سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فن سیکلیدین یا قرص pc

مواد توهم زای مختلفی در دنیا وجود دارند که متأسفانه توسط برخی از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. فن سیکلیدین یکی از این مواد توهم زا به حساب می‌آید. در ابتدا پزشکان از این دارو برای بیهوشی استفاده می‌کردند ولی بعد از مدتی متوجه شدند که این ماده باعث عوارض خطرناکی در افراد می‌شود و مصرف آن را ممنوع کردند. با این که عوارض خطرناک این دارو برای همه مشخص است، اما افرادی آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. فن سیکلیدین علاوه بر اینکه باعث اعتیاد شدید در افراد می‌شود، با خاصیت توهم‌زایی‌ که دارد زمینه آسیب رساندن فرد به دیگران را نیز فراهم می‌کند. 

منبع : فن سیکلیدین یا قرص pc

 

 

 

 

بیشتر بخوانید : داروهای اعتیاد آور | کدام قرص ها اعتیاد ایجاد می کنند؟

 

فن سیکلیدین

فن سیکلیدین از جمله مواد توهم زای غیر طبیعی است که نام‌های مختلفی دارد. مهم‌ترین و معروف‌ترین اسامی آن شامل گرد فرشته، قرص صلح، اوزون، کریستال، اسب آرام و سوخت راکت است. در گذشته پزشکان از فن سیکلیدین به عنوان یک داروی بیهوشی استفاده می‌کردند. بعد از مدتی متوجه شدند که این دارو باعث توهم و آشفتگی روانی و ذهنی در افراد می‌شود. مصرف آن به عنوان داروی بیهوشی ممنوع شد اما به مرور زمان متأسفانه سوء مصرف آن توسط مردم آغاز گردید. اعتیاد روانی فن سیکلیدین باعث شده تا افراد نتوانند آن را به راحتی کنار بگذارند و وقتی خودشان شروع به ترک فن سیکلیدین می‌کنند به دلیل فشار زیادی که به آن‌ها وارد می‌شود ممکن است به سراغ مصرف داروهای مشابه آن بروند.

روش مصرف فن سیکلیدین

این دارو از طریق تزریق، استنشاق و یا بلعیده شدن مصرف می‌شود. پودر آن به نعناع، جعفری، پونه کوهی یا ماری جوانا اضافه می‌شود و فرد آن را مورد استفاده قرار می‌دهد. رنگ فن سیکلیدین به صورت یک پودر سفید رنگ است که در آب حل می‌شود. البته افراد ممکن است آن را با سایر داروهای توهم زای دیگر مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهند. وقتی که این ماده را با رنگ‌های دیگر ترکیب می‌کنند رنگ آن آجری و قهوه‌ای می‌شود. فن سیکلیدین را به شکل قرص، پودر، مایع و کریستال در بازار به فروش می‌رسد.

اثرات مخرب فن سیکلیدین

توهم زایی فن سیکلیدین باعث شده که این دارو مستقیماً بر روی مغز فرد تأثیر بگذارد و کارکردهای ادراکی فرد را دچار اختلال می‌کند. متأسفانه همه مواد توهم زا اثرات مخربی را روی سیستم مغزی و جسمی فرد می‌گذارد که در ادامه به مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض آن اشاره می‌کنیم.

تماس با مشاور

_ اعمال خشونت آمیز و احساس بی قراری شدید

_ توهمات مختلف و هذیان گفتن

_ بروز رفتارهای نامتعارف از اثرات فن سیکلیدین

_ کاهش و یا افزایش ضربان قلب و فشار خون

_ برهم خوردن تعادل فرد

_ احساس قدرتمند بودن

_ بی حسی و بی خیالی

_ تته پته کردن و بریده حرف زدن

_ تغییرات ذهنی و ایجاد اضطراب

_ خیره شدن بدون هدف، تند تند نگاه کردن، توهم در شنوایی، اختلال در رفتار و فراموشی

عوارض مصرف در شرایط مختلف

مصرف در دوزهای پایین و بالا

دوزهای مصرفی پایین یک احساس آرامش کاذب و موقتی را در فرد ایجاد کرده و بعد از مدتی باعث می‌شود که مصرف کننده نسبت به محیط و انسان‌های اطرافش احساس بیگانگی می‌کند. اگر فردی دوزهای زیادی را مورد استفاده قرار دهد علائم افسردگی‌اش تا 24 ساعت به طول خواهد کشید.

اگر فردی بیش از حد فن سیکلیدین را مصرف کند دچار مسمومیت شده و اندازه مردمک چشمش تغییر می‌کند. البته تأثیرات اولیه این ماده توهم زا فقط در نهایت تا 24 ساعت به طول می‌انجامد اما وقتی فرد بخواهد آن را ترک کند، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.

مصرف در دوران افسردگی

اگر فردی در دوران افسردگی فن سیکلیدین را مصرف کند احتمال اینکه افکار خطرناکی چون افسردگی در سرش شکل بگیرد زیاد است. اگر هم افراد این ماده خطرناک را با الکل و یا سایر مواد و داروهای مشابه مورد استفاده قرار دهند، باعث تشدید اثرات آن در بدن می‌شوند که عوارض ذهنی و جسمی آن را دو چندان می‌کند.

 

بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور | آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور 

 

عوارض جانبی فن سیکلیدین

متأسفانه بدترین عوارض جانبی این ماده در بدن افراد، مربوط به عملکردهای مغزی و کلیوی است. البته این عوارض بسته به مقدار مصرف از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند. ممکن است این عوارض از تشنج آغاز شود و در حالت خطرناکش فرد را در اغما فرو ببرد. این ماده روی فشار خود افراد تأثیر می‌‎گذارد و آنقدر آن را بالا می‌برد که باعث خونریزی‌های مغزی در افراد می‎شود. همچنین این دارو در بدن رها می‌شود و به کلیه‌ها فشار زیادی را وارد می‌سازد که این مهم باعث نارسایی‌های شدید کلیوی‌ می‎شود.

خطر وابستگی شدید فن سیکلیدین

این ماده مخدر با سایر داروها و یا مواد اعتیاد آور متفاوت است. شاید بیشتر مخدرها چه طبیعی و چه غیر طبیعی باعث وابستگی شدید جسمی در فرد شوند، اما این دارو وابستگی شدید روانی را ایجاد می‌کند. فرد به شدت به این ماده مخدر وابسته می‌شود و در صورتی که به آن احتیاج پیدا کند و در دسترسش نباشد به شدت عصبانی و پرخاشگر شده و حتی می‌تواند به دیگران آسیب بزند. همین مهم ترک این ماده را برای فرد سخت می‌کند.

تشخیص اعتیاد فرد به فن سیکلیدین

حتماً برای شما هم جای سؤال است که چگونه می‌توان فهمید که فردی به این ماده اعتیاد دارد. در ایران شرایط و امکانات تشخیص اعتیاد فرد به این ماده مخدر وجود ندارد از این رو تنها راه آن تشخیص از روی ظاهر و رفتارهای فرد است.

 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست | تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد 

 

تداخل دارویی فن سیکلیدین

تداخل دارویی گسترده‌ای شامل این دارو نمی‌شود اما اگر فردی از داروهایی مانند آنتی کولینرژیک (مثل داروهای پارکینسون)، داروهای مسدود کننده بتا (مثل داروهای قلبی) و داروهای ضد فشار خون استفاده کند مانع از اثر بخشی داروهای یاد شده خواهد شد و تأثیر آن را به شدت کاهش می‌دهد.

برخورد با مصرف کننده فن سیکلیدین

بی قراری و پرخاشگری بخش مهمی از رفتارهای فرد مصرف کننده را تشکیل می‌دهد، از این رو بهتر است در برخورد با این افراد آرامش خود را حفظ کرده تا بتوانید او را نیز آرام کنید. به دلیل دریافت نکردن فن سیکلیدین فرد از خودش خشونت نشان می‌دهد و می‌تواند به دیگران نیز آسیب وارد کند، از این رو نباید او را محدود کنید چون وضعیتش را بدتر خواهید کرد و ممکن است حالت تدافعی از خودش نشان دهد. برای دریافت وقت مشاوره ترک اعتیاد  برای خود یا عزیزانتان کلیک کنید.

ترک فن سیکلیدین

همانطور که گفتیم عوارض روانی و ذهنی این ماده زیاد است و اگر فردی می‌خواهد آن را ترک کند باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص و بهره‌گیری از مشاوران ترک اعتیاد این کار را انجام دهد. از این رو اگر قرار است به فردی در خانواده خود که این ماده را مصرف می‌کنید کمک کنید، هرگز او را تحت فشار شدید قرار ندهید چون ممکن است به خودش و دیگران آسیب بزند.

این افراد بیشتر از همه به درمان‌های حمایتی نیاز دارند یعنی باید کسی پشتیبان آن‌ها باشد و به آن‌ها بگوید که با قطع مصرف مواد علائم آن از بین خواهد رفت. قطعاً افراد به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند و با مراجعه به مراکز سلامت روان و با گرفتن خدمات روانکاوی و درمان خدمات شناختی رفتاری می‌توانند از وابستگی ذهنی و جسمی به مواد توهم زا رهایی یابند. برای شروع ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

شماره تماس ذهن نو

 

 

منبع : فن سیکلیدین یا قرص pc