سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا بعضی از آدم ها نابالغ میمانند

آدم های نابالغ از نظر روانی و یا عاطفی، با بروز رفتارهای مختلفی این موضوع را به وضوح نشان می‌دهند. در واقع برخی از افراد تصور می‌کنند که بلوغ تنها از نظر جسمی اتفاق می‌افتد. اما اینطور نیست. در واقع علاوه بر تغییر ویژگی های فیزیکی، رفتارهای افراد نیز باید تغییر کند. آنها باید با ورود به دنیای بزرگسالی قادر باشند که خود را با آن وقف داده و به طور کلی رفتار درستی با محیط خود داشته باشند. اما گاهی افراد به دلایل مختلفی در این مورد شکست خورده و به همین دلیل به طور کامل بالغ نمی‌شوند. اما این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی شخصی و اجتماعی آنان ایجاد کند. از این رو بهتر است در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و همچنین از یک مشاور نیز کمک بگیرند.برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: چرا بعضی از آدم ها نابالغ می‌مانند

برای دریافت مشاوره در زمینه آدم های نابالغ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آدم های نابالغ

آدم های نابالغ با اینکه احتمالا در عرصه های مختلف اجتماعی حضور می‌یابند و یا حتی دارای جایگاه های مهمی هستند؛ اما بازهم در مورد روابط بین فردی دچار مشکل بوده و قادر به برقراری ارتباط نیستند. از طرفی این موضوعی است که کاملا اکتسابی بوده و تا حدی می‌توان آن را تغییر داد. به طور کلی تعامل با چنین افرادی، برای دیگران نیز دشوار است. به همین دلیل این موضوع را جدی گرفته و از بروز آن جلوگیری کرد. فراموش نکنید که همانطور که بالغ نشدن از نظر عاطفی مشکلات زیادی را در بر می‌گیرد؛ بلوغ زودرس نیز در این مورد پیامدهای زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات افراد بالغ کلیک کنید.

علت رفتارهای آدم های نابالغ

از طرفی پیدا کردن علت رفتارهای آدم های نابالغ می‌تواند تا حد زیادی در کنترل این مشکل اساسی موثر باشد. در این مورد دلایل مختلفی وجود دارد و همچنین این موضوعات از فردی به فردی دیگر متفاوت هستند. البته این موضوع نیاز به بررسی فردی و حتی خانوادگی دارد. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل می‌پردازیم.

-در سلامت روانی اختلال وجود دارد

برخی موارد افراد به دلیل وجود اختلالاتی در وضعیت روانی است که به بلوغ نمی‌رسد. در واقع آدم های نابالغ رفتارهای عجیبی از خود بروز می‌دهند؛ که شاید به طور کامل نتوان تشخیص اختلال و یا بیماری به آنان داد. اما این شرایط زندگی را برای خودشان و دیگران سخت می‌کند. تحقیقات نشان دهنده ارتباط این دو موضوع با یکدیگر بوده و در واقع افرادی که برای مدت زمان طولانی با بیماری های مختلف روانی درگیر بوده اند؛ یا دیرتر پختگی عاطفی را تجربه می‌کنند و یا اصلا به این مرحله نمی‌رسند.

-تربیت نادرست والدین

یکی از اصلی ترین دلایل برای بروز رفتارهای آدم های نابالغ ، روش های تربیتی نادرست والدین است. این موضوع مخصوصا از سنین کودکی آغاز شده و تا دوران بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد. چنین افرادی به دلیل اینکه شاهد رفتارهای درستی در والدین خود نبوده اند و یا همواره به دلیل واکنش های خود مورد تنبیه قرار گرفته اند؛ دچار چنین حالتی می‌گردد. در واقع آنان همواره در یک حالت سردرگمی پی برده و فرق بین غلط و درست را تشخیص نمی‌دهند.

 

-بروز تعارض های مختلف در زندگی

تعارض های مداوم در محیط نیز بر شکل گیری رفتارهای آدم های نابالغ موثر هستند. چنین افرادی به دلیل این در زندگی خود همواره در معرض مشکلات و چالش های مختلفی بوده اند؛ فرصت کافی برای شناخت خود و یا حتی برقراری ارتباط با دیگران نداشته اند. با اینکه گفته می‌شود؛ مشکلات افراد را پخته می‌کند؛ اما همیشه هم اینطور نیست. گاهی این شرایط افراد را خسته و فرسوده کرده و فرصتی برای تفکر و تامل باقی نمی‌گذارد.

نشانه های رفتاری آدم های نابالغ چیست؟

 

قبل از صحبت کردن از نشانه های آدم های نابالغ ، باید مفهوم بلوغ را برای خود تعریف کنیم. در واقع با دانستن این چهارچوب ها، اگر فرد خارج از آن رفتار کرد؛ او را نابالغ تلقی می‌کنیم. بلوغ رفتاری و عاطفی، با یک پختگی و پایداری نسبی همراه است که در آن افراد به یک ثبات شخصیتی رسیده اند. در واقع هنجارها و ارزش های مشخصی داشته و تا حدی به خودشناسی رسیده اند. از این اگر برخی از نشانه های زیر را از خود بروز دهند؛ می‌توان به آنها نابالغ گفت.
*بی ثباتی در خلق و خو
*بروز رفتارها و واکنش های بچه گانه
*بی فکر عمل کردن
*در نظر نگرفتن عواقب کارها
*سریع واکنش نشان دادن
*نگرش سطحی
*داشتن ملاک های غیر واقع بینانه در زمینه های مختلف
*مقصر دانستن دیگران
*کنترل نداشتن بر هیجانات

پیشنهاد می‌شود که حتما مقاله اصول رفتار با دیگران را بخوانید.

نحوه برخورد با آدم های نابالغ

 

اما چگونه باید با آدم های نابالغ رفتار کرد؟ در بیشتر موارد، افراد اصلا تمایلی به اینکار ندارند. اما گاهی در محیط های مختلف، مجبور به انجام اینکار هستند. از این رو بهتر است نحوه رفتار با آنها را دانسته و برخورد مناسبی با آنان داشت.

??تلاش نکنید که تا آنها را تربیت کنید

بهتر است در مواجهه با آدم های نابالغ، تلاش نکنید تا آنها را تغییر دهید و یا تربیت کنید. چرا که در بیشتر موارد سن این افراد، اینکار را غیرممکن می‌کند. از طرفی تغییر یک شبه اتفاق نمی‌افتد. از این رو با تلاش در این زمینه، نه تنها انرژی خود را اتلاف می‌کنید؛ بلکه طرف مقابل نیز بیشتر بر رفتارهای خود پافشاری می‌کند.

??به جای سرزنش کردن به آنها آموزش دهید

از طرفی گاهی اطرافیان، تنها آدم های نابالغ را نکوهش کرده و به طور مداوم این موضوع را به آنان یادآوری می‌کنند. اما اینکار چه فایده ای دارد؟ در واقع بهتر است به جای فشارآوردن به آنها و یا سرزنش، به آنها نحوه برخورد درست را آموزش دهید. آنان احتمالا در گذشته به دلیل فقدان آموزش درست، نمی‌دانند که چطور باید رفتار کنند. اما بهتر است شما به روش درست، اینکار را برای آنان انجام دهید.

??از روانشناس کمک بگیرید

همچنین در زمینه برخورد با آدم های نابالغ اطراف خود، از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. به دلیل اینکه تعامل کردن با چنین افرادی دشوار بوده و احتمال شرایط روانی شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو کمک گرفتن از یک متخصص و یا حتی ترغیب آنان به اینکار می‌تواند بسیار موثر باشد.

مشکلات مختلف در زندگی آدم های نابالغ

آدم های نابالغ به دلیل رفتارهای خود، احتمالا در زندگی چالش های بیشتری را تجربه می‌کنند. برخی تصور می‌کنند که این مشکلات تنها در مورد روابط عاطفی بوده و فرد در زندگی شخصی خود، دچار بحران نیست. اما این افراد در زمینه های مختلف، حتی زندگی روزمره، نمی‌توانند عملکرد درستی داشته باشند. و گاهی به دلیل اینکه از این موضوع هیچ اطلاعی ندارند؛ نمی‌توانند برای تغییر آن نیز کاری کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

با توجه به اینکه بلوع عاطفی و رفتاری در افراد به اندازه بلوغ جسمانی در آنان اهمیت دارد. از این رو بهتر است از همان ابتدای شکل گیری رفتار، والدین این موضوع را در نظر گرفته و به فرزند خود کمک کنند. همچنین در بزرگسالی نیز افراد نشانه های نابالغی را در خود شناسایی کرده و از شدت یافتن آن جلوگیری نمایند. تا حدی می‌توان بر این ناپختگی غلبه کرد. تنها لازم است تا افراد در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آدم های نابالغ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.