سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی انگیزگی و پوچی

بی انگیزگی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد کارهای خود را در زندگی به تعویق بیاندازند و از فعالیت‌های روزمره به اندازه کافی لذت نبرند. اگر شما فرد بی انگیزه‌ای باشید ممکن است نتوانید سراغ علائق‌تان بروید یا عملکرد مثبتی را در جنبه‌های مختلف از خود نشان دهید. این بی انگیزگی از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به افسردگی اشاره کرد. خوشبختانه راهکارهای مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند این مشکل را درمان نمایید. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد علل و راهکارهای غلبه با بی انگیزگی پرداخته‌ایم. در همین راستا بهره بردن از مشاوره افسردگی نیز می‌تواند تا حد زیادی در شناسایی این موضوع به شما کمک نماید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

 

منبع : بی انگیزگی و پوچی

 

 

علل دچار شدن به بی انگیزگی

بی انگیزگی به احساس عدم تمایل برای شروع فعالیت‌های مختلف گفته می‌شود. این مسئله می‌تواند فرد را منزوی کرده و عملکرد او را در جنبه‌های مختلف زندگی کاهش دهد. علل و عوامل مختلفی می‌توانند در بروز بی انگیزگی تاثیر گذار باشند که ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- دست کم گرفتن خود

برخی افراد به توانمندی‌هایشان به اندازه کافی باور ندارند و دائما خود را دست کم می‌گیرند. همین مسئله باعث می‌شود که همواره اهداف زندگی را دست نیافتنی بپندارند و در نتیجه برای رسیدن به آن‌ها تلاشی نکنند. همچنین این افراد تلاشی برای مقابله با ناامیدی‌هایی که در جریان زندگی برای هر فردی رخ می‌دهد انجام نمی‌دهند. از همین رو ارزیابی اعتماد به نفس و تقویت باورهای فرد در مورد نقاط مثبت خود یکی از برنامه‌هایی است که روانشناسان همواره برای بهبود انگیزه در نظر می‌گیرند.

2- عدم خودآگاهی کافی

خودآگاهی به این معناست که شما در زندگی بدانید چه هدفی دارید و به دنبال چه چیزهایی هستید. همه افراد معمولا پس از گذراندن دوره نوجوانی و رسیدن به یک هویت باثبات خودآگاهی بیشتری پیدا می‌کنند. همین مسئله به آن‌ها انگیزه می‌دهند تا در زمینه‌های گوناگون نظیر شغل یا تحصیل انرژی صرف کنند و به عملکرد خود در حوزه‌های خاص اهمیت بدهند. در نتیجه افرادی که شناخت خوبی از خود ندارند و نتوانسته‌اند به یک جمع بندی درست از هویتشان برسند بیش از سایرین احتمال دارد که علائمی از بی انگیزگی را از خود نشان دهند.

تماس با مشاور

3- در نظر گرفتن بی انگیزگی به عنوان یک ویژگی باثبات شخصیتی

برخی افراد فکر می‌کنند انگیزه امری ذاتی، باثبات و مرتبط با شخصیت است. اگر شما نیز چنین عقیده‌ای داشته باشید در نهایت این تصور برای شما پیش می‌آید که هرگز نمی‌توانید همانند افراد با انگیزه عمل کنید. همین مسئله شما را در نوعی سیکل معیوب قرار می‌دهد به صورتی که بی انگیزگی دائما خود را تقویت کرده و شدت بیشتری می‌یابد.

4- قرار داشتن تحت فشار و استرس مزمن

قرار داشتن تحت استرس شدید و مزمن می‌تواند به مرور منجر به فرسودگی فرد شود. به طوری که دیگر حاضر نباشد هیچ گونه تلاشی برای برون رفت از وضعیت فعلی انجام دهد و یا به عبارتی دیگر تسلیم می‌شود. در این شرایط افراد احساس می‌کنند که دیگر انگیزه‌ای ندارند و نمی‌خواهند تلاشی انجام دهند.

5- دچار بودن به افسردگی

بی انگیزگی در صورتی که با علائمی نظیر خلق غمگین، عدم تمایل به انجام فعالیت‌های لذت بخش، مشکلات خواب و اشتها، احساس گناه، ناامیدی، افکار مرگ و یا تمایل به خودکشی همراه شود می‌تواند نشان دهنده ابتلای شما به افسردگی اساسی باشد. در این شرایط لازم است که به یک روانشناس بالینی مراجعه کرده و خدمات روان درمانی مورد نیاز را دریافت نمایید. 

 

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید | نشانه های افسردگی چیست؟

 

راهکارهایی برای درمان بی انگیزگی

برای اینکه بتوانید بی انگیزگی خود را درمان کنید توجه به برخی توصیه‌های عمومی تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود. ما در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- خودگویی‌های مثبت را تمرین نمایید

هرگز نباید ارزش و تاثیر کلام را دست کم بگیرید. همان‌طور که باید در حرف زدن با دیگران مراقب گفته‌های خود باشید لازم است در طول روز به آنچه به خودتان می‌گویید بیشتر دقت کنید. زمانی که دائما خود را سرزنش می‌کنید یا با جمله‌هایی نظیر نمی‌توانم روحیه خود را به هم می‌ریزید، مسلما بروز بی‌انگیزگی امری طبیعی خواهد بود. در نتیجه تلاش کنید کمی با خودتان مهربان‌تر باشید و خودگویی‌های مثبت را تمرین نمایید.

2- برای درمان بی انگیزگی از ورزش کردن کمک بگیرید

ورزش کردن با افزایش برخی مواد شیمیایی در مغز نظیر اندورفین منجر به احساس سرخوشی و نشاط در انسان می‌شود. از همین‌رو در اکثر موارد متخصصان سلامت روان برای بهبود افسردگی و علائمی نظیر بی انگیزگی، افزایش تحرک بدنی و ورزش را توصیه می‌کنند.

3- با یک فرد مطمئن صحبت کنید

حرف زدن با یک فرد مطمئن و قابل اعتماد یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که به کاهش افکار منفی، پایین بودن خلق و عدم انگیزه کمک می‌کند. به همین خاطر اگر در برهه‌ای از زندگی احساس کردید که دیگر انگیزه‌ای ندارید و نمی‌توانید همانند سابق عملکرد خود را حفظ کنید بهتر است در مورد افکار خود با فردی که با او احساس راحتی می‌کنید صحبت نمایید. اگر احساس می‌کنید دیگران نمی‌توانند بدون قضاوت کردن به حرف‌های شما گوش فرا دهند بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

4- با افراد با انگیزه در ارتباط باشید

متخصصان بر این باورند که میزان تلاش شما می‌تواند بازتابی از روحیه و انگیزه اطرافیانتان باشد. اشخاصی که دائما با افراد ناامید و بی‌حوصله نشست و برخاست می‌کنند به مرور زمان تحت تاثیر آن‌ها قرار گرفته و ممکن است خود نیز انگیزه‌شان را از دست بدهند. در نتیجه تلاش کنید روابط اجتماعی‌تان را با افراد مثبت و پرانگیزه بیشتر کنید و از آنان برای پیشرفت در زندگی کمک بگیرید.

5- به یک روانشناس مراجعه کنید

همان‌طور که گفته شد بی انگیزگی می‌تواند در بسیاری از موارد نشان دهنده ابتلای فرد به اختلال افسردگی باشد. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که برای سلامت روان خود ارزش قائل شوید و برای بهبود آن تلاش کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند کمک گرفتن از خدمات روان درمانی و مشاوره می‌تواند تا حد بسیاری در درمان افسردگی به شما کمک نماید. اگر میزان افسردگی و بی انگیزگی بسیار شدید بوده یا خطراتی همچون تجربه خودکشی وجود داشته باشد روانشناس شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد تا از دارو درمانی نیز کمک بگیرید. برای آگاهی بیشتر درباره درمان افسردگی شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا دیدن فیلم‌های انگیزشی می‌تواند افسردگی و مشکلات انگیزه را درمان نماید؟

بی انگیزگی یکی از مشکلاتی است که در فرد افسرده با آن مواجه می‌شود. برای ارزیابی دقیق این مشکل و درمان آن لازم است که پیش از هرچیز از یک روانشناس کمک بگیرید. در این مسیر دیدن ویدیوهای انگیزشی می‌تواند مکمل راه شما باشد و به تسریع روند درمان کمک نماید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

منبع : بی انگیزگی و پوچی