سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج مجدد چه زمانی خوب است

ازدواج مجدد ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند برای هر فرد استرس‌آور باشد. بسیاری از خانم‌ها یا آقایانی که از همسرشان جدا شده‌اند معمولاً به دلیل نگرانی‌هایی که از شکست دوباره دارند به‌سختی می‌توانند برای ازدواج مجدد تصمیم بگیرند. علاوه بر بی‌میلی به تجربه یک شکست جدید، موضوعاتی مانند داشتن فرزند از ازدواج قبلی می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید. همچنین بسیاری از خانم‌ها یا آقایانی که همسرشان را از دست داده‌اند ازدواج مجدد را خیانتی به همسر سابق خود می‌دانند و به همین خاطر تصمیم می‌گیرند هرگز مجدداً ازدواج نکنند. اگرچه ازدواج و برقراری روابط عاطفی در هر سن و شرایطی یکی از حقوق طبیعی هر انسانی است بااین‌حال بی‌توجهی به مناسب بودن ازدواج دوم می‌تواند پیامدهای بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج | آشنایی با انواع اشکال ازدواج

 

منبع : ازدواج مجدد چه زمانی خوب است

 

ازدواج مجدد

ازدواج مجدد یکی از انواع ازدواج است و برای بسیاری از افرادی که از همسر خود جدا شده‌اند و یا او را از دست داده‌اند یک چالش بزرگ و نگران‌کننده می‌باشد. تجربه یک شکست یا تلخی مجدد می‌تواند از قدرت تحمل بسیاری از ما بیرون باشد و آسیب‌های بسیاری را برایمان به همراه داشته باشد. به همین خاطر گاهی اوقات فرد به این نتیجه می‌رسد که بهتر است به‌طورکلی این موضوع را فراموش کند اما نیاز به داشتن شریک عاطفی یکی از نیازهای اصلی هر انسانی است و بی‌توجهی به آن می‌تواند شما را دچار مشکلات روحی بسیاری کند. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که شریک مناسبی برای ادامه زندگی پیدا کرده‌اید به خودتان برای ازدواج مجدد فرصت دهید. 

زمان مناسب برای ازدواج مجدد

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که درزمینه? ازدواج مجدد مطرح می‌شود این است که تا چه مدت پس از جدایی از همسر نباید وارد رابطه جدید شد؟ پاسخ به این سؤال به مسائل مختلفی ازجمله کیفیت رابطه عاطفی میان شما و طرف مقابل بستگی دارد و نمی‌توان برای آن زمان مشخصی را در نظر گرفت. بااین‌حال هنگامی‌که شما احساس می‌کنید ذهن و احساستان دیگر درگیر همسر یا زندگی سابق نیست و توانسته‌اید با پایان این رابطه کنار بیایید می‌توانید به ازدواج مجدد بیاندیشید. توجه داشته باشید که درگیری ذهنی و احساسی با زندگی پیشین صرفاً به معنای علاقه و تعلق‌خاطر به همسر یا زندگی سابق نیست. حتی در شرایطی که شما نسبت به همسرتان احساس خشم یا نفرت دارید و یا با مرور خاطرات گذشته دچار ناراحتی می‌شوید نیز به این معناست که زمان مناسب برای ازدواج شما فرا نرسیده است.

ازدواج مجدد | موفقیت در ازدواج

برای اینکه در ازدواج مجدد خود موفق باشید می‌بایست به برخی نکات توجه داشته باشید. سعی کنید تا حد ممکن از تصمیم‌گیری‌های احساسی در این موضوع خودداری کنید و پس از سنجیدن تمامی جوانب تصمیم بگیرید. در ادامه برخی از موضوعاتی که بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

تماس با مشاور

شناخت خود

اولین قدم برای برقراری یک ارتباط موفق این است که خودتان را با تمامی نقاط ضعف و قوتتان بشناسید. شما تجربه یک ازدواج را در زندگی خود دارید و قطعاً این تجربه می‌تواند به شما در داشتن شناختی دقیق‌تر از خودتان کمک کند. اگر از همسرتان جدا شده‌اید یک‌بار دلایل جدایی خود را منصفانه بررسی کنید و نقاط ضعف خودتان را مشخص کنید. همین‌طور اگر همسرتان را از دست داده‌اید با مرور اختلافاتی که میان شما پیش می‌آمد یا موضوعاتی که می‌توانست در زندگی شما شکل بهتری داشته باشد به این سؤال پاسخ بدهید. سعی کنید پیش از اقدام برای ازدواج مجدد ابتدا شناختتان از خود و همین‌طور آنچه می‌بایست در شما تغییر کند را افزایش داده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. 

برای آگاهی بیشتر درباره ازدواج بعد فوت همسر کلیک کنید.

گذشته را فراموش کنید

مقایسه زندگی سابق با تمامی موقعیت‌هایی که برای ازدواج مجدد دارید یا تلاش برای فرار از شرایطی مشابه با وضعیت پیشین ازجمله موضوعاتی است که نشان می‌دهد شما آمادگی لازم برای شروع یک زندگی جدید را ندارید. علاوه بر این برخی از افرادی که مشکلاتی مانند خیانت را در زندگی سابق خود تجربه کرده‌اند دائماً نگران این موضوع خواهند بود که این مسئله در زندگی مجدد آن‌ها تکرار شود. درصورتی‌که با این مسائل مواجه شده‌اید بهتر است از یک روانشناس برای رهایی از تجربیات و احساسات گذشته کمک بگیرید و تا پیش از حل شدن این موضوع به دنبال ازدواج مجدد نباشید.

مشاوره پیش از ازدواج

هنگامی‌که برای ازدواج مجدد تصمیم می‌گیرید بهتر است به مشاوره پیش از ازدواج توجه جدی داشته باشید. مشاوره پیش از ازدواج برای افرادی که تصمیم به ازدواج مجدد دارند علاوه بر اینکه میزان تناسب شما و طرف مقابل را بررسی می‌کند آگاهی‌های لازم درزمینه? چالش‌هایی که در زندگی با آن‌ها مواجه خواهید شد را نیز در اختیارتان گذاشته و راهکارهایی را برای برطرف کردن این وضعیت مطرح می‌کند. برای مثال ممکن است طرف مقابل شما دائماً نگران این موضوع باشد که شما به ارتباط با او نیز مانند رابطه پیشینتان پایان دهید. تمامی این مسائل و شیوه برخورد با آن‌ها ازجمله موضوعاتی هستند که در جلسات مشاوره موردبررسی قرار می‌گیرند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

خانواده طرف مقابل

به‌عنوان فردی که تجربه زندگی مشترک را داشته احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که علاوه بر همسرتان خانواده وی نیز نقش مهمی در موفقیت زندگی مشترک شما خواهند داشت. به همین خاطر اگر به دنبال تجربه موفقیت در ازدواج مجدد هستید بهتر است به خانواده همسرتان نیز توجه کافی داشته باشید. اگر خانواده وی به هر دلیلی از ازدواج شما با فرزندشان راضی نیستند تا پیش از به دست آوردن رضایت آن‌ها برای ازدواج اقدام نکنید.

مهارت‌های زندگی مشترک

موفقیت در زندگی مشترک نیازمند یادگیری اصول مختلفی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به توانایی صحبت کردن با همسر، ابراز محبت یا حتی برقراری رابطه جنسی اشاره کرد. بهتر است برای موفقیت در زندگی مشترکتان تلاش کنید تا این مهارت‌ها را در خود تقویت نمایید.

ازدواج مجدد | یک تصور اشتباه

بعضی از خانم‌ها یا آقایان به‌قصد تحت تأثیر قرار دادن طرف مقابل تصمیم می‌گیرند بلافاصله پس از جدایی ازدواج کنند. همچنین انگیزه بسیاری از خانم‌هایی که پس از جدایی یا فوت همسر به ازدواج مجدد فکر می‌کنند دریافت حمایت مالی یا رها شدن از خانه پدری به هر دلیلی است. گاهی نیز ممکن است پس از طلاق برای رهایی از مشکلات پیش بینی نشده و بدون بررسی علت افراد به ازدواج با مرد مطلقه یا زن مطلقه روی بیاورند.

تمامی این تصورات می‌توانند زندگی مشترک شما را مجدداً به شکست برسانند. پیش از تصمیم برای ازدواج مجدد با خودتان به این سؤال پاسخ دهید که چرا می‌خواهید با شخص موردنظرتان ازدواج کنید؟ اگر در پاسخ به این سؤال هر انگیزه دیگری غیر از علاقه به طرف مقابل و میل به زندگی با وی وجود دارد بهتر است در تصمیمتان تجدیدنظر کرده و برای مشکلاتی مثل حمایت مالی یا به دست آوردن استقلال از روش‌های دیگری استفاده کنید. 

برای اطلاعات بیشتر درباره ازدواج با زن مطلقه و ازدواج با مرد مطلقه کلیک کنید.

تکلیف فرزندان در ازدواج مجدد

اگر از ازدواج سابق خود صاحب فرزند هستید بهتر است برای ازدواج مجدد به این موضوع نیز توجه کافی داشته باشید. درصورتی‌که فرزندتان با شما زندگی می‌کند بهتر است شرایط روحی او را برای زندگی با همسرتان آماده کنید و موافقت او را در این زمینه به دست آورید. در غیر این صورت در جریان زندگی مشترک با دشواری‌هایی مواجه خواهید شد که می‌تواند کیفیت ارتباط میان شما و همسرتان را نیز تحت تأثیر قرار بدهد. معمولاً توصیه می‌شود در چنین شرایطی که قرار است یک تغییر جدی در زندگی کودک اتفاق بیفتد برای جلوگیری از آسیب دیدن سلامت روحی فرزندتان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

در شرایطی که فرزندتان با شما زندگی نمی‌کند و شما روزهایی از هفته اجازه دارید فرزندتان را ببینید و یا متقابلاً همسرتان در برخی از روزهای هفته برای بردن فرزندتان مراجعه می‌کند بهتر است راجع به این موضوع نیز با طرف مقابل صحبت کنید. در برخی مواقع دیده شده رفت‌وآمد همسر سابق برای دیدن فرزندان می‌تواند مشکلاتی را در ازدواج مجدد طرفین ایجاد نماید.

 

بیشتر بخوانید : ازدواج با همسر سابق و دادن فرصت دوباره

 

ازدواج مجدد | بازگشت به زندگی سابق

ازدواج مجدد پس از جدایی گاهی نیز می‌تواند به‌صورت بازگشت به زندگی پیشین باشد. در بسیاری از مواقع به‌ویژه در شرایطی که طرفین از ازدواج نخست خود فرزندی دارند پس از مدتی تصمیم می‌گیرند که مجدداً با یکدیگر زندگی کنند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از بازگشت به اختلافات سابق بهتر است شرایط گذشته را با خود مرور کنید و به این سؤال پاسخ دهید که چه دلایلی برای شکست زندگی شما وجود داشته؟ آیا اکنون این مشکلات برطرف شده‌اند؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است می‌توانید به شروع مجدد زندگی خود فکر کنید.

بااین‌حال توصیه می‌شود از روانشناسان خانواده نیز در این زمینه کمک بگیرید. یکی از مشکلاتی که معمولاً در این شرایط برای طرفین ایجاد می‌شود این است که برخی رفتارهای زوجین باعث زنده شدن خاطرات گذشته در آن‌ها شده و مانعی در مقابل احساس رضایت از زندگی آن‌ها می‌شود. علاوه بر این در شرایطی که مشکلاتی مانند درگیری یا ضرب و شتم میان طرفین اتفاق افتاده باشد ترمیم مجدد حرمت‌ها و از بین رفتن دلخوری‌ها نیاز به دریافت کمک از سوی متخصصین خواهد داشت.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. چه مدت پس از جدایی فرد می‌تواند مجدداً ازدواج کند؟

برای این موضوع نمی‌توان زمان مشخصی را عنوان کرد. هنگامی‌که احساس می‌کنید به لحاظ شرایط روحی و ذهنی وابستگی به زندگی گذشته خود ندارید و یا از تکرار تجربیات گذشته در زندگی نگران نیستید می‌توانید به ازدواج مجدد فکر کنید.

2. برای ازدواج مجدد باید به چه نکاتی توجه داشت؟

در درجه اول با خودتان صادق باشید و از تجربیات زندگی گذشته برای شناخت نقاط ضعف و قوتتان استفاده کنید. همچنین بهتر است پیش از تصمیم برای ازدواج از مشاوره‌های پیش از ازدواج کمک بگیرید. تناسب خانواده فرد با شما و شرایط خانوادگی‌تان و همین‌طور یادگیری مهارت‌های مؤثر در زندگی مشترک از مسائلی است که باید به آن توجه کنید.

 

 

منبع : ازدواج مجدد چه زمانی خوب است