سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطع رابطه با خانواده همسر

تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که میان زوجین به وجود می‌آید. گاهی اوقات قطع رابطه با خانواده همسر آخرین راهی است که زوجین برای حفظ زندگی مشترک به آن متوسل می‌شوند. اگرچه قطع ارتباط می‌تواند برای شما به معنای پایان دیدارهای ناراحت‌کننده باشد اما در صورت درگیری با این موضوع متوجه خواهید شد که تأثیر خانواده همسر از این طریق از بین نخواهد رفت بلکه به شکلی غیرعلنی همچنان در زندگی شما باقی خواهد ماند. مشاورین خانواده معمولاً توصیه می‌کنند که به‌جای قطع ارتباط، شرایط را به شکل مطلوبی مدیریت کنید. اما گاهی اوقات این موضوع اجتناب‌ناپذیر است و شما مجبورید ارتباط خود را قطع کنید. در چنین شرایطی بهتر است در رفتار خود به برخی اصول توجه داشته باشید. در غیر این صورت زندگی مشترک شما دچار بحران‌های جدی خواهد شد.

 

منبع :  قطع رابطه با خانواده همسر

 

تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر

پایان دادن به ارتباط با خانواده همسر می‌تواند به دلایل مختلفی روی دهد، برای مثال ممکن است خانواده طرف مقابل بیش‌ازحد در زندگی شما دخالت داشته باشند و یا همسرتان را علیه شما تحریک کنند. اگرچه در چنین شرایطی قطع ارتباط اولین راهکاری است که به ذهن می‌رسد اما بااین‌حال باید به این موضوع توجه داشته باشید که قطع ارتباط اگرچه می‌تواند برای شما خوشایند باشد اما صرفاً به معنای پاک کردن صورت‌مسئله است.

اختلافات شما و خانواده همسرتان تا زمانی که برای حل آن‌ها تصمیم جدی نگیرید، باقی مانده و در زندگی شما سایه خواهند انداخت. از طرفی ممکن است همسرتان به علت تعلق‌خاطری که به خانواده خود دارد در مقابل این تصمیم شما مقاومت کرده یا حتی دست به تلافی بزند. بهتر است پیش از آنکه دراین‌باره تصمیم جدی بگیرید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید و تا جای ممکن از تصمیم‌گیری‌های هیجانی دوری کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید. 

 

تماس با مشاور

دلایل تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر

اختلاف و قطع ارتباط با خانواده همسر به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد. هر فرد دلیل خاص خود را دارد اما به طور کلی شایع‌ترین دلایل به شرح زیر هستند:

1. توهین و بدرفتاری

رفتار نامناسب اصلی‌ترین دلیلی است که باعث بروز خصومت و تنفر در روابط اجتماعی می‌شود. بدرفتاری خانواده با عروس یا داماد می‌تواند دلیلی برای بی‌میلی فرد به ادامه ارتباط باشد. بدرفتاری و پرخاشگری در کنار اینکه می‌تواند به‌صورت آشکار در روابط ایجاد شود اما اکثر اوقات به‌صورت طعنه زدن یا کوچک کردن فرد در روابط اجتماعی خود را نشان می‌دهد.

2. دخالت‌های بیش‌ازحد

یکی از موضوعاتی که می‌تواند به تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر منجر شود دخالت‌های بیش‌ازحد آن‌هاست. در شرایطی که دخالت خانواده استقلال زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار دهد و خانواده‌ها نظر خود را به آن‌ها تحمیل کنند دیر یا زود شما یا همسرتان از این موضوع خسته شده و نسبت به آن اعتراض خواهید کرد. اگر شما نیز با خانواده همسرتان دچار چنین مشکلی شده‌اید بهتر است با همسرتان دراین‌باره صحبت کنید و یا مستقیماً به خانواده او بگویید که ترجیح می‌دهید خودتان برای زندگی‌تان تصمیم بگیرید. اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار مشکل هستید، می‌توانید از یک مشاور بخواهید آموزش‌هایی را درزمینه? رفتار جرات‌مندانه یا توانایی نه گفتن به شما آموزش دهد.

3. خودخواهی

خودخواهی برخی خانواده‌ها در ارتباط با ازدواج فرزندانشان به این صورت خود را نشان می‌دهد که آن‌ها انتظار دارند فرزند و عروس یا دامادشان تمامی ایام فراغت و مسائل مختلف زندگی خود را با آن‌ها بگذرانند. این موضوع می‌تواند تا حدی باعث شود که عضو جدید احساس کند او و خانواده‌اش نادیده گرفته می‌شوند و این موضوع می‌تواند منجر به از دست دادن تمایل برای ارتباط با خانواده همسر شود. برای کسب اطلاعات در زمینه اختلافات خانوادگی کلیک کنید. 

4. سوءتفاهم‌ها

تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر گاهی نیز می‌تواند به دلیل سوءتفاهم ایجاد شود. برخی اوقات تصورات منفی که فرد از خانواده همسر و ازدواج دارد باعث می‌شود بسیاری از موضوعات را بی‌دلیل به خانواده طرف مقابل ربط بدهد. سوءتفاهم‌ها معمولاً در اوایل هر رابطه بیشتر دیده می‌شوند. به‌مرور زمان ممکن است شما به این نتیجه برسید افرادی که آن‌ها را بد یا دوست‌نداشتنی می‌دانید، افراد مثبتی در زندگی شما هستند.

 

پیامدهای تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر

قطع ارتباط با خانواده و نزدیکان همسر عواقب و پیامدهایی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. ناراحتی همسر

اگرچه شما و خانواده همسرتان ممکن است نتوانید ارتباط مناسبی با یکدیگر داشته باشید و حتی دیدگاه منفی نسبت به شخصیت آن‌ها داشته باشید اما بااین‌حال باید به این نکته توجه داشته باشید که همسرتان مانند هر فرد دیگری به خانواده خود علاقه داشته و بدگویی شما در مورد آن‌ها یا حتی قطع ارتباط را نخواهد پذیرفت. حتی در شرایطی که او ظاهراً این موضوع را بپذیرد و به شما نیز حق بدهد، ممکن است در ذهن خود تصور کند شما حاضر به گذشت به خاطر او نبوده‌اید و این می‌تواند کیفیت ارتباط عاطفی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

2. مقابله‌به‌مثل همسر

تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر گاهی باعث می‌شود که همسرتان نیز شروع به مقابله‌به‌مثل یا لجبازی با شما کند. برای مثال ممکن است او نیز ارتباطش با خانواده شما را قطع کرده و یا با آن‌ها بدرفتاری کند. این مشکلات علاوه بر اینکه کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد باعث خواهد شد تا خانواده هریک از شما نیز درگیر این مشکلات شده و شرایط نامطلوبی را تجربه کنند.

3. بلاتکلیفی فرزندان

خانواده همسر شما، خانواده و اقوام فرزندانتان نیز محسوب می‌شوند. قطع ارتباط شما می‌تواند فرزندانتان را در دوراهی قرار دهد. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که شما آن‌ها را به بدرفتاری با خانواده همسر تشویق کنید، شدت پیدا می‌کند و باعث می‌شود فرزندتان از داشتن خانواده و اقوامی منسجم محروم شود.

 

تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر | آنچه باید رعایت کنید

بهتر است پیش از آنکه برای قطع ارتباط با خانواده همسرتان تصمیم بگیرید از یک مشاور خانواده برای حل کردن مشکلات کمک بخواهید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا مشکلات خود را از راه سازگارانه‌تری حل کنید و یا در شرایطی که هیچ راهی به‌غیر از قطع ارتباط وجود نداشته باشد نکاتی را در ارتباط با مدیریت شرایط جدید به شما آموزش خواهند داد که می‌تواند در کاهش اختلافات میان شما و همسرتان تأثیرگذار باشد. در ادامه به برخی از این مسائل اشاره خواهیم کرد.

1. یارکشی نکنید

سعی کنید تا حد ممکن اختلاف میان خود و خانواده همسرتان را محدود به خود نگه‌دارید. این تصور که چون شما با خانواده همسرتان ارتباطی ندارید، همسر یا فرزندانتان نیز باید از شما جانب‌داری کرده و ارتباط خود را قطع کنند، باور صحیحی نیست و تنها باعث افزایش دلخوری‌ها خواهد شد.

2. بدگویی نکنید

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید ارتباط خود را با خانواده همسر قطع نمایید، آن‌ها را فراموش کنید. بدگویی کردن، قضاوت رفتار آن‌ها و یا تلاش برای فهمیدن اینکه آن‌ها راجع‌به شما چه دیدگاهی دارند صرفاً شرایط روحی خودتان و همین‌طور کیفیت ارتباط با همسرتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از موضوعاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر همسرتان با خانواده خود دچار اختلاف شد، هرگز سعی نکنید به او بفهمانید که شما از قبل شخصیت اطرافیانش را به وی گوشزد کرده‌اید. این قبیل رفتارها اگرچه در کوتاه‌مدت شرایط را به نفع شما تغییر می‌دهد اما در ذهن همسرتان به‌عنوان نقاطی تیره باقی خواهد ماند.

3. مشاوره خانواده را جدی بگیرید

قطع رابطه با خانواده همسر به‌هیچ‌وجه به معنای حل شدن مشکلات شما نخواهد بود بلکه صرفاً آن‌ها را از حالت مستقیم و قابل‌مشاهده خارج خواهد کرد. کمک گرفتن از مشاورین خانواده همان‌طور که گفته شد می‌تواند در انتخاب راهکاری مناسب‌تر به شما کمک کند. برای مثال در برخی از موارد همسرتان نیاز دارد تا نکاتی را در ارتباط با حمایت از شما یا استقلال از خانواده خود آموزش ببیند. در برخی شرایط نیز درمانگر تشخیص می‌دهد که شما باید برخی افکار اشتباه مانند این تصور که همیشه باید تمامی اطرافیان از شما راضی باشند را دور بریزید. علاوه بر این‌ها مشاورین می‌توانند از طریق صحبت کردن با همسرتان به او در درک بهتر شرایط شما و کنار آمدن با قطع ارتباطتان با خانواده وی کمک کنند.

 

راهکارهایی برای پیشگیری از تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر

برای اینکه از اختلافات و مشکلات با خانواده همسر پیشگیری کنید، راهکارهایی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1. رعایت حد و مرزها

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که منجر به تنفر یا قطع رابطه با خانواده همسر می‌شود این است که خانم‌ها یا آقایان حد و حدود ارتباط با خانواده همسر را به‌درستی رعایت نمی‌کنند. صمیمت بیش‌ازحد یا بی‌توجهی به خانواده همسر هردو ازجمله موضوعاتی هستند که می‌توانند مشکلاتی را برای زندگی شما ایجاد نمایند. کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج آموزش‌های مفیدی را در این زمینه برای شما ایجاد خواهد کرد.

2. از همسرتان کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید موضوعی باعث دلخوری شما از خانواده همسرتان شده، بهتر است ابتدا آن را به شکل خصوصی با همسرتان در میان بگذارید. در صحبت کردن با همسرتان تا جای ممکن صحبت‌های خود را با عباراتی مانند (من فکر می‌کنم…) یا (به نظر من…) بیان کنید و از متهم کردن دیگران بپرهیز و از همسرتان بخواهید به شما در حل این مشکل کمک کند.

3. ناراحتی خود را بیان کنید

واکنش نشان ندادن به موضوعاتی که شما را ناراحت کرده برای دیگران به این معناست که  از حرف یا رفتارشان ناراحت نیستید و آن‌ها اجازه دارند این رفتار را تکرار کنند. درنتیجه اگر از چیزی ناراحت می‌شوید بهتر است ناراحتی خود را نشان دهید. با همسر یا خانواده همسرتان درباره دلخوری خود صحبت کنید تا به یک راه‌حل منطقی برسید. اگرچه بهتر است ناراحتی خود را با همسرتان در میان بگذارید و از او بخواهید با خانواده خود صحبت کند اما این بدان معنا نیست که هیچ واکنشی به شرایطی که شما را ناراحت کرده نشان ندهید.

 

تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر | دوراهی همسر و خانواده

یکی از پر استرس‌ترین شرایط در زندگی مشترک هر فرد این است که همسر و خانواده وی با یکدیگر دچار مشکل باشند. در این شرایط شما احساس می‌کنید بر سر یک دوراهی قرارگرفته‌اید و نمی‌توانید جانب یکی از آن‌ها را داشته باشید. هنگامی‌که با چنین وضعیتی مواجه می‌شوید با همسر و خانواده خود صحبت کنید و برای هریک از آن‌ها توضیح دهید که شما به هردو طرف علاقه دارید و نمی‌خواهید آن‌ها را از دست بدهید.

سعی کنید از ابتدا به‌خوبی این موضوع را جا بیندازید که اختلافات آن‌ها تأثیری در رابطه شما با خانواده یا همسرتان نخواهد داشت. در چنین شرایطی کمک گرفتن از مشاورین خانواده نیز می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. مشاورین با ایجاد جلسات مشاوره گروهی می‌توانند به حل اختلافات موجود کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا قطع رابطه با خانواده همسر اشتباه است؟

قطع ارتباط با خانواده همسر پیامدهای منفی بسیاری ازجمله آسیب دیدن کیفیت رابطه عاطفی میان شما و همسرتان را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بهتر است تا جای ممکن مشکلات خود را به شیوه سالم‌تری حل کنید.

چطور پس از قطع ارتباط با خانواده همسرم ارتباطم با او را حفظ کنم؟

او را مجبور نکنید میان شما و خانواده خود انتخاب کند. همچنین از بدگویی یا گوشزد کردن اشتباهات خانواده همسرتان در مقابل او تا حد ممکن خودداری کنید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

 

منبع :  قطع رابطه با خانواده همسر