سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض اعتیاد در بارداری

آیا می‌دانید عوارض اعتیاد در دوران بارداری چیست؟ اعتیاد مساله‌ایست که تاثیر منفی بسیار زیادی بر روی فرد مصرف‌کننده می‌گذارد. حال اگر آن فرد باردار باشد، عوارض و مشکلات ناشی از اعتیاد چندین برابر خواهد شد و علاوه بر مادر، جنین را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از مادران معتاد بر این باورند که کم کردن مصرف مواد مخدر در دوران بارداری کافیست و دیگر جنین آسیبی نمی‌بیند. اما حقیقت این است که کمترین مواد مخدر نیز وارد بدن جنین شده و مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل ضروری است که افراد از عوارض اعتیاد در دوران بارداری آگاه باشند و گامی موثر در جهت ترک آن بردارند. مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

منبع : عوارض اعتیاد در بارداری

داروهای مخدر زیان آور در دوران بارداری

آمارهای پزشکی نشان می‌دهند که از بین هر بیست نفر خانم‌های باردار، تقریبا یک نفر از آن‌ها به مصرف داروهای مخدر زیر گرایش دارند که می‌تواند خطرات متعددی را برای مادر به همراه داشته باشد:

-ماری جوآنا
-کوکائین
-هروئین
-آمفتامین‌ها
-ترامادول
-کدئین
-موروفین

 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد

 

مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

مصرف مواد مخدر به خودی خود مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. این مشکلات در دوره بارداری بیشتر نیز می‌شود. زنان شاید به خاطر وظیفه‌ای که ذاتا به آن‌ها محول شده، باید در حفظ سلامت خود بیشتر توجه کنند، علارغم بارداری اعتیاد برای زنان خطرات جدی ایجاد می‌کند. برای آشنایی با مشکلات اعتیاد در زنان کلیک کنید. در ادامه برخی از این مشکلات خانم‌های دچار اعتیاد در بارداری آورده شده است.

تماس با مشاور

1. عوارض اعتیاد در دوران بارداری | عدم رشد جنین

از تاثیرات منفی مصرف مواد مخدر در دوران بارداری، عدم توانایی باروری می‌باشد که در نتیجه آن رحم مادر قادر به حمل جنین نخواهد بود و قبل از لانه گزینی نطفه دفع می‌شود.

2. زایمان زودرس

 از زمان آغاز بارداری تا وضع حمل و تولد نوزاد مدت زمان خاصی باید سپری شود تا نوزاد به رشد کامل برسد و زایمان در وقت مناسب انجام گیرد. عوامل مختلفی می‌تواند سبب زایمان زودرس- یعنی زایمان قبل از هفته 37 بارداری گردد. از جمله مهم‌ترین عوامل زایمان زودرس، مصرف مواد مخدر در دوران بارداری است.

3. سقط جنین

اگر جنین در رحم مادر قبل از هفته 20 بارداری بمیرد به آن سقط جنین گفته می‌شود که عوامل زیادی در این اتفاق دخیل خواهند بود. اعتیاد و مصرف مواد مخدر از جمله دلایل سقط جنین هستند.

4. عوارض اعتیاد در دوران بارداری | بروز مشکلات جفت

مادامی که جنین در رحم مادر است از راه جفت اکسیژن و غذای خود را دریافت می‌کند. اگر به هر دلیلی جفت در رحم مادر دچار مشکل شود، روند اکسیژن و غذا رسانی به جنین مختل می‌گردد و عوارض خطرناکی را بر جای خواهد گذاشت.

5. مرده‌زایی

یکی دیگر از مشکلات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری، مرده زایی است. به دلیل اینکه جنین در هفته‌های بعد از 20 بارداری به شکل یک انسان کامل در آمده است، اگر در شکم مادر بمیرد به آن مرده زایی گفته می‌شود. مرده زایی یکی از نتایج تلخ مصرف مواد مخدر در دوران بارداری است.

باور اشتباه مادران معتاد نسبت به دوران بارداری

برخی از مادران باردار که دچار اعتیاد به مواد مخدر هستند، نسبت به استفاده از این مواد تصور اشتباهی دارند. آن‌ها تصور می‌کنند که اگر مصرف مواد مخدر مانند سیگار، قلیان و یا دخانیات به تعداد دفعات کمتری کاهش یابد، عوارض ناشی از مصرف این مواد کاملا از بین می‌رود. این در حالیست که مصرف هیچ مقدار از مواد مخدر و اعتیادآور حتی به نسبت بسیار ناچیز در دوران بارداری مجاز نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در بارداری | آیا در زمان بارداری فرصتی برای ترک وجود دارد؟

 

عوارض اعتیاد بر سلامت مادر در دوران بارداری

عوارض ناشی از اعتیاد در دوران بارداری بر روی مادر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

-کم خونی
-سقط جنین
-احتمال دچار شدن به سرویکال دیس پلازی دوران بارداری
-احتمال پارگی زودرس پرد‌ه‌ها
-احتمال بروز هموراژی قبل از وضع حمل

عوارض اعتیاد در دوران بارداری | عوارض اعتیاد بر سلامت جنین

-افزایش زردی بدن
-وزن بسیار کم
-بروز عفونت‌های چشمی
-احتمال ابتلا به تومورهای شکمی
-آسم و مشکلات تنفسی
-مشکلات روان شناختی و رفتاری
-نابینایی و ناشنوایی
-انعقاد خون
-خونریزی داخل جمجمه
-احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف
-نقص مادرزادی

نکته: بیش فعالی، عدم تمرکز، ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی، میل به مصرف مواد مخدر و بزهکاری در نوجوانی از جمله آسیب‌های روانی هستند که در نتیجه اعتیاد مادر در دوران بارداری بر نوزاد وارد می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور در وجود کودک رشد کرده و آشکار می‌شوند.

تاثیرات ناشی از اعتیاد در همه زنان باردار به یک اندازه نیست

نمی‌توان به طور قطع گفت مصرف هر کدام از داروها و مواد اعتیادآور عوارض یکسانی را برجای می‌گذارد. گاهی مادر از چند نوع ماده مخدر به طور همزمان استفاده می‌کند، رژیم غذایی مناسبی را رعایت نمی‌کند و دچار بیماری‌های مقاربتی نیز می‌باشد. در نتیجه تر کیب این عوامل مختلف باعث تاثیرات متفاوتی بر سلامت جنین و مادر خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

-مصرف مواد اعتیادآوری چون کراک و کوکائین در دوران بارداری چه عواقبی را به دنبال دارد؟

مصرف این مواد می‌تواند در تولد زودرس نوزاد، وزن کم او و مشکلاتی همچون استفراغ، لرزش‌های شدید و گریه‌های زیاد همراه باشد.

-مصرف الکل برای مادران باردار چه پیامدهایی به همراه دارد؟

سندروم الکلی یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در نوزادن دارای مادر الکلی دیده می‌شود.

شماره تماس ذهن نو

 

منبع : عوارض اعتیاد در بارداری