سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام موضوعی است که همواره در هر جامعه‌ای شاهد بروز آن هستیم و معمولا با پیامدهای منفی برای زوجین به همراه است. در واقع ازدواج یک اتفاق شیرین و تجربه‌ای لذت بخش است و برای اینکه به نتایج موفقیت آمیزی دست یابد و زن و شوهر احساس خوشایندی از بودن در کنار هم داشته باشند باید بر پایه یک سری از اصول انجام شود. یکی از این اصول، داشتن سن مناسب هنگام ازدواج است. موضوع مهمی که متاسفانه این روزها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ازدواج‌هایی که بنابر دلایل مختلف در سنین پایین رخ می‌دهند و چه بسا مشکلاتی را در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت. بهره بردن از مشاوره قبل از ازدواج کمک خواهد کرد که افراد بتوانند تصمیمات منطقی و درستی اتخاذ نمایند.

منبع : ازدواج زودهنگام

 

 

سن قانونی ازدواج

در ایران سن قانونی برای ازدواج دختر 13 سال و برای پسر 15 سال تمام و تحت رضایت ولی در نظر گرفته شده است. اما با این وجود بلوغ جسمی و روانی دختر و پسر شرط مهم ازدواج است. به گونه‌ای که سن 13 و 15 سالگی اگر چه از لحاظ قانون برای ازدواج بلامانع است اما در واقعیت ازدواج در این سنین ازدواج زود هنگام می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید : سن ازدواج | بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی


بهترین و بدترین سن برای ازدواج

سالن‌های شلوغ دادگاه و صف دختر و پسرهای قد و نیم قدی که بیشتر به آن‌ها می‌آید در بازار همراه مادرشان به مغازه عروسک فروشی بروند و از پشت ویترین برای عروسک‌های رنگارنگ دست تکان دهند، بیانگر این است که ازدواج زودهنگام چقدر می‌تواند سلب کننده دنیای کودکانه باشد. روانشناسان بالینی معتقدند بهترین سن ازدواج برای دختران و پسران زمانی است که آن‌ها به رشد جسمی و روانی رسیده‌اند و می‌توانند تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند. این موضوع باعث می‌شود که بتوانند مسئولیت زندگی مشترک را به دوش بکشند.

در این میان پدیده‌ای به اسم کودک همسری نیز ممکن است رخ دهد. در واقع کودک همسری اصطلاحی است برای ازدواج‌هایی که در زیر سن 18 سالگی رخ می‌دهند. کودک دیروز که تا چند وقت پیش عروسک به دست بود و در خاله بازی‌هایش نقش همسر و مادر را ایفا می‌کرد اکنون در دنیای واقعی و بدور از هر گونه بازی قرار است نقش همسر را داشته باشد. این موضوع در دراز مدت با آسیب‌های جسمی و روانی نیز همراه خواهد بود.  

تماس با مشاور

دلایل ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام به دلایل مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و غیره بستگی دارد که در ادامه به تفصیل بیان خواهد شد.

علل فردی

امروزه به دلیل استفاده راحت و آسان از فضای مجازی و افزایش ارتباطات در این فضا، مشاهده فیلم‌های مبتذل و بی پایه و اساس ماهواره، سن بلوغ جنسی در دختر و پسر تا حد زیادی پایین آمده است و نشانه‌های بلوغ جنسی در سنین کم آشکار می‌شوند.

علل خانوادگی

خانواده‌های سنتی معمولا از اینکه دختر مجرد در خانه داشته باشند معذب هستند و آن را درست نمی‌دانند. به ویژه وقتی که خواهر یا برادر بزرگترشان نیز در سن پایین ازدواج کرده باشد، این روند به صورت یک آیین خانوادگی در می‌آید.

علل مذهبی

گاهی دختر و پسر به این دلیل به سمت ازواج زودهنگام می‌روند چون می‌خواهند از دام بلا و گناه نجات یابند. ازدواج در سن پایین از دیدگاه این افراد به منزله حفظ ایمان است و سبب دور شدن از گناه می‌گردد.

علت‌های اجتماعی ازدواج زودهنگام

به دلیل اینکه هر روزه آمار بزهکاری‌ها، فرار از خانه، خودکشی، گرایش به مصرف مواد مخدر، روابط دوستانه دختر و پسر و روابط نامشروع در بین نوجوان‌ها افزایش می‌یابد خانواده‌ها راه حل را در ازدواج زودهنگام فرزند خویش می‌بینند.

مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی دنیای امروز، بالا رفتن قیمت اجناس و گرانی آنقدر می‌تواند خطرناک باشد و به تهدید کننده جدی سلامت روان تبدیل شود که خانواده فرزند کوچک خود را به منزله یک نانخور اضافی می‌بیند و با اولین خواستگاری که در خانه را بکوبد موافقت کرده و دختر یا پسر خود را راهی خانه بخت می‌کند. به اعتقاد این افراد یک نفر از اعضای خانواده کمتر شود مشکلات اقتصادی نیز کمتر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : ملاک های انتخاب همسر | معیارهای انتخاب همسر چیست؟

 

پیامدهای ناگوار ازدواج زودهنگام

افت تحصیلی یا ترک تحصیل

وارد شدن در روابط عاشقانه، هوش از سر دختر و پسر می‌برد و قادر نخواهند بود بر روی درس و مشق‌های خود تمرکز کنند. همچنین به دلیل سپری کردن چند ساعت در مدرسه و رسیدگی به تکالیف آن باعث می‌شود از زندگی زناشویی باز بماند و این مسئله ممکن است سبب ترک تحصیل گردد. علاوه بر این مسئولیت‌های خانه و فرزند پروری دیگر وقتی برای رسیدگی به درس و تحصیل باقی نمی‌گذارد.

دل زدگی دختر و پسر

شاید در ابتدا همه چیز شبیه یک بازی پر هیجان به نظر برسد و دختر و پسر تصور کنند هنوز دارند ادامه خاله بازی‌های شان را انجام می‌دهند اما به مرور زمان با این واقعیت امر روبه‌رو می‌شوند و چه بسا از همسر خود و ویژگی فکری و رفتاری وی بدشان بیایید.

افزایش خیانت در ازدواج های زودهنگام

دختر و پسری که در سن کم ازدواج می‌کنند به خصوص زمانی که ازدواج‌شان تحت فشار خانواده باشد وقتی بزرگتر می‌شوند قدرت انتخاب پیدا می‌کنند و ممکن است بخواهند کمبود‌های عاطفی زندگی خود را با شخص ثالثی جبران کنند.

افزایش طلاق

عدم تفاهم، درگیری‌های لفظی و جسمی، عدم درک یکدیگر، بی‌مسئولیتی و مشکلات اقتصادی ناشی از ازدواج زودهنگام باعث می‌شود آمار طلاق افزایش یابد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا تبعات و آسیب‌های ازدواج زودهنگام برای دختران و پسران به یک اندازه است؟

قطعا مشکلات و آسیب‌های ناشی از ازدواج زودهنگام برای هر دو جنس مذکر و مونث غیر قابل کتمان است ولیکن دختران به دلیل فرزند پروری دچار مشکلات بیشتری خواهند شد.

عواقب ازدواج زود هنگام چیست؟

ازدواج زودهنگام به دلیل اینکه دختر و پسر هنوز از بلوغ فکری مناسبی در زمان ازدواج برخوردار نیستند می‌تواند عواقبی مانند طلاق، خیانت، تنفراز همسر و عدم تفاهم و مشکلات متعدد دیگری به همراه داشته باشد.

 

شماره تماس ذهن نو

 

 

 

منبع : ازدواج زودهنگام