سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان لکنت زبان کودکان

درمان لکنت زبان در کودکان یکی از دغدغه‌های بسیار مهم والدین است. پدر و مادرها معمولاً از مشاهده لکنت در فرزند خود نگران می‌شوند و می‌ترسند که این مشکل به اعتماد به نفس و روحیه کودک آسیب بزند. باید بدانید که اگر شما از روش‌های برخورد مناسب با کودکی که لکنت دارد آگاه باشید و درمان‌های مناسب را به موقع آغاز کنید، لکنت در همان سال‌های کودکی به مرور محو شده و آسیب‌های روانی ناشی از آن نیز به حداقل می‌رسند. روانشناسان و گفتار درمانگران از جمله مختصصینی هستند که می‌توانند در درمان لکنت زبان کودکان به شما یاری برسانند. برای آگاهی بیشتر از روش‌های درمانی آن‌ها تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

درمان لکنت زبان کودکان

درمان قطعی لکنت زبان در کودک

 

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان نوعی اختلال در روانی و فصاحت کلام است که ممکن است اشکال مختلفی به خود بگیرد. برخی افراد در شروع کلام مشکل دارند و برای ادای یک کلمه ممکن است حرف ابتدایی آن را بارها تکرار کنند. مثلاً به جای من می‌گویند م …م… م… م …ن. برخی دیگر ممکن است در میان صحبت ناگهان دچار توقف شده و نتوانند برخی کلمات را تلفظ نمایند. در این حالت فرد نوعی انقباض یا گرفتگی در عضلات حنجره خود تجربه می‌کند که ممکن است در اثر فشارهای روانی ایجاد شده باشند.

برای اطلاع بیشتر در زمینه لکنت زبان کودکان کلیک کنید.

 

روش‌های درمان لکنت زبان کودکان

برای درمان لکنت زبان کودکان روش‌های مختلفی وجود دارد که توسط متخصصینی نظیر گفتار درمانگران و روانشناسان ارائه می‌شود. گفتار درمانگران تمرین‌های زبانی با کودک انجام می‌دهند که به تلفظ هرچه صحیح‌تر لغات و جملات کمک می‌کند. در مقابل از آنجایی که لکنت اغلب ریشه‌های اضطرابی دارد، روانشناسان بر عوامل ایجاد کننده آن تمرکز کرده و به کودک یاری می‌رسانند تا بتواند هیجانات و اضطراب‌های ابراز نشده خود را بیان کرده و به شیوه سالمی با آن‌ها سازگار شود. از جمله روش‌هایی که در درمان‌های روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید این درمان‌ها را توسط مجرب‌ترین روانشناسان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو دریافت نمایید.

رفتار درمانی از روش‌های درمان لکنت زبان کودکان

در رفتار درمانی درمانگر بیش از هر چیز به پیشایندها و پسایندهای رفتار تمرکز می‌کند. درنتیجه این مسئله بررسی می‌شود که لکنت بیشتر در چه موقعیت‌هایی اتفاق می‌افتد و به چه پیامدهایی منجر می‌شود. شناسایی عوامل موقعیتی که در ایجاد اضطراب کودک مؤثرند و تقویت تلاش‌های مثبت کودک در جهت رفع مشکل خود، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در این زمینه به فرزند شما یاری می‌رساند.

بازی درمانی

لکنت تا حد زیادی می‌تواند ناشی از ترس‌ها و اضطراب‌های پنهان کودک باشد. از آنجایی که کودکان ظرفیت کم‌تری برای پردازش هیجانات خود دارند و نمی‌توانند همانند بزرگسالان در مورد احساساتشان صحبت کنند درمانگر از بازی درمانی کمک می‌گیرد تا به کمک آن از عواطف درونی کودک اطلاع  پیدا کند. برای مثال بازی‌هایی مثل نقش بازی کردن و نقاشی در این زمینه بسیار مؤثر هستند. درمانگر در جریان همین بازی‌ها روش‌های مدیریت اضطراب را به کودک آموزش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد با کاهش اضطراب‌ها به مرور مشکلات گفتاری نیز خود به خود بهبود می‌یابند.

درمان شناختی رفتاری از روش‌های درمان لکنت زبان کودکان

برای کودکان بزرگ‌تر که درک شناختی بالاتری دارند درمان‌های شناختی رفتاری می‌توانند بسیار مؤثر باشند. در این رویکرد درمانگر به کودک آموزش می‌دهد که ریشه اکثر مشکلات اضطرابی او افکاری است که در ذهنش جریان دارند. افکار ناسازگار با ایجاد هیجانات بسیار منفی می‌توانند به تظاهرات بالینی مختلفی بیانجامد که لکنت یکی از آن‌هاست. کودک در این درمان به مرور نسبت به افکار خود بینش بیشتری پیدا می‌کنند و می‌تواند عقاید ناکارآمد را با باورهای مناسب‌تری جایگزین نماید. این درمان در نهایت با ایجاد احساسات آرامش بیشتر و کاهش اضطراب می‌توانند در بهبود لکنت سهم بسزایی داشته باشد.

 

نکاتی که در برخورد با کودکان مبتلا به لکنت باید به آن‌ها توجه کنید

برخوردهای شما با کودک مبتلا به لکنت در تداوم یافتن یا بهبود مشکل او نقش بسزایی دارند. برای اینکه بتوانید به فرزندتان کمک کنید زودتر این مشکل را پشت سر بگذارد و روند درمان لکنت زبان کودکان به خوبی سپری شود؛ به نکات زیر توجه فرمایید.

  • هرگز مشکل کودک را دست مایه تمسخر یا شوخی قرار ندهید.
  • زمانی که کودک نمی‌تواند کلمه‌ای را ادا کند او را تحت فشار نگذارید.
  • وقتی کودک نمی‌تواند کلمات را بیان کند صبورانه در کنار او بمانید و نشان دهید او را درک می‌کنید.
  • زمانی را برای گفت‌وگو با کودک اختصاص دهد و اجازه دهید افکار و احساساتش را بیان کند.
  • هرگز برای اصلاح رفتارهای کودک از روش‌هایی که منجر به ایجاد ترس مفرط در او می‌شوند استفاده نکنید.
  • به ترس‌های کودک بی‌توجه نباشید و آن‌ها را نادیده نگیرید. زمانی که می‌بینید او از موضوعی ترسیده تلاش کنید در کنارش بمانید و نشان دهید برای احساسات او ارزش قائل هستید. توجه داشته باشید که اهمیت دادن شما به کودک نقش مهمی در درمان لکنت زبان کودکان دارد.

 

سؤالات متداول

– لکنت دوران کودکی معمولاً تا چه سنی طول می‌کشد؟

اختلال لکنت معمولاً بین 2 تا 5 سالگی اتفاق می‌افتد و اگر از نوع پایدار نباشد قبل از 6 سالگی محو می‌شود. برای تشخیص نوع لکنت لازم است با یک متخصص در زمینه کودک مشورت نمایید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید از طریق شماره _ با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

منبع » درمان لکنت زبان کودکان