سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پشیمانی بعد از عقد

پشیمانی بعد از عقد موقعیتی است که می‌تواند فشار روانی بسیار زیادی را برای افراد به وجود بیاورد. در این شرایط ممکن است زندگی خود را از دست رفته ببینید یا احساس کنید هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. البته برخی افراد هم هستند که بسیار شتابزده عمل می‌کنند و به محض احساس پشیمانی برای جدایی اقدام می‌نمایند.

منبع: پشیمانی بعد از عقد

همه این‌ها در حالی است که باید تامل بیشتری به خرج دهید و برای تعیین سرنوشت زندگی خود عوامل متعددی را بررسی کنید. ما در ادامه در مورد علل پشیمانی بعد از عقد و راهکارهایی که در این شرایط می‌توانید انجام دهید توضیحات جامع‌تری ارائه کرده‌ایم. بهره بردن از مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند تاثیرات زیادی در کاهش پشیمانی بعد از عقد داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشیمانی بعد از عقد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

پشیمانی بعد از عقد و علل آن

 

برخی افراد پس از خوانده شدن خطبه عقد و رسمی شدن ازدواج از تصمیمی که گرفته‌اند پشیمان می‌شوند. آن‌ها اغلب با تغییر رفتار خود این احساس را نشان می‌دهند اما مشکل کجاست؟ چه چیزی باعث می‌شود که شور زندگی جای خود را به تمایل برای جدایی بدهد. ما در ادامه به چند علت رایج در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

 

 ??تصمیم گیری هیجانی و پشیمانی بعد از عقد

برخی افراد تحت تاثیر هیجانات پر شوری که دارند دست به انتخاب می‌زنند. آن‌ها ممکن است بدون در نظر گرفتن عوامل مختلف یا سنجیدن عاقلانه اوضاع درخواست فرد مقابل برای ازدواج را قبول کنند. در این شرایط پس از عقد و فروکش کردن عواطف اولیه ناگهان قوه تعقلشان فعال تر می‌شود.

در نهایت فرد احساس می‌کند که تازه چشمش رو به حقایق باز شده و انتخابی که انجام داده چیزی نیست که برای ادامه زندگی می‌خواسته است. به همین دلیل پشیمانی بعد از ازدواج را تجربه می‌کند.  پیشنهاد می‌شود که حتما درباره مراحل ازدواج بخوانید.

 ??کمال گرایی افراطی از علل پشیمانی بعد از عقد

یکی دیگر از دلایل بروز پشیمانی بعد از عقد کمالگرایی است. برخی افراد کمال گرایی بسیار افراطی دارند. آن‌ها توقع دارند همه چیز در بهترین حالت اتفاق بیافتد و انتظار هیچ گونه شکست و تحمل کوچک‌ترین نقصی را ندارند. این افراد ممکن است قبل از ازدواج تصویر بسیار ایده آلی از همسر خود بسازند اما با رسمی شدن رابطه در ارتباط واقعی با فردی که دوستش داشته‌اند قرار بگیرند.

در این شرایط آن‌ها با دیدن کوچک‌ترین عیب و نقصی از جانب فرد مقابل دست خوش نگرانی‌های شدید می‌شوند و ممکن است به طور کل از انتخابی که انجام داده‌اند پشیمان گردند.

??ناتوانی در مسئولیت پذیری

بسیاری از افراد در دوران مجردی به دلیل سبک تربیتی نامناسب والدین خود هرگز تعهد و مسئولیت پذیری را تجربه نکرده‌اند. این مسئله باعث می‌شود که بعد از عقد احساس کنند تحت فشار بسیار زیادی قرار دارند. این افراد اغلب گزارش می‌دهند که بعد از ازدواج احساس می‌کنند آزادی خود را از دست داده و تمام زندگی شان وقف رابطه با همسر شده است. این موضوع مسلما با ایجاد نارضایتی به احساس پشیمانی بعد از عقد منجر می‌شود.

 ??ازدواج برای فرار از مشکلات دیگر از علل پشیمانی بعد از عقد

برخی افراد به ازدواج به عنوان راه حلی برای حل مشکلات دیگر نگاه می‌کنند. برای مثال برخی برای فرار از شکست عشقی یا مشکلات روحی نظیر افسردگی به ازدواج روی می‌آورند. این در حالی است که ازدواج نمی‌تواند مسکن دردهای شما باشد و لازم است قبل از تصمیم گیری برای آن خود را از نظر روحی آماده کنید.

افرادی که به ازدواج به عنوان یک راه حل برای مشکلات خود نگاه می‌کنند اغلب اندکی پس از عقد می‌فهمند که فشارها بیشتر شده و از همین رو در بسیاری از مواقع از تصمیم خود پشیمان می‌شوند. پشیمانی بعد از عقد در چنین حالتی در زندگی آنها بروز می‌کند.

 ??شک کردن به تعهد و علاقه همسر

دوران عقد زمان بسیار مناسبی است که بتوانید پایه‌های رابطه خود را ساخته و بنای آن را مستحکم کنید. دیدن رفتارهایی از جانب همسر که نشان دهنده عدم تعهد، بی قیدی یا نبود عشق و علاقه در اوست می‌تواند افراد را از تصمیم خود منصرف کرده  و باعث پشیمانی بعد از عقد شود. در این شرایط فرد در همان دوران عقد تصمیم می‌گیرد که به رابطه خود خاتمه بخشند. برای آشنایی بیشتر با شرایط بیشتر بخوانید : خیانت به همسر  دوران نامزدی کلیک نمایید.

نشانه های پشیمانی بعد از عقد

زمانی که افراد دچار پشیمانی بعد از عقد می‌شوند؛ نشانه‌هایی را از خود بروز می‌دهند. شناسایی این نشانه ها هم برای خود فرد و هم برای دیگری می‌تواند بسیار مهم و کمک کننده باشد. برخی از این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

نداشتن صحبت های مشترک با یکدیگر

فاصله گرفتن از یکدیگر

خیالبافی کردن در نبود همسر

حمایت و پشتیبانی نکردن از یکدیگر

نداشتن ارتباط موثر

پیشگیری از پشیمانی بعد از عقد

از آنجایی که پشیمانی بعد از عقد می‌تواند منجر به بروز پیامدهای زیادی در زندگی افراد گردد؛ بهتر است زوجین از بروز آن پیشگیری نمایند. این بدان معنا نیست که احساسات خود را سرکوب کنند. تنها باید کمی بیشتر به خود و دیگری زمان داده و از مهارت کنترل هیجانات نیز برخوردار باشند. برای پیشگیری از بروز این احساس باید قبل از ازدواج با دیگران به خصوص مشاور صحبت کرده و همچنین تا حدی به خودشناسی برسند. طرف مقابل خود را نیز بیشتر شناخته و عجولانه تصمیم نگیرند. برای آشنایی با راه های شناسایی ازدواج با های آدم اشتباه کلیک کنید.

چه افرادی در معرض پشیمانی بعد از عقد قرار دارند؟

معمولا برخی از افراد بیشتر در معرض تجربه احساس پشیمانی بعد از عقد قرار دارند. چنین افرادی بیش از ازدواج به خوبی در مورد آن فکر نکرده و به آن به چشم یک تصمیم بی اهمیت و ساده نگاه می‌کنند. آنها از خود شناخت درستی داشته و شناخت کافی از همسر خود نیز پیدا نمی‌کنند. آنها اصول مربوط به ازدواج و هشدار های در این زمینه را جدی نگرفته و به همین دلیل مشکلاتی را تجربه می‌کنند.

پشیمانی بعد از عقد | در این شرایط چه کار کنیم؟

 

اگر بعد از عقد به هر دلیلی دچار پشیمانی شدید لازم است برای تصمیم گیری و داشتن اقدام صحیح به چند نکته توجه کنید. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین راهکارهای مرتبط با پشیمانی بعد از عقد اشاره کرده‌ایم.

 ??اجازه دهید هیجاناتتان فروکش کند

هیجانات چه مثبت و چه منفی فرایندهای عالی مغز از جمله تصمیم گیری و قضاوت را مختل می‌کنند. در نتیجه در شرایطی که احساسات شدیدی در مورد پشیمانی بعد از عقد در شما جریان دارد لازم است ابتدا بر خود تمرکز کنید. برای مثال با استفاده از تکنیک‌های خود آرام سازی یا به کمک یک روانشناس خود را آرام کرده و تلاش کنید تصمیم گیری جدی را به زمانی موکول کنید که از نظر هیجانی به ثبات رسیده‌اید.

 ??سود و زیان را بسنجید

برای حل تعارض ناشی از پشیمانی بعد از عقد تلاش کنید تصمیم به ادامه زندگی یا جدا شدن را به عنوان دو کفه ترازو نگاه کنید. در نظر بگیرید که رفتن در هر مسیر چه پیامدهایی برای شما در پی خواهد داشت و کفه ترازو به چه سمتی سنگین تر است. اگر بتوانید سود و زیان‌های تصمیمتان را در جایی یادداشت کنید به بینش واقع بینانه‌تری در این باره دست می‌یابید.

 ??با همسرتان گفت‌وگو کنید

ریشه بسیاری از اختلافات و تعارض‌ها پنهان کردن احساسات ناخوشایند و تلاش نکردن برای گفت‌وگوی سازنده است. در نتیجه اگر چیزی آزارتان می‌دهد در مورد آن با همسر خود صحبت کرده و از اقداماتی نظیر تیکه پرانی، کنایه زدن، قهر و پرخاشگری بپرهیزید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید گفت‌وگوهایتان را در مورد پشیمانی بعد از عقد مدیریت کنید از یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی کمک بگیرید.

 ??از یک روانشناس برای افزایش سازگاری روانی خود کمک بگیرید

در بسیاری از موا‌‌‌‌رد مشکل اصلی افراد ناتوانی در سازگار کردن خود با شرایط جدید است. در این موقعیت ممکن است نتوانید ویژگی‌های منفی همسر خود را بپذیرید و با شرایط زندگی متفاوتی که در پیش دارید هماهنگ شوید. برای بهبود این وضعیت و زمانی که بعد از عقد احساس پشیمانی کردید بهتر است به یک روانشناس مراجعه کرده و مشکلات خود را در این باره با او در میان بگذارید.

 ??قبل از شروع زندگی تصمیم نهایی‌تان را بگیرید

اگر دچار پشیمانی بعد از عقد شده اید؛ از فکر کردن به احساسات خود نترسید. در صورتی که مشکل مهمی وجود داشته باشد پایان بخشیدن به زندگی می‌تواند اقدامی شجاعانه باشد که از بروز مشکلات بزرگ تر در زندگی پیشگیری می‌کند. اگر هم مشکل قابل حل باشد با حل و فصل به موقع آن می‌توانید کیفیت زندگی مشترک خود را از همان ابتدا بهبود ببخشید. در نتیجه هرگز سعی نکنید احساسات خود را سرکوب کنید و پیش از اینکه زیر یک سقف بروید تکلیف خود را با احساساتتان مشخص کنید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

سخن آخر

پشیمانی بعد از عقد معمولا وقتی به وجود می‌آید که زوجین نتوانند مسائل را از زاویه دید یکدیگر ببینند. زن و مرد نسبت به خواسته ها و نیازهای یکدیگر باید بینش داشته باشند. وقتی زن یا مرد درباره این نیازهای صحبتی نکند، به مرور شکاف عمیقی میان آن دو به وجود خواهد آمد. گاهی اوقات هم پشیمانی از عقد به معیارهای‌ازدواج زن و مرد برمی‌گردد. این دست زوج‌ها نگاه درستی به همسرشان نداشته و از این رو با پشیمانی مواجه شده اند. پشیمانی از بعد از عقد هر دلیلی هم که داشته باشد، برای نگهداری ازدواج بهتر است تلاش های لازم صورت بگیرد. چرا که جدایی بدون تلاش هم باز می تواند منجر به پشیمانی شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه پشیمانی بعد از عقد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا پشیمانی بعد از عقد قابل پیشگیری است؟

بله این مسئله تا حد زیادی قابل پیشگیری است. انجام اقداماتی در جهت رسیدن به شناخت بیشتر از همسر آینده، کمک گرفتن از مشاوره ازدواج قبل از عقد، تمرین مسئولیت پذیری در دوران تجرد و افزایش آمادگی روانی قبل ازازدواج همگی از جمله مواردی هستند که به پیشگیری از پشیمانی بعد از عقد کمک می‌کنند.