سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص زولپیدم

قرص زولپیدم که با نام تجاری آمبین شناخته می‌شود، خاصیت ضدتشنج، ضد اضطراب و آرامبخشی دارد. امروزه با توجه به مشغله‌ها و استرس‌های زندگی روزمره بسیاری از افراد از بی‌خوابی و مشکلات خواب رنج می‌برند و برای حل مشکل خود به دنبال راهی آسان و سریع می‌گردند. به همین دلیل اغلب به سراغ قرص‌های خواب‌آور می‌آورند؛ زولپیدم یکی از انواع این داروهاست که در مدت زمانی کوتاه اثر بخشی آن مشخص می‌شود. هر چند این دارو می‌تواند مشکلات خواب شما را جبران کند اما عوارضی را به همراه دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از روش‌های غیر دارویی و کمک مشاوره روانشناسی بهره بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کنترل استرس کلیک کنید. 

 

منبع : قرص زولپیدم 

 

 

 

قرص زولپیدم چیست؟

زولپیدم که با نام آمبین هم شناخته می‌شود، اغلب جهت درمان اختلالات خواب تجویز می‌شود و همچنین از بیدار شدن فرد در نیمه شب جلوگیری می‌کند. دو نوع از این قرص در دسترس است؛ نوع اول که در آن انتشار به سرعت و تقریبا بعد از پانزده الی بیست دقیقه بعد از مصرف اتفاق می‌افتد و برای افرادی که نمی‌توانند به راحتی به خواب بروند مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص آن بلافاصله بعد از مصرف هویدا می‌شود.

نوع دوم آن که انتشار طولانی است، برای افرادی که مشکلات خواب عمیق دارند و در اواسط خواب بیدار می‌شوند، تجویز می‌گردد. خواص این نوع از زولپیدم در فاصله‌های زمانی مشخص در بدن فرد آزاد می‌شود. زولپیدم به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نیمه عمر این دارو دو تا سه ساعت است و به طور کلی نباید بیشتر از یک هفته مورد مصرف قرار گیرد چرا که ترکیبات موجود در آن عوارض منفی را برای فرد به همراه دارد. در نوع اول آن دارو به سرعت عمل می‌کند و فرد ممکن است هنگام انجام کار دچار خواب‌آلودگی و چرت زدن شود. خطر زمین خوردن در سالمندان بعد از مصرف این دارو زیاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص‌های ضد اضطراب کلیک کنید. 

 

تماس با مشاور

خطرات و عوارض مصرف قرص زولپیدم

این دارو هم به لحاظ جسمانی و هم روانی عوارضی را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد. ممکن است بدن فرد در اثر مصرف زولپیدم دچار واکنش‌های آلرژیک شود حتی اگر قبلا یک یا چند دوره از آن مصرف کرده باشد.

از جمله عوارض جانبی این دارو می‌توان به تهوع، خواب‌آلودگی، دوبینی، سردرد و در برخی موارد احساس سرخوشی اشاره کرد. مصرف زولپیدم در دوز بالا، افزایش دمای بدن، احساس آشفتگی و پرخاشگری را به دنبال دارد و در برخی موراد منجر به بروز کارهای خطرناک، افزایش فشار خون، لکنت و هذیان‌گویی می‌شود.

برخی عوارض از جدیت کمتری برخوردار هستند و به ندرت بروز پیدا می‌کنند؛ مانند خشکی دهان،سکسکه، توهم دیداری و واکنش‌های روانی دیگر که کمتر مشاهده شده‌اند. راه رفتن در خواب عارضه‌ی دیگری است که به صورت انگشت شمار گزارش شده. همچنین زولپیدم گاه با احساس سرخوشی و مستی برای فرد همراه است.

 

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی | معرفی انواع و درمان اختلالات اضطرابی در DSM5

 

موارد منع مصرف

مصرف آمبین برای افرادی که به افسردگی مبتلا هستند توصیه نمی‌شود و لازم است با احتیاط و تنها با اجازه‌ی پزشک آن را مصرف کنند؛ چرا که مصرف آن باعث افزایش و تعمیق دلسردی شده و افکار خودکشی را در این بیماران افزایش می‌دهد. عمده‌ترین عوارض مصرف این دارو بر مادران باردار است. مصرف خودسرانه‌ی آن در بارداری سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد و خطر سقط جنین را تا حد زیادی بالا می‌برد. پس در چنین شرایطی استفاده از روش‌های غیر دارویی خط اول درمان هستند، برای آشنایی با سایر روش‌های درمان اضطراب کلیک کنید.

 

خطر اعتیاد به قرص زولپیدم

مصرف خودسرانه و افزایش دوز مصرف بدون اطلاع پزشک، خطر اعتیاد را به همراه دارد. حتی اگر یک قرص بیشتر از میزان مورد نیاز مصرف کنید، وابستگی ایجاد می‌شود. زولپیدم پس از مدتی حالت تحمل در فرد ایجاد می‌کند؛ به این صورت که بعد از مدتی دوز مصرفی کافی نبوده و فرد برای به خواب رفتن مقدار بیشتری قرص مصرف می‌کند و کم کم به آن وابسته می‌شود.

در صورت لزوم، بالارفتن دوز مصرفی حتما تحت نظر پزشک باشد. زولپیدم دارویی است که باید آن را قبل از خواب مصرف کرد و سریعا به رخت خواب رفت اما افرادی که به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند ساعت‌ها قبل از خواب آن را استفاده می‌کنند و دچار حالات سرخوشی می‌شوند. در این حالت رفتار ناامنی و کم‌رویی در آن‌ها از بین می‌رود.

 

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب | نشانه های اضطراب شدید چیست؟

 

علائم اعتیاد به قرص زولپیدم

_مصرف همزمان زولپیدم با داروهای دیگر و یا الکل برای افزایش حس سرخوشی و نئشگی
_دروغ‌گویی و افراط در مورد علائم برای اینکه داروی بیشتری به دست بیاورد
_بعد از مدتی از مصرف دچار افسردگی و تحریک‌پذیری می‌شود
_مراجعه به چند پزشک مختلف برای به دست آوردن داروی بیشتر
_اجتناب از موقعیت‌هایی که در آن‌ها نمی‌تواند دارو مصرف کند
_فرد برای لذت بردن از اثرات سرخوشی دارو نمی‌خوابد
_مصرف دارو در ساعاتی غیر از ساعات خواب
_فراموشی در زمینه‌ی مکالمات و برخی اتفاقات
_مختل شدن توانایی فرد در انجام مسئولیت‌ها
_مصرف با دوز بالاتر از دستور پزشک
_انزوا طلبی و تمایل به تنها بودن
_میل شدید به استفاده از دارو
_تغییر روش مصرف

 

ترک اعتیاد به قرص زولپیدم

ترک ناگهانی و قطع خودسرانه‌ی دارو، عوارض و پیامدهای ناخوشایندی را به همراه دارد. بهترین روش ترک، کاهش تدریجی دوز مصرفی در بلند مدت و آن هم زیر نظر پزشک است. در این روش فرد حالات خماری کمتری را نیز تجربه می‌کند. روش درمان و ترک برای افراد مختلف با توجه به شدت اعتیاد و شرایط بدنی آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد به همین دلیل لازم است قبل از اقدام برای ترک حتما با مشاور اعتیاد و پزشک متخصص مشورت کنید.

ترک اعتیاد به هر ماده‌ای ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد و فرد در این فرآیند ممکن است خسته و ناامید شده، وسوسه شود و به مصرف دوباره باز گردد. در واقع آنچه که درمان را سخت‌تر می‌کند، وابستگی عاطفی و روانی به دارو است. برای جلوگیری از بروز این وضعیت بهره‌مندی از درمان‌های شناختی رفتاری نزد مشاور روانشناس و استفاده از برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب می‌تواند راهگشا باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

-زولپیدم چقدر در بدن ماندگار است؟

این داروی خواب‌آور به سرعت اثر گذاری خود را نشان می‌دهد و ممکن است تا هشت ساعت در بدن باقی بماند. در برخی افراد اثرات آن پس از چهارده ساعت از بدن خارج می‌شود.

-تاثیر زولپیدم بر حافظه چگونه است؟

این دارو پس از مصرف بلافاصله بر قسمت‌های مشخصی از مغز تأثیر می‌گذارد و آن را در ثبت وقایع با مشکل مواجه می‌کند، به همین دلیل ممکن است فرد اتفاقات پس از مصرف زولپیدم را به خوبی به یاد نیاورد.

 

 

 

منبع : قرص زولپیدم