سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دزدی در نوجوانان

دزدی در نوجوانان یکی از آسیب‌هایی است که تا حد زیادی باعث نگرانی والدین می‌شود و اعتماد را در خانواده از بین می‌برد. نوجوانان ممکن است به دلایلی نظیر ناتوانی در بیان خواسته‌ها، پول یا برخی چیزها را از خانواده خود یا دیگران بدزدند. همچنین ممکن است دزدی برای آن‌ها نوعی ماجراجویی و قرار گرفتن تحت تاثیر گروه دوستان باشد. با این حال علت هرآنچه که باشد والدین لازم است تا راهکارهای مقابله با این رفتار را شناسایی کرده و به شیوه درستی رفتار نمایند. در واقع رفتار والدین در تداوم و یا از بین رفتن رفتار دزدی در نوجوانان تاثیر بسزایی دارد. ما در ادامه در مورد علل دزدی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم پس همراه ما باشید.

 

 

منبع : دزدی در نوجوانان

 

 

 

علل دزدی در نوجوانان

دزدی نوجوانان می‌تواند برای خانواده امری بسیار شوکه کننده باشد. اکثر والدین از اینکه فرزندشان دست به دزدی زده احساس شرمندگی می‌کنند و نمی‌توانند علت این رفتار را درک نمایند. این در حالی است که احتمال دزدی در سنین نوجوانی بیش از هر زمان دیگری وجود دارد و دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارند. ما در ادامه به مهم ترین علل دزدی در نوجوانان اشاره کرده‌ایم.

1- دزدی برای خودنمایی در گروه دوستان

افراد در سنین نوجوانی بیش از هر زمان دیگری به گروه‌های دوستی اهمیت می‌دهند. آن‌ها نیاز دارند از جانب همسالان خود پذیرفته شده و مورد تحسین قرار بگیرند. این مسئله تا حد زیادی اعتماد به نفس نوجوان را افزایش داده و باعث می‌شود احساس کند به هویتی مستقل دست یافته است. متاسفانه در برخی گروه‌های دوستی ممکن است ارزش‌های غلطی رایج باشد. برای مثال بسیاری از نوجوانان انجام رفتارهای غیرقانونی را نوعی جرات مندی تلقی می‌کنند و همین امر باعث می‌شود کسی که به رفتار دزدی یا کشیدن مواد روی می‌آورد به جای سرزنش شدن مورد تحسین قرار بگیرد. نوجوانانی که با این گروه‌های دوستی معاشرت می‌کنند بیش از دیگران احتمال دارد که در نوجوانی مرتکب دزدی شوند.

2- اعلام استقلال از والدین

دوران نوجوانی زمانی است که افراد می‌خواهند هویت خود را به عنوان یک بزرگسال تعریف نمایند و به والدینشان نشان دهند دیگر کودک سابق نیستند. در این مسیر برخی بچه‌ها روش‌های غلطی را برای اثبات استقلال و اقتدار خود انتخاب می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به رفتارهایی نظیر دزدی یا استعمال سیگار و مواد مخدر اشاره کرد.

3- دزدی برای ارضای هیجان خواهی

افراد در دوران نوجوانی توانایی کمتری برای آینده نگری دارند. همین مسئله باعث می‌شود که ریسک پذیری بالاتری داشته باشند و بیشتر در رفتارهای پرخطر درگیر شوند. آن‌ها ممکن است برای ارضای نیاز خود به هیجان خواهی و دوری از کسالت یا روزمرگی به کارهای غیر قانونی و نا به هنجار روی بیاورند که دزدی نیز یکی از آن‌ها است.

تماس با مشاور

4- دزدی در نوجوانان برای جلب توجه

گاهی اوقات فرزندان به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا توجه والدین خود را جلب کنند. اگر پدر و مادر سبک تربیتی طردگرایانه‌ای داشته باشند بیشتر احتمال دارد که فرزندشان از روش‌های نامناسب به دنبال جلب توجه آن‌ها باشد. در بسیاری از موارد ممکن است نوجوان به دزدی دست بزند تنها برای اینکه والدین را درگیر خود کند و به طور غیرمستقیم نشان دهد که نیاز دارد پدر و مادر او را نادیده نگیرند.

5- دزدی در نوجوانان برای انتقام جویی

بسیار اهمیت دارد که از دوران کودکی توانایی کنترل خشم را در فرزندتان بالا ببرید و به او آموزش دهید اگر عصبانی است برای مدیریت هیجانات خود باید چه کاری انجام دهد. بچه‌‌هایی که آموزش کافی در این زمینه ندیده‌اند ممکن است هنگام عصبانیت از یک نفر به رفتارهای انتقام جویانه روی بیاورند که از جمله آن‌ها باید به دزدی یا زورگیری اشاره کرد.

دزدی در نوجوانان | توصیه هایی برای والدین

مسلما برملا شدن دزدی نوجوان می‌تواند تا حد زیادی شما را آزرده و باعث ناراحتی و خشمگینی تان شود. با این حال برای جلوگیری از تکرار این رفتار بسیار اهمیت دارد که به شیوه درستی برخورد کنید. این موضوع از جمله چالش های دوران نوجوانی است که اگر به مدیریت نشود می‌تواند مشکلات فراوانی را برای شما و فرزندتان ایجاد نماید. ما در ادامه به چند توصیه مهم در این زمینه اشاره کرده‌ایم. برای شناخت بیشتر با چالش های دوران نوجوانی کلیک کنید.

1- هیجانات خود را کنترل کنید

درست است که دزدی نوجوان می‌تواند تا حد زیادی شما را آشفته کند اما لازم است هوشمندانه عمل کنید و هیجاناتتان را مدیریت نمایید. قاطعانه به فرزند خود بگویید که این رفتار شما را ناراحت کرده و می‌خواهید علت آن را بدانید اما از رفتارهای تند و شکل دهی بحث یا مشاجره شدید بپرهیزید. اگر در کنترل خشم دچار مشکل هستید لازم است که پیش از هرچیز از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید.

2- به نوجوان برچسب نزنید

به خاطر دیدن رفتار غلط از فرزندتان هرگز به او برچسب دزد نزنید. این کار باعث می‌شود که نوجوان هویت خود را به عنوان یک فرد بزهکار بشناسد و در نتیجه به رفتار خود ادامه دهد. لازم است به فرزندتان نشان دهید که اشتباهات جزئی از وجود او هستند و می‌تواند با تلاش برای جبران، آن‌ها را از سر راه خود بردارد.

3- از پنهان کاری بپرهیزید

اگر متوجه دزدی در نوجوانان خود شدید برای حمایت از او به پنهان کاری و دروغ گویی روی نیاورید. لازم است که در مورد عواقب دزدی به فرزندتان اطلاعات بدهید و به او بگویید باید مسئولیت کارهایی که انجام می‌دهد را بپذیرد. اگر شما نیز شروع به دروغ گویی کنید طبیعی است که نوجوان دست به تکرار رفتار بزند.

4- حمایت خود را دریغ نکنید

اگر متوجه دزدی فرزندتان شدید هرگز او را به طور کل طرد نکنید. این کار نه تنها فرزندتان را ادب نمی‌کند بلکه آسیب پذیری روانی او را برای درگیری در رفتارهای پرخطر نظیر دزدی بالا می‌برد. در نتیجه باید به نوجوان نشان دهید با وجود اینکه از رفتار او ناراضی هستید همواره به عنوان والدین دوستش خواهید داشت و به او کمک می‌کنید تا مسیر درست را در زندگی خود کشف کند.

5- از یک روانشناس کمک بگیرید

تعامل کردن با نوجوانان به خودی خود چالش ساز است چرا که نیاز استقلال طلبی در آن‌ها باعث می‌شود لجاجت بیشتری به خرج دهند و حرف شنوی کمتری نیز داشته باشند. این تعامل زمانی که آسیب رفتاری نظیر دزدی اتفاق می‌افتد بیش از پیش دشوار می‌شود. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به خوبی با فرزندتان گفت و گو کنید و بیشتر اوقات مجبور به دعوا و مشاجره می‌شوید بهتر است به یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان مراجعه کرده و از جلسات خانواده درمانی کمک بگیرید. برای شناخت بیشتر درباره روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

– آیا ممکن است نوجوان به خاطر جلب توجه دزدی کند؟

بله، در بسیاری از موارد نوجوانان بدون اینکه نیازی به پول یا وسیله دزدی شده داشته باشند تنها برای جلب توجه والدینی که آن‌ها را نادیده می‌گیرند این کار را انجام می‌دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

منبع : دزدی در نوجوانان