سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد

جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد چگونه ممکن می‌شود؟ یکی از بزرگترین مشکلات معتادان و خانواده‌های آن‌ها، دیوار بی اعتمادی‌ایست که بین آن‌ها شکل گرفته است. در ببسیاری از مواقع این بی‌اعتمادی می‌­تواند باعث بازگشت مجدد فرد ترک کرده به سمت اعتیاد شود. این دغدغه برای فرد معتاد بسیار مهم است و حتی می­‌تواند باعث شود که تمایل خود برای ترک را از دست بدهد. او همه چیز را از دست رفته می‌­بیند و اگر حس کند از طرف خانواده نیز به او توجه نمی‌­شود و قرار نیست روزگار سیاه اعتیاد فراموش شود، بیشتر در این مسیر غرق خواهد شد. با آگاهی از راهکارهای جلب اعتماد می‌توانید گامی روابط میان خود را بهبود بخشید.

منبع : جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد

 

بیشتر بخوانید : بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقدامات باید کرد؟

اعتیاد چه آسیب هایی به خانواده می­‌زند؟

اعتیاد با اینکه یک مسئله شخصی است، اما پیامدهای آن به خانواده، دوستان و تمام جامعه برمی­‌گردد. مهم نیست که شما چه مواد مخدری مصرف می­‌کنید، مهم این است که به یک مخدر وابسته شده‌­اید و این وضعیت باعث آسیب‌های جسمی، روحی، مالی و اجتماعی خود و خانواده‌­تان می­‌شود. این آسیب‌ها ممکن است تا جایی ادامه پیدا بکند که خانواده برای محافظت از خود، ناچار به طرد و فراموش کردن فرد معتاد شده و دیگر برای ترک کردن او تلاشی نکنند. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد | آیا مشکل فقط اعتیاد است؟

پیامدهای اعتیاد برای هر ماده و شرایط خاصی متفاوت است اما در بسیاری از موارد تنها آن ماده خاص و اعتیاد باعث رنجش نیست، بلکه سبک زندگی یک معتاد است که تحمل آن برای خانواده سخت می‌شود. اخلاق فرد معتاد کاملا دوقطبی است؛ اگر مصرف کند خوب اگر و مصرف نکند بد است. این وضعیت متعارض سبب رنجش دیگران شده و باعث می‌شود که دیگر برای فرد معتاد اعتباری قائل نباشند و روی او حساب نکنند. این بی‌توجهی باعث احساس شرم و کاهش اعتماد به نفس فرد معتاد شده و بیشتر و بیشتر غرق اعتیاد می‌شود. بنابراین مسئله دیگر اعتیاد نیست، بلکه خود فرد معتاد است که بارها تلاش کرده و شکست خورده و اعتماد خانواده را از دست داده است.

چگونه روابط را بازسازی کرده و جلب اعتماد کنیم؟

برای حل این مسئله هر دوطرف وظایفی دارند. درست است که همه فرد معتاد را مقصر تمام آسیب‌ها می‌­دانند اما خانواده‌ها نیزباید در این شرایط به ا کمک کنند. آن‌ها باید بدانند که شرایط فرد معتاد دشوار بوده و اراده کاملی برای رفتار خود نداشته است.

1. وسوسه و لغزش طبیعی است

خانواده‌ها باید بدانند که لغزش در مسیر ترک یا وسوسه به مصرف مجدد، معمولی‌ترین و عادی ترین پیامدهای ترک اعتیاد است و نباید بابت این مسائل او را سرزنش کنید. اعتیاد یکی از مسائل و مشکلات فرد معتاد است و تمام هویت او نیست. فردی که به سرطان مبتلاست را با عنوان سرطان نمی­‌شناسید، بلکه او یک فرد است با هزاران ویژگی که مبتلا به بیماری سرطان شده است. فرد معتاد نیز یک فرد عادی است که دچار یک بیماری شده و باید همانگونه که با یک بیمار مبتلا به دیابت یا سرطان یا مشکل قلبی رفتار می‌­شود، با فرد معتاد نیز رفتار نمایید.

تماس با مشاور

2. جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد | بازجویی و سرزنش نکنید

پس از ترک نباید با فرد معتاد رفتاری مانند یک بازجو یا پلیس داشت. اینکه مدام جیب‌های او را چک کنید، لباس‌هایش را بگردید، او را بو کرده یا به او اتهام بزنید نشان دهنده توجه و نگرانی نیست، بلکه نشان دهنده بی احترامی به فردی است که در دوره دشواری به سر می‌برد و باعث خشم و لجبازی او می‌­شود. این کار حتی ممکن است او را تحریک به مصرف مجدد مواد کند. خانواده‌ها باید بدانند که افراد ترک کرده دائم به دوران سیاه اعتیاد فکر می­‌کنند و شرمنده هستند پس نیازی نیست خانواده‌ها مدام آن روزها را به روی آنان بیاورند.

3. شک و بدبینی، یکی از عوامل مهم لغزش

شک داشتن بیش از حد به فردی که ترک کرده، باعث می‌­شود که اعتماد به نفس او تخریب شده و بخاطر محکوم شدن به گناهی نکرده، از اطرافیانش ناامید شود و دوباره به منجلاب اعتیاد بازگردد. لازم است که خانواده‌ها پس از ترک عزیزشان، از او حمایت کرده و تلاش و اراده او برای ترک را باور کنند. اگر این تغییر اتفاق نیفتد، فرد ترک کرده اینبار نه از روی هوس و وسوسه، بلکه از روی لجبازی و تلافی به مصرف برمی­‌گردد.

باید بدانید که این بدبینی‌ها و سوءظن‌ها نه تنها نشان دهنده توجه و نگرانی خانواده نیست، بلکه نشان دهنده بی‌­توجهی به موفقیت فعلی فرد ترک کرده است و باید این موفقیت، هرچند کم دیده شده و به آن احترام گذاشته شود. اگر با هر اشتباه یا رفتاری غیرعادی از سوی فرد ترک کرده، گذشته سیاهش را یادآوری کرده و او را سرزنش و شماتت کنید، ممکن است در مسیر بازسازی اعتماد دو طرفه به مشکل بخورید.

4. جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد | بازسازی اعتماد نیاز به زمان دارد

بازسازی اعتیاد به زمان نیاز دارد. وقتی یک داستان، بارها و بارها تکرار شده و هربار به اعتماد خانواده خیانت شده، بازسازی این اعتماد تخریب شده به زمان نیاز دارد و دو طرف باید خود را ثابت کنند. فرد معتاد برای تهیه مواد، حاضر است هرکاری بکند اما به این معنا نیست که خانواده را فراموش کرده یا تعمدا به اعتماد آن‌ها خیانت می‌کند.

5. یادگیری روش های ارتباطی سالم

ارتباط یک خیابان دوطرفه است که شامل صحبت کردن و شنیدن می‌باشد. بسیاری از افراد وقتی به صحبت‌های دیگران گوش می‌­دهند واقعا آن را نمی­‌شنوند. آن‌ها منتظر وقفه حرف طرف مقابل هستند تا بتوانند حرف بعدی خود را بزنند. به همین دلیل یکی از راه‌های بازسازی اعتماد، شنیدن حرف‌های همدیگر به معنای واقعی است. ارتباطات با دوستان گذشته بسیار مهم است و فرد باید از دوستانی که یادآور آن ایام بوده‌اند دوری کند. فرد معتاد باید بداند که اگر نتواند قید دوستان و مکان‌های قدیمی مربوط به اعتیاد را بزند، خانواده نمی‌توانند به راحتی به او اعتماد کنند. 

6. جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد | کمک گرفتن از روانشناس

با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید اعتماد خانواده را دوباره نسبت به خودتان احیا سازید. خانواده‌ها نیز می‌توانند با این روش به عضو خانواده خود کمک کنند تا در این مسیر ثابت قدم باشد و با موفقیت بیشتری پیش رود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شماره تماس ذهن نو

 

 

منبع : جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد