سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زوج درمانی

زوج درمانی یکی از شاخه‌های روانشناسی است که با هدف اصلاح مشکلات و بهبود کیفیت رابطه میان دو نفر ایجاد شده است. اگرچه زن و شوهرها اکثریت افرادی هستند که برای زوج درمانی مراجعه می‌کنند بااین‌حال اصطلاح زوج، به هرگونه رابطه دونفره گفته می‌شود به همین خاطر حتی حل اختلافات میان دو دوست نیز می‌تواند بخشی از اهداف زوج درمانی باشد. در جلسات زوج درمانی درمانگران تلاش می‌کنند تا کیفیت ارتباط میان طرفین بهبود یابد و دلایلی که باعث کاهش کیفیت رابطه می‌شود را شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. درعین‌حال شما می‌توانید در شرایطی که با طرف مقابل خود هیچ مشکلی ندارید نیز برای بهبود کیفیت ارتباط خود از زوج درمانی استفاده کنید. با توجه به نوع مشکل و دلایلی که برای آن وجود دارد از روش‌های مختلفی برای زوج درمانی استفاده می‌شود که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : زوج درمانی

 

 

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی شاخه‌ای از روانشناسی است که به دنبال اصلاح رابطه میان دو نفر است. درنتیجه برخلاف باور عموم زوج درمانی راهکاری نیست که تنها برای زن و شوهرها مناسب باشد و تمامی افرادی که در رابطه خود مشکلاتی را احساس می‌کنند می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. برای مثال اگر شما با دوست یا هم‌اتاقی خود دچار مشکل شده‌اید نیز می‌توانید از زوج درمانی استفاده کنید.

زوج‌درمانگران ابتدا توضیح شما از مشکل پیش‌آمده را می‌شنوند و سپس بدون جانب‌داری از فردی خاص یا گوشزد کردن اشتباهات دیگری سعی می‌کنند تا با آموزش برخی اصول به طرفین، به آن‌ها در بهبود وضعیت ارتباط خود کمک کنند.

خدمات زوج‌درمانگران

شما می‌توانید برای درمان هرگونه مشکلی که در ارتباط میان شما و طرف مقابل ایجاد شده از زوج درمانی استفاده کنید و حتی در شرایطی که مشکل خاصی نیز میانتان وجود ندارد برای پیشگیری از بروز اختلاف یا بالا بردن کیفیت رابطه از یک زوج‌درمانگر کمک بگیرید. بااین‌حال برای برخی از خدماتی که در زوج درمانی ارائه می‌شود تقاضای بیشتری وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشاوره پیش از ازدواج

انتخاب شریک زندگی یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هریک از ما در طول زندگی با آن مواجه می‌شویم. با توجه به اهمیتی که این تصمیم‌گیری در زندگی آینده و شرایط روحی فرد خواهد داشت بهتر است پیش از هرگونه اقدامی از مناسب بودن طرف مقابل برای شروع زندگی اطمینان پیدا کنید. مشاوره پیش از ازدواج میزان تناسب شخصیت شما با طرف مقابل را مشخص کرده و همین‌طور راهکارهایی را برای نحوه تعامل با یکدیگر در اختیارتان خواهد گذاشت. آموزش‌هایی که در طی جلسات مشاوره پیش از ازدواج به طرفین داده می‌شود باعث خواهد شد تا احتمال بروز تنش و اختلاف در زندگی آن‌ها کاهش پیدا کند. این موضوع با توجه به اینکه معمولاً بیشتر اختلافات در اوایل زندگی و به دلیل آشنایی کمتر طرفین با یکدیگر بروز پیدا می‌کند می‌تواند تأثیر بالایی در داشتن یک زندگی موفق داشته باشد.

تماس با مشاور

برای اطلاع از روند دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

کمک به حل اختلافات

در طول رابطه مشکلات و چالش‌های بسیاری میان شما و همسرتان ایجاد خواهد شد. نحوه مدیریت این مشکلات تأثیر بسیاری در کیفیت رابطه و احساس قلبی شما نسبت به یکدیگر خواهد داشت. این مشکلات می‌تواند به دلیل دخالت و بدرفتاری خانواده‌ها، تفاوت‌های فرهنگی و یا بحران‌هایی مانند خیانت روی بدهد. در این شرایط زوج درمانی به شما کمک خواهد کرد تا دلایل مشکلات پیش‌آمده را شناسایی کرده و برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

روانشناسان معتقدند بی‌توجهی به حل اختلافاتی که در طول یک رابطه ایجاد می‌شود باعث خواهد شد تا آن‌ها در ذهن فرد باقی مانده و با بروز هر مشکل جدیدی تمامی خاطرات تلخ مربوط به آن مجددا در ذهن فرد روشن شود. این موضوع به‌مرورزمان باعث خواهد شد تا کیفیت رابطه کاهش پیداکرده و حتی حجم دلخوری‌ها به میزانی افزایش پیدا کند که شما دیگر نتوانید دلیل اصلی مشکلات را پیدا کنید. به همین خاطر بهتر است پیش از مزمن شدن مشکلات در یک رابطه برای حل آن‌ها اقدام کنید.

افزایش کیفیت رابطه

حتی در شرایطی که مشکل خاصی میان زوجین وجود ندارند آن‌ها می‌توانند برای بالا بردن کیفیت رابطه از زوج درمانی استفاده کنند. نیاز به دوست داشتن طرف مقابل و همین‌طور دریافت محبت از جانب آن‌ها یکی از اصلی‌ترین نیازها در زندگی هر فرد است و زوج‌درمانگران خدماتی را برای رسیدن به این خواسته به شما ارائه خواهند کرد.

درمان مشکلات جنسی

مشکلات جنسی یکی از جدی‌تری دلایلی هستند که باعث آسیب دیدن رابطه زوجین خواهند شد و بسیاری از افراد به دلیل شرمی که از بیان آن‌ها دارند معمولاً به دنبال پیدا کردن راهی برای درمان نخواهند بود. کمک به حل این مشکلات یکی از اقداماتی است که زوج‌درمانگران برای شما انجام خواهند داد. درصورتی‌که درمانگر به این نتیجه برسد که مشکلات جنسی در رابطه شما به دلیل سردی عاطفی ایجاد شده برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی خواهد کرد و در غیر این صورت به زوجین در پیدا کردن روانشناس متخصص درزمینه? مشکلات جنسی کمک خواهد کرد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

آیا شما به زوج درمانی نیاز دارید؟

برخی نشانه‌ها در رابطه میان شما و همسرتان نشان‌دهنده این است که نیاز به استفاده از خدمات زوج درمانی دارید. علاوه بر این دلایل درصورتی‌که شما احساس می‌کنید درزمینه? خاصی نیاز به دریافت آموزش و کمک دارید نیز می‌توانید از روانشناسان کمک بگیرید. توجه داشته باشید همان‌طور که گفته شد این مشکلات می‌تواند در هر رابطه دیگری به‌غیراز ازدواج نیز وجود داشته باشد.

عادی شدن زندگی

اگر احساس می‌کنید رابطه شما حالت سرزندگی و نشاط سابق را ازدست‌داده و دیگر به‌اندازه گذشته از کنار هم بودن لذت نمی‌برید بهتر است این موضوع را جدی بگیرید. عادی و یکنواخت شدن زوجین برای یکدیگر یکی از مشکلاتی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند باعث بروز بحران‌هایی مانند خیانت و یا ایجاد طلاق عاطفی در یک رابطه شود. علاوه بر این نتایج تحقیقات نشان می‌دهد میزان رضایت از زندگی و احساس نشاط در افرادی که رابطه عاطفی گرمی دارند به‌مراتب بالاتر از سایرین است درنتیجه اگر احساس می‌کنید ارتباط عاطفی شما به‌اندازه گذشته صمیمی نیست بهتر است برای رسیدن به شرایط مطلوب تلاش کنید.

زیاد شدن مشاجره‌ها

اگر دعوا و ناراحتی میان شما و همسرتان بیشتر شده این می‌تواند زنگ خطری برای مشکلاتی در رابطه شما باشد که بهتر است برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید. افزایش مشاجرات به این معناست که شما و همسرتان توانایی صحبت کردن صحیح با یکدیگر را ندارید و یا موضوعی میان شما حل‌نشده باقی مانده است. علاوه بر این با توجه به پیامدهای منفی که مشاجرات خانوادگی در سلامت روان شما و سایر اعضای خانواده به‌ویژه فرزندان می‌گذارد بهتر است برای برطرف کردن این شرایط تصمیم بگیرید.

بروز بحران

ارتباط شما و همسرتان می‌تواند دستخوش مشکلات جدی مانند اعتیاد یا خیانت شود. در چنین شرایطی اگر تصمیم دارید رابطه با همسرتان را حفظ کنید بهتر است با کمک گرفتن از زوج درمانی راهکارهایی را برای حل کردن مشکل پیش‌آمده و ترمیم آسیب‌هایی که ارتباط شما از این مشکل دیده آموزش ببینید. بسیاری از افرادی که پس از خیانت یا سایر مشکلات جدی مثل ضرب و شتم به زندگی مشترک بازمی‌گردند پس از مدتی متوجه خواهند شد که نمی‌توانند اختلافات پیش‌آمده را فراموش کنند و این موضوع زندگی آن‌ها را مجدداً با بحران مواجه خواهد کرد. درنتیجه بهتر است در چنین شرایطی استفاده از زوج درمانی را جدی بگیرید.

نبود تفاهم

اگر احساس می‌کنید صحبت‌های شما و همسرتان به نتیجه مفیدی نمی‌رسد و نمی‌توانید خواسته‌هایتان را به‌درستی به یکدیگر منتقل کنید و یا در شرایطی که احساس می‌کنید تفریح‌ها و دیدگاه‌های شما در زندگی یکسان نیست می‌توانید با کمک گرفتن از زوج ‌درمانی و بهره بردن از روانشناسی ازدواج پیش از جدی‌تر شدن عدم تفاهم‌هایتان برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. برای کسب اطلاع بیشتر از روانشناسی ازدواج کلیک کنید. 

زوج درمانی | مخالفت همسر با مراجعه به درمانگر

یکی از مشکلاتی که بسیاری از زوجین با آن مواجه می‌شوند این است که علی‌رغم وجود مشکلات، طرف مقابل تمایلی به شرکت در جلسات زوج درمانی ندارد. با توجه به اینکه عدم همکاری طرف مقابل می‌تواند اثربخشی زوج درمانی را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد شما می‌بایست برای این موضوع راه‌حلی پیدا کنید.

با همسرتان صحبت کنید

اگر فکر می‌کنید رابطه شما نیاز به دریافت خدمات تخصصی دارد دلایل خود را برای همسرتان بیان کنید و با توضیح احساسات خود به او نشان دهید تا چه حد استفاده از جلسات زوج درمانی برای شما اهمیت دارد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مهارت گفت و گوی موثر زوجین کلیک کنید.

از مشاور بخواهید با همسرتان صحبت کند

شما می‌توانید از مشاور بخواهید با همسرتان صحبت کرده و او را برای یک جلسه ملاقات حضوری دعوت کند. با توجه به اینکه مخالفت با زوج درمانی در بسیاری از مواقع معمولاً پس از شروع جلسه اول و با تغییر ذهنیت فرد از بین می‌رود درنتیجه دعوت درمانگر و حضور فرد در مرکز مشاوره می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

روان‌درمانی فردی

اگر علی‌رغم تمامی تلاش‌های شما همسرتان حاضر به شرکت در جلسات مشاوره نیست بهتر است درمان را به‌صورت انفرادی ادامه دهید. حضور شما در جلسات درمان اگرچه به‌اندازه حضور هر دو نفر اثربخش نیست بااین‌حال نتایج آن بهتر از رها کردن درمان است. زوج‌درمانگر در چنین شرایطی آموزش‌هایی را راجع به نحوه مدیریت رابطه و تعامل با طرف مقابل به شما آموزش خواهد داد که می‌تواند تا حدودی به کاهش تنش‌ها کمک کند.

ساختار جلسات زوج درمانی

با توجه به اینکه هدف در زوج درمانی بهبود شرایط رابطه است جلسات معمولاً برخلاف درمان فردی به‌صورت سه‌نفره و با حضور زوجین و درمانگر صورت می‌گیرد. البته درصورتی‌که درمانگر احساس کند نیاز دارد با طرفین به‌صورت خصوصی صحبت کند ممکن است در طول درمان برخی جلسات نیز به‌صورت فردی برگزار شود. جلسات مشترک معمولاً برای مدتی در حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول کشیده و طبیعتاً هزینه این شیوه از درمان نیز بیشتر از درمان فردی است.

رویکردهای مختلف زوج درمانی

زوج درمانی شناختی-رفتاری

در این شیوه از زوج درمانی درمانگر تلاش خواهد کرد تا رفتارهای اشتباه زوجین را پیداکرده و شیوه‌های صحیح‌تری از تعامل را به آن‌ها آموزش بدهد. برای مثال ممکن است برخی از زوجین چگونگی صحبت یا انتقاد کردن از یکدیگر را بلد نباشند و این باعث بروز مشکل در میان آن‌ها باشد. درمانگران شناختی-رفتاری شیوه صحیح این قبیل رفتارها را به زوجین یاد می‌دهند. همچنین در طول این جلسات درمانگر تصورات و باورهای اشتباه زوجین را نیز شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی خواهد کرد. برای مثال این باور که طرف مقابل می‌بایست خود متوجه خواسته‌ها یا انتظارات شما باشد و یا این تصور که پس از ازدواج دیگر دلیلی برای رسیدگی به‌ظاهر وجود ندارد ازجمله مسائلی هستند که می‌تواند مشکلاتی را در رابطه ایجاد نماید و درمانگر می‌بایست آن‌ها را با افکار سازنده‌تری جایگزین نماید. برای شناخت بیشتر درباره رویکرد شناختی-رفتاری کلیک کنید.

ایماگوتراپی

ایماگوتراپی شیوه‌ای از زوج درمانی است که معتقد است زوجین در تمامی لحظات زندگی و حتی شرایطی که در ظاهر به‌شدت با یکدیگر اختلاف دارند مشتاقانه به دنبال یافتن راه‌حلی برای سامان دادن به اوضاع زندگی مشترک خود هستند و همین‌طور نحوه تعامل میان زوجین را به دیدگاه‌هایی که فرد راجع به والدین خود دارد نسبت می‌دهد. مهم‌ترین نکته در ارتباط با ایماگوتراپی این است که این شیوه از درمان تنها در شرایطی که هر دو نفر در جلسه درمانی حضور داشته باشند قابل انجام است.

زوج درمانی پویشی

درمانگران پویشی معتقدند رابطه میان زوجین به‌صورت ناهشیار تحت تأثیر ارتباط آن‌ها با والدین یا سایر افراد مهم زندگی است. به همین خاطر در طی جلسات تلاش می‌شود تا این تمایلات ناهشیار موردبررسی قرارگرفته و پس از آگاهی فرد از این موضوع رفتارها و باورهای جدید به وی آموزش داده می‌شود.

زوج درمانی هیجان مدار

در این شیوه از درمان بیشتر بر سبک دل‌بستگی زوجین و هیجانات منفی و نامناسبی که در زندگی آن‌ها وجود دارد تمرکز می‌شود. درمانگران سعی می‌کنند با استفاده از تکنیک‌های تخلیه هیجانی یا آرام‌سازی به زوجین کمک کنند تا با مدیریت شرایط هیجانی ارتباط میان زوجین را بهبود ببخشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کرد؟

اگر احساس می‌کنید رابطه شما به حد گذشته خوشایند نیست و یا تعداد مشاجرات در ارتباط شما افزایش پیدا کرده بهتر است از یک زوج‌درمانگر کمک بگیرید. همچنین اگر در رابطه شما بحران خاصی مانند خیانت پیش‌آمده و یا صرفاً به دنبال بالاتر بردن کیفیت رابطه هستید نیز می‌توانید از این درمان استفاده کنید.

شماره تماس ذهن نو

 

 

منبع : زوج درمانی