سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رفتار با کودک طلاق

رفتار با کودک طلاق چگونه باید باشد؟ طلاق به هر دلیلی که انجام گیرد، آسیب‌های زیادی را برای فرزندان به همراه می‌آورد. کودکان پس از طلاق والدین بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند اما والدین می‌توانند با برخورد صحیح، این آسیب‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. با توجه به اینکه طلاق برای والدین نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند، توصیه می‌شود که حتما با یک روانشناس صحبت کنید تا در مرحله اول خود بتوانید از این مشکلات رها شوید و سپس گامی برای تربیت صحیح فرزندان شاد وسالم خود بردارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.  

 

بیشتر بخوانید : فرزندان طلاق | زندگی بچه های طلاق دچار چه تحولاتی می شود؟

 

 

منبع :  رفتار با کودک طلاق

 

تربیت فرزندان سالم پس از طلاق

طلاق والدین معمولا برای فرزندان بسیار سخت و آسیب‌زاست. آنان معمولا از لزوم طلاق اطلاعی ندارند و اکثرا خودشان را مقصر طلاق والدین می‌دانند. این تفکر می‌تواند نگرش آنان را نسبت به خود تغییر دهد و مشکلات جدی در بزگسالی ایجاد کند. طلاق مسلما بهترین راه و مخصوصا برای فرزندان نیست اما گاهی مواقع اجتناب ناپذیر است پس والدین باید تلاش خود را بکنند تا فرزندشان کمترین آسیب را از این اتفاق متحمل شود. برخورد صحیح والدین می‌تواند این آسیب را به حداقل برساند به طوری که فرزندان به طور سالم رشد یابند و شاد زندگی کنند.

 

چگونگی رفتار صحیح با کودک طلاق

در تربیت فرزندان پس از طلاق، برخورد والدین اهمیت بسیار زیادی دارد. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا بهترین برخورد را با فرزند خود داشته باشید:

تماس با مشاور

1. توجه به نیازهای کودک

همه فرزندان در مرحله اول به محبت و توجه از سوی والدین خود نیاز دارند. در صورتی که پس از طلاق از فرزندان جدا شده‌اید، باید همچنان به این نیاز او توجه کنید. به فرزند خود نشان دهید که جدایی شما از یکدیگر تاثیری بر عشق و علاقه‌تان به او نگذاشته و همچنان محبت و توجه شما را در اختیار دارد. به او ثابت کنید که با وجود تمام مشکلاتی که با والد دیگرش داشته‌اید، او را به شدت دوست دارید و برایش ارزش قائل هستید.  

2. رفتار با کودک طلاق | احساس اعتماد و امنیت

فرزندان طلاق معمولا ترس ترک شدن را همواره در وجود خود دارند و نگرانند که مبادا والدین روزی آنان را نیز ترک کنند. شما باید با رفتار و محبت خود به او نشان دهید که همواره در کنارش هستید و هیچ گاه او را ترک نمی‌کنید.

3. رفتار درست با همسر سابق

توجه داشته باشید که همسر سابق‌تان همچنان یک والد برای فرزندتان است پس نباید در مورد او جلوی فرزندتان به بدی یاد کنید. اگر همسرتان اشتباهاتی در زندگی مشترک داشته، آن‌ها را به فرزند خود منتقل نکنید و بگذارید که رابطه والد و فرزندی آنان به بهترین نحو پیش برود. مانع دیدار فرزند خود با همسر سابق‌تان نشوید چراکه کودکان برای رشد و پرورش بهتر به هر دوی والدین خود و محبت آنان نیاز دارند.

4. رفتار با کودک طلاق | به دیگران اجازه دخالت ندهید

به طور معمول پس از طلاق یک زن و شوهر، اطرافیان در این مساله دخالت کرده و روابط آنان را قضاوت می‌کنند. فرزند خود را از این قضاوت‌ها و صحبت‌های اطرافیان دور نگه دارید. کودک شما در این شرایط تا حد بسیار زیادی آسیب‌پذیر است و حرف‌های دیگران می‌تواند مشکلات و ناراحتی‌های زیادی را برای او ایجاد کند. پس به دیگران اجازه ندهید که در حریم خصوصی روابط شما دخالت کنند.

 

بیشتر بخوانید : خصوصیات بچه های طلاق | کودک طلاق چه ویژگی های منحصر به فردی دارد؟

 

5. کودک را از بحث‌ها دور نگه دارید

روابط شما هرقدر هم که با همسر سابق‌تان بد بوده باشد، فرزندتان نباید از آن‌ها مطلع شود. پدر و مادر با وجود تمام اشتباهاتشان برای فرزندان عزیز هستند. آگاهی کودک از اشتباهات پدر یا مادر تنها باعث آسیب دیدن او می‌شود. پس دعواهای خود را از کودک‌تان دور نگه دارید و بگذارید که تصویر خوبی از هر دوی شما در ذهنش داشته باشد.

6. باج ندهید

توجه داشته باشید که فراهم کردن افراطی امکانات رفاهی برای فرزندان تاثیر چندانی در کاهش آسیب‌های طلاق ندارد. خرید کردن بیش از حد یا خدمات بدون حد و مرز معمولا نتیجه عکس دارند. شما باید با محبت و توجه عاطفی خود آسیب‌هایی که به دلیل طلاق ایجاد شده را کاهش دهید؛ باج دادن تنها روند تربیت کودک را با مشکل مواجه می‌کند.

7. رفتار با کودک طلاق | از یک روانشناس کمک بگیرید

و درنهایت این را بدانید که طلاق در هر حال تاثیرات منفی به همراه دارد و ممکن است او را در آینده با مشکلات جدی مواجه سازد. معمولا خود والدین نیز در طول فرایند طلاق متحمل فشارهای روانی بسیار جدی می‌شوند؛ پس طبیعی است که نتوانند پس از طلاق به طور کامل توجه خود را معطوف تربیت فرزندشان کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما از یک روانشناس کمک بگیرید؛ روانشناس با ارائه راهکارهای اصولی به شما کمک می‌کند تا از فشارهای روانی ناشی از طلاق رهایی یابید و فرزند خود را به خوبی تربیت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آسیب‌های طلاق برای فرزندان چیست؟

دوران کودکی و وقایع آن ارتباط مستقیمی با سلامت روان فرد در طول زندگی دارد. به همین دلیل مسائلی همچون طلاق والدین می‌تواند کودکان را با مشکلاتی همچون استرس و اضطراب، وسواس، پرخاشگری، افسردگی و… مواجه سازد.

چگونه می‌توان آسیب‌های ناشی از طلاق را برای فرزندان به حداقل رساند؟

برخورد صحیح والدین و حمایت عاطفی آنان نقش بسیار زیادی در کاهش چشمگیر آسیب‌های طلاق دارد. توجه به کودک و محبت به او، برخورد درست با همسر سابق و کمک گرفتن از روانشناس راهکارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا این آسیب‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

شماره تماس ذهن نو

 

 

منبع :  رفتار با کودک طلاق