سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره ازدواج

در مورد مشاوره ازدواج و لزوم کمک گرفتن از آن چه می‌دانید؟ مشاوره ازدواج یکی از خدماتی است که روانشناسان متخصص در حیطه زوج و خانواده به مراجعین ارائه می‌دهند. هدف از برگزاری جلسات مشاوره ازدواج این است که افراد بتوانند به شناخت کامل تر و واقع گرایانه تری از یکدیگر دست یابند و بر اساس برداشتی که از یکدیگر می‌کنند میزان سازگاری زناشویی در آینده را نیز حدس بزنند. در کنار این مسئله مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی زوجین کمک می‌کند و سطح سلامت روان افراد جامعه را نیز بالاتر ببرد. با توجه به اهمیت مشاوره ازدواج، در ادامه به طور جامع‌تری درباره آن صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره ازدواج تلفنی کلیک کنید.

منبع »‌ مشاوره ازدواج

 

مشاوره ازدواج چیست و به چه مسائلی می‌پردازد؟

مشاوره ازدواج یکی از راه‌هایی است که به افراد کمک می‌کند قبل از شروع زندگی مشترک به شناخت بهتری از یکدیگر دست یابند و از همان ابتدا رابطه سالمی را شکل دهند. در جلسات مشاوره ازدواج، روانشناس موضوعات متنوع و گوناگونی را به بحث می‌گذارد تا دیدگاه طرفین را در مورد جنبه‌های مهم زندگی بسنجد. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در مشاوره ازدواج مطرح می‌شوند می‌توان به مسائل مالی، اعتقادی، نیازهای عاطفی، مهارت‌های ارتباطی، میزان تمایل برای بچه دار شدن، نوع نگاه طرفین به رابطه جنسی، قدرت تصمیم‌گیری و توانایی کنترل خشم در هر دو نفر اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید : روانشناسی ازدواج  

 

اهمیت و لزوم کمک گرفتن از مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج به افراد کمک می‌کند تا بتوانند انتظارات واقع گرایانه تری را در مورد زندگی مشترک شکل دهند و پیش از ازدواج با دید کاملا باز مشکلات پیش رو را بشناسند. هم‌چنین روانشناس به مراجعین یاری می‌رساند تا برای رویارویی با چالش‌های مختلف در زندگی آماده باشند و از قبل مهارت‌های لازم برای کنار آمدن با آن‌ها را تمرین نمایند. مسلما زوجینی که با این شناخت و مهارت‌ها زیر یک سقف می‌روند نسبت به سایر افراد راحت‌تر می‌توانند با یکدیگر سازگار شوند و در برابر مشکلات نیز استقامت بیشتری به خرج می‌دهند.

علاوه بر این‌ها افرادی که پیش از ازدواج جلسات مشاوره کافی را پشت سر می‌گذارند می‌دانند که در زندگی مشترک چه زمانی باید از یک متخصص حرفه‌ای درخواست کمک کنند و در نتیجه کمتر اجازه می‌دهند تا زندگی‌شان به مرزهای بحرانی نزدیک شود. همه این‌ها مسائلی هستند که به کاهش آمار طلاق و افزایش کیفیت زندگی زوجین کمک می‌کنند و می‌توانند سطح سلامت روان افراد جامعه را بالا ببرند.

 

بیشتر بخوانید : معیار های داشتن ازدواج موفق 

 

پیدا کردن درمانگر مناسب برای مشاوره ازدواج

تصمیم‌گیری برای ازدواج مسئله‌ای بسیار حساس و مهم است و مشاوره گرفتن در مورد آن حساسیت و دقت بیشتری می‌طلبد. برای اینکه بتوانید روانشناس مناسبی را برای مشاوره ازدواج انتخاب نمایید به وجود فاکتورهای زیر دقت کنید.

داشتن تحصیلات کافی 

قبل از اینکه برای مشاوره ازدواج نزد یک متخصص مراجعه کنید به تحصیلات او دقت نمایید. روان شناسان بالینی در گرایش خانواده و سایر روانشناسانی که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد هستند و در حوزه زوج درمانی فعالیت می‌کنند بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای دریافت مشاوره نزد آن‌ها مراجعه کنید.

سابقه فعالیت در زمینه زوج و خانواده

روانشناسان و مشاوران به مرور زمان تلاش می‌کنند حوزه‌های فعالیت خود را محدودتر کرده و در زمینه‌های خاصی خدمات مشاوره و درمان را ارائه دهند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به‌طور حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر روی موضوعات تمرکز کنند و در نهایت موفق‌تر عمل نمایند. از همین رو تلاش کنید حوزه فعالیت متخصص موردنظر خود را بررسی نمایید و ببینید آیا در زمینه مشاوره ازدواج فعالیتی داشته است یا خیر. توجه داشته باشید که صرفاً داشتن تحصیلات نمی‌تواند از نظر تجربی به افراد کمک کند.

 

بیشتر بخوانید : دلایل و انگیزه های درست و نادرست ازدواج 

 

انواع خدمات مشاوره ازدواج

روانشناسان برای ارائه مشاوره ازدواج علاوه بر برگزاری جلسات فردی یا زوجی و صحبت کردن در مورد موضوعات مختلف از روش‌های مختلفی کمک می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد.

استفاده از تست‌های روان‌شناختی و آزمون‌های شخصیت

برخی روان شناسان برای کسب شناخت بهتر از دو طرف و دادن پیش آگهی در مورد میزان سازگاری آن‌ها با یکدیگر از تست‌های روان‌شناختی نظیر آزمون‌های شخصیت استفاده می‌کنند. این آزمون‌ها می‌توانند ویژگی‌های باثبات فردی هریک از شما را آشکار کرده و به شما نشان دهد تا چه حد می‌توانید با یکدیگر تعامل مثبت داشته باشید.

کمک گرفتن از جلسات گروهی

برخی از روانشناسان به زوجین پیشنهاد می‌دهند در جلسات گروهی شرکت کنند که زوج‌های جوان دیگری نیز در آن حضور دارند. در این جلسات افراد از معیارها و ملاک‌های خود صحبت می‌کنند و درمانگر نیز تلاش می‌کند جلسات را به سمت اهداف معینی هدایت نماید. تبادل اندیشه‌ها کمک می‌کند افراد ذهنیت بازتری نسبت به ازدواج پیدا کنند و ارزش‌های شخصی خود را بیشتر بشناسند.

چالش‌ها بر سر راه استفاده از خدمات مشاوره ازدواج

استفاده از خدمات مشاوره ازدواج برای همه زوجین کار آسانی نیست. برخی افراد وقتی به مراجعه نزد روانشناس فکر می‌کنند دچار ترس و اضطراب می‌شوند. آن‌ها ممکن است فکر کنند مسائلی در جلسات فاش می‌شود که آن‌ها برای آن آماده نیستند. در این شرایط بهترین راه‌حل این است که ابتدا نظرات فرد مقابل را در مورد جلسات جویا شده و سعی کنید اطلاعات خود را در زمینه خدماتی که دراین‌باره ارائه می‌شود بالا ببرید. هم‌چنین می‌توانید در مورد این نگرانی‌ها نیز با روانشناس صحبت کنید و در مورد نحوه آماده کردن فرد مقابل از او کمک بگیرید. اگر یکی از طرفین برای مراجعه رضایت ندارد به‌جای صرف نظر کردن از این کار می‌توانید از جلسات مشاوره ازدواج فردی استفاده نمایید. 

شما میتوانید تنها با یک تلفن از خدمات تخصصی مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو بهره مند شوید. جهت رزرو و شروع درمان با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره تلفنی با موبایل کلیک کنید.

 

بیشتر بخوانید : معیار های داشتن ازدواج موفق 

 

سؤالات متداول

– آیا جلسات مشاوره ازدواج حتماً باید به‌صورت دو نفره برگزار شود؟

ترجیحا جلسات مشاوره باید به‌صورت دونفره برگزار شوند تا عقاید هردوطرف و الگوهای رفتاری آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. با این حال در شرایط خاص مثل زمانی که یکی از طرفین راضی به استفاده از خدمات مشاوره نیست یا زمانی که مسائل شخصی خاصی برای یکی از طرفین وجود دارد می‌توان قبل از جلسات دونفره از مشاوره انفرادی کمک گرفت.

– آیا مسائلی مثل اختلافات عقیدتی هم در مشاوره ازدواج قابل بحث هستند؟

بله اعتقادات و باورها یکی از مسائل بسیار مهمی هستند که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته روانشناسان حرفه‌ای تلاش می‌کنند از هیچ عقیده یا دیدگاه خاصی حمایت نکرده و تنها به زوجین کمک کنند عقاید فرد مقابل را شناخته و به درک مذهبی بالاتری از یکدیگر دست یابند.

منبع »‌ مشاوره ازدواج