سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض ماریجوانا یا گل

 

آیا از عوارض ماریجوانا آگاهی دارید؟ ماریجوانا نوعی ماده مخدر است که از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود. این ماده مخدر چندین سال است که قشر نوجوان و جوان کشور را درگیر خود کرده و حدود چهارصد نوع ماده شیمیایی خطرناک و سمی دارد. این در حالیست که اکثر مصرف کنندگان با تصور بی خطر بودن این ماده به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند. آگاهی جوانان و والدین از عوارض ماریجوانا به آنان کمک می‌کند تا از اعتیاد به این ماده مخدر پیشگیری نمایند و یا در صورت اعتیاد، هرچه سریع‌تر برای ترک اقدام نمایند. همچنین شما می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

منبع : عوارض ماریجوانا یا گل

 

 

اعتیاد به ماریجوانا

اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین اختلالی که انواع مواد مخدر از جمله گل و ماری جوانا در بدن ایجاد می کند، اعتیاد است. اعتیاد از نظر روانی و جسمی به فرد مصرف کننده فشار می‌آورد که مدام به تکرار مصرف بپردازد. مصرف مداوم ماده مخدر ماریجوانا از نظر اجتماعی، اقتصادی، روانی و جسمی نه تنها به فرد، بلکه به خانواده و جامعه او نیز آسیب می‌زند. وابستگی روانی و جسمی به ماری جوانا اغلب با نشانه‌هایی همچون کلافگی، به هم خوردن کیفیت خواب ،اضطراب و استرس، تحریک پذیری، رفتار خشن و… همراه است. افراد معتاد به ماری جوانا بعد از مدتی برای رسیدن به همان حس سرخوشی اولیه، مجبور می‌شوند دوزهای بالاتری از این ماده را مصرف کنند چرا که بدن آن‌ها به مقدار مصرف قبلی عادت پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید :  اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد

 

عوارض جسمی مصرف ماریجوانا

ماریجوانا نیز مانند سایر مواد مخدر عوارض و پیامدهایی به خود به همراه دارد، با وجود آن که این ماده در برخی کشورها آزادانه خرید و فروش و مصرف می‌شود، نمی‌توان آن را بی ضرر دانست. در صورت عدم مصرف علائم خماری نیز ظاهر می‌شود، برای اطلاع از روش های ترک ماری جوانا کلیک کنید. برخی از عوارض جسمی آن به شرح زیر می‌باشد:

تماس با مشاور

1. عوارض ماریجوانا | حملات قلبی

مصرف ماری جوانا با تاثیر بر روی فشار خون و سطح اکسیژن رسانی رگ‌ها، ضربان قلب را بالا برده و در بدن بعضی افراد به حملات قلبی منجر می‌شود. ریسک حملات قلبی در ساعات اولیه پس از مصرف بسیار بالاست.

2. تاثیرات منفی روی خون

ماری جوانا فشار خون را کم کرده، مقدار خون ریزی را افزایش می‌دهد و حتی باعث بر هم خوردن میزان قند خون می‌گردد.

3. اختلال در میل جنسی و باروری

مصرف ماری جوانا سطح تستسترون در مردان را پایین می‌آورد و به همین دلیل اسپرم‌ها بعد از مصرف ماریجوانا کاهش می‌یابند. این فرایند میل جنسی و احتمال باروری در جنس مذکر را نیز با کاهش روبه رو می‌کند. در زنان باردار نیز مصرف ماریجوانا باعث آسیب به ناحیه مغزی جنین شده و عملکرد ذهنی بچه را مختل می‌کند.

4. ضعیف شدن سیستم ایمنی

ماده THC در ماریجوانا با آسیب به سلول‌ها و بافت‌های محافظ بدن، سیستم ایمنی بدن فرد را در مقابل انواع بیماری‌ها و به خصوص عفونت‌ها و تومورهای مغزی تضعیف می‌کند.

5. عوارض ماریجوانا | سرطان

ماده مخدر ماریجوانا نسبت به مواد دیگر خاصیت سرطان زایی بیشتری دارد. میزان سرطان زایی پنج نخ سیگار ماریجوانا برابر با یک بسته سیگار معمولی است. آمارها نشان داده مصرف ماری جوانا ریسک سرطان را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد. از سرطان‌هایی که عمدتا در افراد مصرف کننده ماری جوانا دیده می‌شوند، می‌توان به سرطان ریه، سرطان گردن و سرطان سر اشاره کرد. 

6. تاثیرات ماری جوانا بر سیستم عصبی

ماری جوانا با آسیب به بخش هیپوکامپ باعث ایجاد اختلال در حافظه کوتاه مدت می‌شود. به همین دلیل است که مصرف کنندگان این ماده اغلب اسم‌ها، آدرس‌ها و شماره‌ها را به یاد نمی‌آورند یا وسایل خود را جا می‌گذارند و قرارهایشان را فراموش می‌کنند. همچنین مصرف ماریجوانا با آسیب زدن به به نیمکره‌های چپ و راست مغز، سبب از دست دادن قدرت تعادل می‌شود. به همین دلیل معتادان به این ماده معمولا تلو تلو می‌خورند و نمی‌توانند خوب راه بروند.

از دیگر عوارض جسمی مصرف ماری جوانا می‌توان به برونشیت، ذات الریه، اختلال در عملکرد شش‌ها، سکته مغزی، شدیدتر شدن آسم و فیبروز کیستیک، اختلال در بینایی و شنوایی، حالت تهوع دائمی، مشکلات خواب و… اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید : ماری جوانا | اعتیاد به ماده مخدر گل ماری جوانا

 

عوارض ماریجوانا | عوارض روحی روانی مصرف ماریجوانا

اعتیاد به ماریجوانا خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را حدودا پنج برابر افزایش می‌دهد. در بیماران مبتلا به افسردگی، پارانوئید، نقص تمرکز، اسکیزوفرنی و… مصرف ماریجوانا سبب تشدید علائم و عود بیماری می‌گردد. بنابراین در صورت مصرف و یا مشاهده عوارض آن حتما برای ترک اعتیاد اقدام کنید. همچنین مصرف این ماده سبب توهم و اقدام به خودکشی نیز می‌شود.

توهم: به ادراک چیزهایی که وجود خارجی ندارند، توهم گفته می‌شود. در حالت توهم احتمال انجام دادن اعمال پرخطر مثل پریدن از ارتفاع و رانندگی افزایش می‌یابد.

پارانویا: بیماری پارانویا یا پارانوئید، یک نوع بیماری رونشناختی است که باعث می‌شود فرد بدون هیچ دلیلی فکر کند دیگران قصد توطئه و آسیب رساندن به او را دارند.

علاوه بر همه این‌ها ماریجوانا باعث ترس شدید، از دست دادن قدرت حل مسئله و استدلال، نقص توجه، اختلال شخصیت، حس تحریف شده از زمان و تفکر تصادفی نیز خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

مصرف ماری جوانا بر نوجوانان چه تاثیری دارد؟

آمارها نشان داده‌اند که نوجوانان هنجارشکن سریع تر از دیگران درگیر اعتیاد به مصرف گل می‌شوند. این نوجوانان که تحت تاثیر مصرف ماریجوانا قدرت فکر کردن، به حافظه سپردن و یادگیریشان مختل شده، اغلب از خانه و مدرسه فراری می‌شوند.

آیا اعتیاد به گل درمان دارد؟

بله. شما می‌توانید با مراجعه به متخصصان حوزه ترک اعتیاد مورد درمان برای ترک قرار بگیرید.

 

شماره تماس ذهن نو

 

 

منبع : عوارض ماریجوانا یا گل