سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصمیم برای طلاق

گرفتن تصمیم برای طلاق برای اکثر زوجین کار آسانی نیست. پایان بخشیدن به یک رابطه رسمی عواقب و پیامدهای مختلفی را برای هر دو طرف به همراه خواهد داشت. از جمله مهم ترین پیامدهایی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به بروز اضطراب در مورد آینده، احساس غم و اندوه برای از دست دادن گذشته، ایجاد درگیری‌هایی در ارتباط با حضانت فرزندان و اختلافات مالی اشاره کرد. برای اینکه بتوانید از درستی تصمیم خود برای طلاق مطمئن شوید، لازم است که عوامل مختلفی را بررسی کنید. با آگاهی از این موارد و کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

منبع : تصمیم برای طلاق

 

تصمیم برای طلاق | نکاتی که حتما باید به آن ها توجه کنید

تصمیم گیری برای طلاق برای اکثر زوجین کار راحتی نیست. ممکن است در این مسیر بارها احساس تردید کنید و ندانید رفتن در چه مسیری می‌تواند آینده شما و خانواده‌تان را بهتر تضمین کند. ما در ادامه به توصیه‌هایی در این زمینه اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند رفتار قاطعانه‌تری داشته باشید و بیش از اینکه تحت تاثیر عواطفتان باشید با نیروی تعقل پیش بروید.

1- پیش از طلاق تمام مشکلات را به طور واضح مطرح کنید

قبل از اینکه دادخواست طلاق بدهید یا برای جدایی اقدامی جدی بکنید، باید در مورد مشکلات و تعارضات خود به طور واضح با همسرتان حرف بزنید. در بسیاری از موارد اختلافات از سوءتفاهم‌های بسیار ساده و انباشته شدن نگفته‌ها نشات می‌گیرند و زوجین هیچ وقت به طور شفاف مشکلاتشان را با یکدیگر در میان نمی‌گذارند. برای مثال بسیاری از زن و شوهرها احساس می‌کنند با گفتن نارضایتی‌ها غرورشان جریحه‌دار می‌شود و یا اینکه فرد مقابل هیچ درکی از این موضوع ندارد.

حتی اگر چنین باشد هم باید از یک فرد سوم نظیر یک روانشناس خانواده کمک بگیرید و به کمک او تمام آنچه موجب آزار شما در زندگی زناشویی می‌شود را با همسرتان در میان بگذارید. گاهی اوقات مسائلی که از نظر شما حل نشدنی هستند با گرفتن مشورت حرفه‌ای از جانب کارشناسان حل و فصل خواهند شد پس این فرصت را از خود و همسرتان دریغ نکنید.

تماس با مشاور

 

بیشتر بخوانید : جلوگیری از طلاق | راه های پیشگیری و نجات زندگی از طلاق

 

2- تصمیم برای طلاق | زندگی بدون همسرتان را تصور کنید

بسیاری از افراد هنگام جدایی صرفا می‌خواهند از بحران‌های فعلی فاصله بگیرند اما هیچ تصوری از دنیای بعد از طلاق و زندگی بدون همسرشان ندارند. این مسئله می‌تواند آسیب‌پذیری شما را در برابر مشکلات افزایش داده و باعث شود بحران‌های زیادی را تجربه کنید. در نتیجه لازم است از قبل خود را برای آنچه پس از جدایی رخ خواهد داد آماده کرده و از خود بپرسید که باید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کنید. گاهی اوقات داشتن چشم‌انداز درست در مورد آینده و به دست آوردن تصویر دقیق از زندگی بدون همسر باعث می‌شود ارزش آن را بیشتر بدانید و برای نجات زندگی مشترک خود بیشتر تلاش کنید.

3- توانمندی های خود را در نظر بگیرید

قبل از طلاق در مورد توانمندی‌های خود فکر کنید. آیا از منابع کافی برای حل و فصل مشکلات مالی برخوردار هستید؟ آیا از نظر روانی توانایی مقابله با مشکلاتی نظیر حضانت فرزندان را دارید؟ برای مثال اگر هیچ منبع درآمدی جز شوهرتان ندارید قبل از طلاق لازم است برای توانمندتر کردن خود تلاش کنید. یاد گرفتن یک حرفه و به دست آوردن درآمد به شما کمک می‌کند که صرفا به  وابستگی مالی خود توجه نکرده و جنبه‌های مهم‌تری را برای ارزیابی کیفیت زندگی در نظر بگیرید.

4- تصمیم برای طلاق | به کیفیت زندگی کودکان توجه کنید

برای بسیاری از والدین کیفیت زندگی فرزندان و آینده آن‌ها از جمله مسائل بسیار تاثیر گذار در تصمیم گیری برای طلاق است. برای مثال ممکن است بسیاری از افراد به خاطر فرزندان خود با وجود نارضایتی به زندگی ادامه دهند و اوضاع را تحمل کنند. آنچه اهمیت دارد این است که صرفا زندگی کردن زیر یک سقف با پدر و مادر امنیت روانی فرزندان را تامین نمی‌کند و باعث خوشبختی آن‌ها نمی‌شود.

بچه‌ها زمانی از طلاق نگرفتن والدین خود سود می‌برند که زن و شوهر بتوانند به درستی تعارض‌های میان خود را حل نمایند و فضای آرامی را برای فرزندان خود فراهم کنند. گذراندن دوران کودکی در محیط پر از تنش، دعوا و درگیری تا حد زیادی به سلامت روان افراد آسیب می‌رساند. در نتیجه با در نظر گرفتن شرایط زندگی بعد از جدایی و مقایسه آن با وضعیت فعلی باید به این نتیجه گیری برسید که زندگی در کدام محیط می‌توانید آرامش روانی بیشتری برای فرزندانتان به همراه بیاورد.

5- تعارض های درونی خود را حل و فصل نمایید

تصمیم گیری برای طلاق می‌تواند احساسات متعارضی را در درون انسان به جریان بیاندازد. شما ممکن است از طرفی احساس کنید از زندگی با همسرتان خسته شده‌اید و از طرف دیگر احساس تعلق خاطر عمیقی به او داشته باشید. این وضعیت می‌تواند منجر به تجربه تردید و اضطراب‌های شدید شود. ببرای رسیدن به تصمیم درست باید ابتدا از این تعارض‌ها آگاه شده و آن‌ها را حل و فصل نمایید. مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه کمک کننده باشد.

6- زمانی که تحت تاثیر احساسات شدید هستید تصمیم نگیرید

احساسات نیروی بسیار قدرتمندی همراه خود دارند. تجربه خشم، نفرت، غم یا اندوه شدید باعث می‌شود که توانمندی‌های ذهنتان کاهش پیدا کرده و کیفیت تصمیم‌گیری یا قضاوت‌هایتان تا حد زیادی مختل شود. در نتیجه سعی کنید قبل از اینکه به یک تصمیم قطعی برسید از نظر هیجانی به نوعی ثبات هیجانی دست یابید و تحت تاثیر احساساتتان عمل نکنید.

7- تصمیم برای طلاق | قبل طلاق از یک زوج درمانگر کمک بگیرید

زوج درمانی نوعی خدمات روانشناسی است که توسط روانشناسان متخصص در این حوزه ارائه می‌شود. زوج درمانگران به شما کمک می‌کنند تا رابطه خود را در یک بستر سالم بررسی کرده و تلاش‌هایی برای بازسازی آن انجام دهید. در واقع روانشناسان تلاش می‌کنند تا در مورد مشکلات موجود و راه حل‌های آن‌ها به شما بینش دهند اما در نهایت این خود شما هستید که برای طلاق یا ادامه زندگی تصمیم می‌گیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا ممکن است فورا بعد از طلاق پشیمان شویم؟

پشیمانی فوری بعد از طلاق معمولا در افرادی اتفاق می‌افتد که شتاب زده و تحت تاثیر احساسات خود این کار را انجام می‌دهند. برای پیشگیری از این مشکل لازم است که جوانب امر را به خوبی بسنجید و با آینده نگری کافی عمل کنید.

 

شماره تماس ذهن نو

 

منبع : تصمیم برای طلاق