سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل شکست عشقی

مراحل شکست عشقی به مجموعه احساسات و حالاتی گفته می‌شود که فرد پس از پایان رابطه آن‌ها را تجربه می‌کند. این احساسات در تمامی افراد یکسان نیست و با توجه به عمق و طول مدت رابطه عاطفی می‌تواند در برخی افراد شدت بیشتر یا کمتری داشته باشد. در آخرین مرحله از مراحل شکست عشقی فرد به این پذیرش می‌رسد که رابطه وی پایان یافته و او می‌بایست خود را با شرایط جدید زندگی هماهنگ کند. گذر از تمامی مراحل شکست عشقی معمولاً بین 6 ماه تا یک سال طول خواهد کشید اما اگر فردی برای مدتی طولانی‌تر از یک سال درگیر شکست در یک رابطه عاطفی باشد و یا در شرایطی که مشکلات روحی نظیر افسردگی برای فرد ایجاد می‌شوند؛ بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر از یک روانشناس کمک بگیرید. 

 

منبع :  مراحل شکست عشقی

 

 

شکست عشقی و مراحل آن

روانشناسان معتقدند شکست عشقی و یا فوت همسر باعث به وجود آمدن واکنش‌های روانی در فرد می‌شود که در اصطلاح به آن‌ها مراحل شکست عشقی گفته می‌شود. این مراحل الزاماً و در تمامی افراد به ترتیب زیر و با شدت یکسانی طی نخواهد شد. ممکن است برخی افراد بعضی از این مراحل را زودتر از سایر مراحل طی کنند و یا پس از گذشتن از یک مرحله مجدداً به آن بازگردند. همچنین شدت تجربه این احساسات نیز با توجه به عمق رابطه و همین‌طور مدت‌زمان آشنایی افراد متفاوت خواهد بود.

مراحل شکست عشقی | انکار

نخستین مرحله از مراحل شکست عشقی انکار است. در این شرایط فرد به‌طورکلی این واقعیت که رابطه میان او و طرف مقابل پایان یافته را انکار می‌کند. در این مرحله ممکن است فرد تصور کند تنها یک دعوا یا دلخوری ساده مانند همیشه رخ داده و دلیلی برای جدایی وجود ندارد. گاهی نیز ممکن است رفتار فرد به‌گونه‌ای باشد که گویی هیچ اتفاق خاصی رخ نداده؛ برای مثال آن‌ها ممکن است در روز یا حتی روزهای پس از جدایی مجدداً با طرف مقابل تماس گرفته و در صحبت‌هایشان نیز هیچ اشاره‌ای به پایان رابطه نداشته باشند. تصور اینکه رابطه تمام نشده و فرد پس از مدتی بازخواهد گشت نیز می‌تواند نشان‌دهنده انکار واقعیت پیش‌آمده باشد.

خشم

پس‌ازاینکه فرد این واقعیت را باور می‌کند که رابطه عاطفی وی به پایان رسیده معمولاً دچار خشم خواهد شد. در این شرایط فرد نسبت به شخصی که او را تنها گذاشته خشم و کینه عمیقی را احساس می‌کند و بیش از قبل تقصیرات طرف مقابل در پایان یافتن رابطه را می‌بیند. در این مرحله ممکن است فرد دست به تهدید شما زده یا سعی کند با زورگویی و استفاده از قدرت ارتباط خود را با شما حفظ کند. استفاده از خشم همچنین می‌تواند به‌صورت لجبازی یا بدرفتاری با طرف مقابل نیز نمایان شود.

مراحل شکست عشقی | چانه‌زنی

سومین قسمت از مراحل شکست عشقی بحث یا چانه‌زنی برای جلوگیری از پایان رابطه است. در این مرحله فرد همه تلاش خود را برای بازگرداندن شما انجام خواهد داد. تلاش برای صحبت کردن با شریک عاطفی و قول دادن درزمینه? تغییر رفتارهای ناخوشایند ازجمله اقداماتی هستند که در این مرحله دیده می‌شوند.

تماس با مشاور

چانه‌زنی برای بازگشت در برخی افراد به‌ویژه مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی می‌تواند به‌صورت تهدید به خودکشی و یا رفتارهای آسیب زدن به خود بروز پیدا کند. در شرایطی که با چنین رفتاری از جانب طرف مقابل مواجه می‌شوید بهتر است هرچه سریع‌تر اطرافیان فرد را در جریان گذاشته و همچنین از یک متخصص سلامت روان در ارتباط با راهکارهایی برای پایان دادن به رابطه کمک بگیرید. توجه داشته باشید که افراد دچار اختلالات روحی ممکن است مشکلات و حواشی را در زمان پایان دادن به رابطه برای شما ایجاد کنند و به همین خاطر می‌بایست از یک متخصص سلامت روان در این زمینه کمک بگیرید.

افسردگی

در شرایطی که چانه‌زنی‌های فرد نتیجه نداشته و رابطه به‌واقع پایان یافته باشد، فرد در چهارمین مرحله دچار احساس افسردگی و غم خواهد شد. در این مرحله اگرچه فرد باور کرده که ارتباط عاطفی وی پایان یافته بااین‌حال نمی‌تواند خود را از غم و ناراحتی شرایط پیش‌آمده رها کند. روانشناسان توصیه می‌کنند برای گذار سالم از مراحل شکست عشقی بهتر است به فرد اجازه دهید تا در این مرحله بدون انکار، احساسات خود را بروز دهد. برای آگاهی بیشتر درباره درمان افسردگی کلیک کنید.

پذیرش

در آخرین پله از مراحل شکست عشقی فرد به این باور می‌رسد که اگرچه تلخ اما رابطه عاطفی او برای همیشه تمام‌ شده و می‌بایست به زندگی خود بدون وجود شریک عاطفی ادامه دهد. رسیدن به این مرحله باعث از بین رفتن تمامی هیجانات منفی و مشکلات شده و فرد را به زندگی عادی بازمی‌گرداند.

مراحل شکست عشقی | عبور سالم از بحران

شکست عشقی به‌طور میانگین بین 6 ماه تا 1 سال طول خواهد کشید اما برخی افراد نیز نمی‌توانند به‌ سلامت از این مراحل عبور کرده و دچار بیماری‌های روحی بسیاری ازجمله افسردگی می‌شوند. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان اخیراً دچار شکست عشقی شده است بهتر است برای عبور سالم از این شرایط به نکات زیر توجه داشته باشید.

قدرت پذیرش داشته باشید

مهم‌ترین موضوع برای عبور سالم از مراحل شکست عاطفی این است که هرچه سریع‌تر واقعیت را بپذیرید و با آن کنار بیایید. بعضی افراد زمان زیادی را صرف این موضوع می‌کنند که چگونه شریک عاطفی خود را به رابطه بازگردانند. اگرچه تلاش برای از دست ندادن شریک عاطفی یکی از موضوعاتی است که در یک رابطه عاطفی حتماً می‌بایست به آن توجه داشته باشید اما در شرایطی که تلاش‌های شما نتیجه‌ای نداشته و به‌واقع ارتباط میان شما پایان یافته بهتر است به‌جای تمرکز بر این مسائل تلاش کنید تا با این واقعیت کنار آمده و زندگی خود را با شرایط جدید مطابقت دهید.

احساسات خود را انکار نکنید

تجربه هیجانات منفی در شرایطی که شما یک رابطه عاطفی را تمام کرده‌اید موضوعی بسیار طبیعیست و به میزانی که علاقه شما به طرف مقابل عمیق‌تر باشد این هیجانات با شدت بیشتری تظاهر پیدا خواهد کرد. یکی از موضوعاتی که برای عبور سالم از مراحل شکست عشقی باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز احساسات خود را سرکوب نکنید. شما ممکن است گاهی دچار خشم شده و یا در برخی مواقع دل‌تنگ شریک احساسی‌تان باشید. به خودتان بابت تجربه این شرایط حق بدهید و هرگز احساسات خود را سرکوب نکنید. بی‌توجهی به این احساسات می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی و روحی بسیاری برای شما بشود.

وارد رابطه جدید نشوید

یک تصور اشتباه اما رایج این است که فرد برای فراموش کردن شریک عاطفی خود وارد رابطه با فردی دیگر می‌شود. این موضوع می‌تواند با اهداف بسیاری ازجمله پرکردن جای خالی طرف مقابل، تحت تأثیر قرار دادن وی و یا حتی مشکلاتی نظیر اختلال شخصیت وابسته ایجاد شود. فارغ از دلیلی که برای ورود به رابطه جدید در نظر دارید روانشناسان معتقدند ورود به رابطه جدید تا پیش از فارغ شدن ذهن شما از ارتباط قبلی می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را برای شما و طرف مقابل ایجاد نماید. همچنین این روابط معمولاً با احتمال بالایی دچار شکست خواهد شد.

برای شناخت بیشتر درباره درمان شکست عشقی کلیک کنید.

مراحل شکست عشقی | نیاز به مشاوره روانی

اگرچه شکست عشقی و هیجانات منفی که فرد در این شرایط تجربه می‌کند موضوعی طبیعیست بااین‌حال برخی افراد پس از تجربه این شکست دچار مشکلات روحی می‌شوند که برای درمان آن‌ها به دریافت خدمات تخصصی‌تری نیاز است. به همین خاطر در این بخش زنگ خطرهایی که می‌بایست پس از شکست عاطفی به آن‌ها توجه داشته باشید را بررسی خواهیم کرد. در کنار این موضوع شما می‌توانید پس از پایان یک رابطه با کمک گرفتن از مشاورین متوجه اشتباهات خود شده و از تکرار آن‌ها در سایر روابط جلوگیری کنید. همچنین برخی از روابط عاطفی به دلیل مشکلات روحی طرف مقابل آثار منفی را در سلامت روان شما باقی خواهد گذاشت که بهتر است برای از بین بردن نتایج آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید.

غم طولانی‌مدت یا سوگ حل‌نشده

بعضی افراد زمان طولانی را درگیر ارتباط ازدست‌رفته می‌شوند و این موضوع می‌تواند توانایی فعالیت تحصیلی یا شغلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین درگیری ذهنی با رابطه‌ای که پایان ‌یافته فرصت ایجاد روابط عاطفی جدید را نیز از فرد خواهد گرفت. اگر شما یا هر یک از نزدیکانتان برای مدتی بیش از 1 سال درگیر احساسات منفی یک رابطه تمام شده است می‌بایست در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید.

باقی ماندن آثار رابطه

بعضی روابط اگرچه تمام می‌شوند اما تا مدت‌ها تأثیر خود را بر زندگی فرد باقی خواهند گذاشت. برای مثال فردی که درگیر خیانت از جانب طرف مقابل شده احتمالاً به‌سختی خواهد توانست مجدداً به کسی اعتماد کند. این موضوع باعث خواهد شد تا روابط آینده فرد نیز با مشکلات بسیاری مواجه شود و به همین خاطر توصیه می‌شود در این شرایط از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

بروز مشکلات روحی

گاهی پایان یافتن یک رابطه عاطفی می‌تواند محرکی برای ایجاد بیماری‌های روحی در افرادی باشد که از مدت‌ها قبل زمینه ابتلا به این اختلالات را داشته‌اند. شایع‌ترین بیماری روحی که به دنبال شکست عاطفی بروز پیدا می‌کند افسردگی است. افسردگی یکی از مراحل شکست عشقی است. بااین‌حال برخی افراد نیز ممکن است مشکلاتی نظیر اعتیاد یا بروز بیماری‌های اضطرابی را تجربه کنند. در شرایطی که چنین مشکلاتی برای فرد ایجاد شده باشد بهتر است برای درمان بیماری‌های روحی اقدام کنید. یک تصور اشتباه این است که فرد و اطرافیان بیماری‌های روحی را به‌عنوان پیامدی طبیعی و زودگذر از شکست عاطفی می‌دانند و برای درمان آن اقدامی نمی‌کنند.

روابط نیمه‌تمام مانده

روانشناسان معتقدند هنگامی‌که برای پایان دادن به یک رابطه تصمیم می‌گیرید می‌بایست تمامی ارتباطات خود با شریک احساسی‌تان را از بین ببرید؛ اما برخی افراد به هر دلیلی تصمیم می‌گیرند تا علی‌رغم پایان دادن به رابطه عاطفی خود ارتباط دوستانه را حفظ کنند. این موضوع می‌تواند در برخی شرایط نیز صرفاً به اصرار و خواسته یکی از زوجین صورت بگیرد. ادامه دادن ارتباط علی‌رغم پایان یافتن رابطه احساسی می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن مراحل شکست عاطفی شده و همین‌طور با توجه به ابهاماتی که درزمینه? محدوده رابطه جدید ایجاد خواهد شد احتمالاً شما مقداری از فشار روانی را در این قبیل روابط تجربه خواهید کرد. اگر در چنین شرایطی قرار دارید و نمی‌دانید چطور می‌توانید تکلیف رابطه خود را مشخص کنید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط با جنس مخالف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مراحل شکست‌عشقی چه مدت طول خواهد کشید؟

گذار از این مراحل با توجه به مدت رابطه و همین‌طور میزان علاقه طرفین به یکدیگر متفاوت خواهد بود. اما به‌طور میانگین بین 6 ماه تا یک سال برای پایان مراحل شکست عاطفی زمان لازم است.

در چه شرایطی پس از شکست‌عشقی می‌بایست به روانشناس مراجعه کرد؟

اگر برای مدتی بیش از 1 سال شرایط روحی و ذهنی شما درگیر یک رابطه تمام‌ شده می‌باشد و همین‌طور در شرایطی که پس از جدایی فرد دچار مشکلات روحی مانند افسردگی یا بی‌اعتمادی به سایرین شده بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. همچنین مشاورین می‌توانند به شما در شناخت رفتارهای اشتباهی که باعث از بین رفتن رابطه شده آگاهی دهند تا از تکرار آن‌ها در روابط بعدی جلوگیری کنید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

منبع :  مراحل شکست عشقی