سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی به ارتباط بین دو نفر که با یکدیگر اطلاعات رد و بدل می‌کنند؛ گفته می‌شود. ارتباط کلامی به مکالمه دو نفر گفته می‌شود که نیازمند شنوایی و دیدار خوب است. اما ارتباط غیر کلامی به حرکاتی مانند حرکات دست، سر، نوع نگاه و … مرتبط است. مهارت های ارتباطی، بخش اصلی تعاملات روزمره در زندگی هر انسانی است. فردی که مهارت های ارتباط‌ کلامی خوبی دارد به طور موثر، کارآمد و همدلانه صحبت می‌کند. خواه از آن آگاه باشیم یا خیر، هر بار که با یک دوست، عضو خانواده یا همکار صحبت می‌کنیم، از مهارت های ارتباط کلامی خود استفاده کرده ایم.

منبع: مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

فردی با مهارت های ارتباط ‌کلامی خوب، زمانی برجسته می‌شود که بتواند به طور واضح، موثر و همدلانه ایده های خود را بیان کند و واقعا به نظرات دیگران گوش دهد. در ادامه این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که در واقع، مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت ‌ارتباط کلامی و غیر کلامی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

 

منظور از مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی چیست؟ ارتباط کلامی به استفاده از زبان برای انتقال اطلاعات اشاره دارد. مهارت های ارتباط‌ کلامی بیش از توانایی های گفتاری را نشان می‌دهد. این مهارت، نشان می‌دهد که شما چگونه پیام ها را در تعاملات گفتاری و نوشتاری ارسال و دریافت می‌کنید.

همچنین مهارت ‌های ارتباط‌ کلامی، بر نحوه ارتباط شما متمرکز است. به همین دلیل می‌توانید از تکنیک های غیر کلامی مانند زبان بدن برای تقویت تعاملات خود استفاده کنید. اما ارتباط غیر کلامی به طور ارادی و غیر ارادی صورت می‌گیرد و به نوع نگاه، حالت چشم، حجم صدا، حرکات بدن و … مرتبط است.

 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چرا مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی مهم هستند؟

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی برای هر فردی مهم است. زیرا شما را قادر می‌سازد تا با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید، که باعث ایجاد تعاملات مثبت بیشتر و روابط کاری قوی تر می‌شود. با داشتن این مهارت، شما می‌توانید حس اعتماد به نفس را منتقل کنید و اطمینان حاصل کنید که مخاطب پیام یا انتظارات شما را درک می‌کند. توانایی برقراری ارتباط واضح به شما کمک می‌کند در موقعیت های کاری مختلف از جمله پروژه ها، مذاکرات و مصاحبه های شغلی موفق تر از قبل عمل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی و اجتماعی کلیک کنید.

چگونه مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را تقویت کنیم؟

 

برای اینکه مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را تقویت کنیم باید تمرینات مناسب با این موضوع را انجام دهیم. مهارت های ارتباط‌ کلامی، دوگانه است. شما باید کار خود را به وضوح بیان کنید و کار دیگران را درک کنید. هنگام بهبود این مهارت ها، روی هر دو جنبه تمرکز کنید تا به یک ارتباط خوب و موثر تبدیل شود. می‌توانید از روش های زیر برای کمک به بهبود و تقویت ارتباط‌ کلامی خود استفاده کنید.

? قبل از صحبت فکر کنید | مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

برای تقویت مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، قبل از صحبت فکر کنید. مکث قبل از پاسخ دادن به یک سوال می‌تواند پاسخ شما را بهبود بخشد. وقت گذاشتن برای تأمل به شما این امکان را می‌دهد که افکار خود را مختصر و واضح سازماندهی کنید. اگر برای پاسخ عجله داشته باشید و بدون فکر این کار را انجام دهید، این احساس در نحوه پاسخگویی شما نیز منعکس می‌شود. بنابراین پیام شما ممکن است آنطور که می‌خواهید منتشر نشود. مکث ها حس تفکر را منتقل می‌کنند، بنابراین مخاطب شما این تصور را به دست می‌آورد که قبل از صحبت، بهترین پاسخ را در نظر گرفته اید.

بیشتر بخوانید : مهارت نه گفتن 

? برای برخورد با هر مخاطبی آماده باشید

یکی از روش های تقویت مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، آمادگی برای برخورد با هر مخاطبی است. شما باید با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، فرض کنید در محل کار خود هستید و باید فرآیندی را از آخرین پروژه خود به مدیر، افراد تیم، مشتری یا … توضیح دهید. با قرار دادن خود در موقعیت های مختلف، روند انجام این کار را برای خود آسان تر کنید. به چالش کشیدن خود برای برقراری ارتباط با یک فرآیند در سناریوهای مختلف، مهارت ‌ارتباط‌ کلامی شما را بهبود می‌بخشد.

? مراقب لحن خود باشید

برای برقراری مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی؛ باید مراقب لحن خود باشید. نحوه صحبت شما با دیگران، چه در محل کار چه در منزل یا در جمع دوستان بسیار حائز اهمیت است. آیا می‌خواهید مثبت و با اعتماد به نفس باشید؟ همدل و واضح باشید؟ پس لحن شما باید منعکس کننده این باشد که می‌خواهید دیگران شما را چگونه درک کنند. شنیده شدن و تمرکز زیاد به لحن حرف هایمان هنگام صحبت شاید کمی سخت باشد. برای تمرین این کار می‌توانید صدای خود را ضبط کنید یا از اطرافیان خود بخواهید که بازخورد بدهند. برای آموزش فن بیان کلیک کنید.

? به زبان بدن خود توجه کنید | مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

برای برقراری مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، به زبان بدن خود توجه کنید. زبان بدن شما علی رغم اینکه یک روش ارتباط غیرکلامی است، می‌تواند بر نحوه ارسال پیام ها تأثیر بگذارد. راه های انتقال زبان بدن مناسب شامل: حفظ تماس چشمی و داشتن زبان بدن آرام است. همچنین می‌توانید از حرکات یا حالات چهره برای تأکید بر نکات و جلب توجه یا تمرکز مخاطبان استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زبان بدن کلیک کنید.

? شنونده فعال باشید

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، شما را به جایی نمی‌رساند اگر به حرف های دیگران گوش ندهید. شنونده فعال بودن یک مهارتی است که بر گوش دادن دقیق و همدلانه تمرکز دارد. این بدان معنا است که هنگام صحبت دیگران، کاملا روی آنچه که آن ها می‌گویند تمرکز می‌کنید و صحبت هایشان را قطع نمی‌کنید. یا چیزهایی از این قبیل. برخی از تکنیک های موثر گوش شنوا عبارتند از:

? از قضاوت کردن دیگران و یا کلیشه سازی بپرهیزید.

? هرگونه حواس پرتی احتمالی مانند یک محیط پر سرو صدا را حذف کنید.

?به جای اینکه به آنچه می‌خواهید بگویید فکر کنید، روی صحبت های طرف مقابل تمرکز کنید.

? قبل از پاسخ دادن صبر کنید تا طرف مقابل صحبت خود را تمام کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های درک احساسات دیگران کلیک کنید.

? خود واقعی تان را نشان دهید

برای اینکه مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی قوی داشته باشید؛ باید خود واقعی تان باشید. در حالی که می‌توانید برای بهبود مهارت های خود از سایر ارتباطات الهام بگیرید، سعی کنید خود واقعی و صادقانه تان را به نمایش بگذارید. مردم بیشتر جذب سخنرانی هایی می‌شوند که به نظر واقعی می‌رسند و شفاف عمل می‌کنند. به عنوان مثال، اگر پاسخ سوالی را ندارید اعتراف به آن اشکالی ندارد. اطرافیانتان بیشتر از اینکه وانمود کنید چیزی را می‌دانید و پاسخی نادرست ارائه دهید، به صداقت شما احترام می‌گذارند.

? مهارت های خود را تمرین کنید

اکنون که روش های مختلف برای بهبود مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را می‌دانید، باید آن ها را تمرین کنید. این کار نه تنها مهارت های شما را توسعه می‌دهد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا در توانایی های گفتاری خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. این تکنیک ها را تا حد امکان در کارهای روزانه و تعاملات شخصی خود به کار ببرید. تا اطمینان حاصل کنید که در به کار بردن آن ها احساس راحتی می‌کنید.

برای آشنایی با راه های متقاعد کردن دیگران کلیک کنید.

کلام آخر

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی برای برقراری ارتباط با دیگران ضروری است. این موضوع اللخصوص برای افرادی مهم است که در دائم در حال ارتباط با دیگران هستند. اگر شما نیز می‌خواهید تا در این مهارت ها حرفه ای عمل کنید؛ از روانشناس برای یادگیری کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت‌ ارتباط ‌کلامی و غیر کلامی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی