکی از مهم ترین و شاید اصلی ترین دلایل طلاق عاطفی، وجود فرزندان است. در واقع زوجین به دلیل حضور فرزندان و تاثیر که طلاق بر روی آنها دارد؛ به صورت کامل از یکدیگر جدا نمی‌شوند. اما فراموش نکنید که طلاق عاطفی تاثیرات بدتری بر فرزندان دارد و آنها را از لحاظ روانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. چرا که فرزندان باید شاهد علاقه میان والدین خود باشند. در غیر این صورت آنها این موضوع را نیاموخته و یا حتی دلیل رفتارهای والدین خود را درک نمی‌کنند. و همین موضوع آنها را مستعد مشکلات زیادی می‌کند.

2??مشکلات حل نشده

وقتی میان زوجین مشکلات زیادی حل نشده باقی می‌ماند؛ بعد از مدتی تبدیل به یک شکاف عمیق میان آنها شده و منجر به طلاق عاطفی می‌گردد. به همین دلیل ضرورت دارد که زوجین هر مشکلی را به موقع حل کرده و به آن اجازه ادامه یافتن ندهند. وجود تعارضات و اختلافات میان زوجین طبیعی است اما گاهی این مسائل برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا می‌کند که با پیامدهای بدی همراه است.

3??خیانت

وقتی یکی از زوجین بعد از ازدواج خیانت کرده و دیگری مطلع می‌شود؛ در این شرایط فرد بر سر دوراهی بخشش و یا طلاق گیر می‌کند. و وقتی بخشش را انتخاب می‌کند؛ احتمالا دیگر نمی‌تواند احساس گذشته را به همسر داشته باشد. اگر زوجین در این مورد اقدامی نکنند؛ این موضوع برای مدت طولانی ادامه یافته و دچار طلاق عاطفی می‌گردند. البته برخی از زوجین می‌توانند بعد از تجربه خیانت رابطه خود را ترمیم کرده و ادامه دهند. برای اطلاع از مزایا و معایب طلاق به دلیل خیانت کلیک کنید.

4??امید داشتن به آینده

برخی از زوجین به دلیل اینکه هنوز به آینده و بهبود رابطه امید دارند؛ به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهند. در واقع آنهاد مشکلات خود را به گذر زمان می‌سپارند. اما این موضوع بدون تلاش کردن، فقط باعث آسیب به رابطه می‌گردد. این موضوع گاهی به دلیل فشار اطرافیان نیز، اتفاق می‌افتد. برای مثال دیگران آنها را تشویق می‌کنند که به زندگی مشترک خود ادامه دهند و یا حتی برای بهبود رابطه بچه دار شوند! اما این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری شود.

نشانه های طلاق عاطفی

طلاق عاطفی نشانه هایی دارد که افراد با توجه به آنها باید زمان و انرژی بیشتری برای رابطه اختصاص دهند. همچنین با توجه به نشانه ها، افراد می‌توانند تا حد زیادی از این موضوع جلوگیری کنند. البته شدت این علائم میان این زوجین متفاوت است. این نشانه ها در رابطه هشدار دهنده بوده و بهتر است افراد به آنها توجه کنند. پیش از این نشانه ها می توانید نشانه های طلاق را ببینید.

صحبت و ابراز علاقه نکردن به یکدیگر

نداشتن رابطه جنسی برای مدت زمان طولانی

داشتن احساسات منفی نسبت به خود

روابط خارج از ازدواج

پیشگیری از بروز طلاق عاطفی

 

در زندگی مشترکف راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند رابطه را نجات داده و اوضاع را تغییر دهد. البته بهتر است دو نفر در این زمینه تلاش کرده و با یکدیگر همکاری داشته باشند. با اینکه بعد از طلاق عاطفی، خارج کردن رابطه از این حالت، کمی دشوار است. اما می‌توان تا حدی از این موضوع پیشگیری نمود. برای پاسخ به سوال چه زمانی باید طلاق گرفت کلیک کنید.

??شناخت همسر

یکی از راه های جلوگیری از طلاق عاطفی، شناخت همسر به طور کامل است. افراد با داشتن شناخت کافی از یکدیگر می‌توانند رابطه بهتری با یکدیگر داشته و همچنین دچار سوتفاهم نمی‌شوند. به طورکلی پیش زمینه داشتن ارتباطی موثر با همسر، شناخت کافی از اوست. شناخت پیدا کردن از دیگری نیاز به زمان و انرژی دارد و افراد باید با یکدیگر وقت زیادی را بگذرانند. اما این موضوع در کیفیت رابطه بسیار موثر بوده و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند.

?? کمک گرفتن از مشاور

یکی از راهکارهای موثر در زمینه طلاق عاطفی، کمک گرفتن از روانشناس است. مشاور علاوه بر آموزش مهارت های مختلف در زندگی مشترک، مشکل آنها را ریشه یابی کرده و از طلاق عاطفی جلوگیری می‌کند. در این مورد افراد می‌توانند به صورت فردی و یا حتی با همسر خود به روانشناس مراجعه کرده و از او کمک بگیرند.

??آموزش مهارت های مختلف

همانطور که گفته شد؛ داشتن مهارت های مختلف حتی پیش از ازدواج، به پیشبرد رابطه به شکل موثر بسیار کمک می‌کند. این مهارت ها مخصوصا در زمان مشکلات بسیاری کاربردی بوده و به زوجین تا حد زیادی کمک می‌کنند. مهارت هایی مانند کنترل خشم، نه گفتن، حل مسئله و… همگی از روش های کاربردی در زندگی مشترک هستند. یادگیری این راهکارها با کمک مشاور امکانپذیر است.

سخن پایانی

امروزه طلاق عاطفی موضوعی رایج میان زوجین است. افراد زیادی بدون اینکه ارتباط زیادی با یکدیگر داشته باشند؛ در یک خانه زندگی کرده و به عنوان زن و شوهر شناخته می‌شوند. گاهی افراد اینکار را فداکاری برای فرزندان تلقی کرده و یا حتی به دلیل ترس بعد از طلاق، جدایی خود را قانونی نمی‌کنند. اما اینکار آسیب های بسیار بیشتری را حتی برای فرزندان دارد. به همین دلیل بهتر است افراد نشانه های آن را شناخته و برای حل این مشکل از یک زوج درمانگر کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق عاطفی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.