سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج با دختر بزرگتر

امروزه تمایل پسران به ازدواج با دختر بزرگتر از خود در حال افزایش است. پیامد این رفتار در آینده می‌تواند اثرات بسیاری را بر خانواده و جمعیت یک منطقه داشته باشد. ممکن است وقتی از این آقایان دلیل این انتخابشان را بپرسید، پاسخ‌های متقاعد کننده‌ای به شما بدهند که مضمون جواب‌های آنان معمولا شامل محدود نبودن سن ازدواج به بازه زمانی خاص، مهم‌تر بودن علاقه و تشابهات فکری نسبت به اختلافات سنی و عددی و همچنین مختار بودن آنان در انتخاب شریک آینده می‌شود. غافل از این که ممکن است با گذشت زمان مشکلات جدی بر سر راهشان قرار گیرد که انتظار هیچ کدام از آن‌ها را ندارند. البته نمی‌توان شکست این نوع ازدواج را به همه تعمیم داد اما به طور کلی توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی با یک روانشناس متخصص در حوزه ازدواج مشورت نمایید. 

 

منبع : ازدواج با دختر بزرگتر

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر | معیارهای انتخاب همسر چیست؟

 

ازدواج معکوس

به این چنین ازدواج‌هایی که در آن‌ها پسران، خانمی با سن بالاتر از خود را به عنوان همسر آینده‌شان انتخاب می‌کنند، ازدواج‌های معکوس گفته می‌شود. آن چه روانشناسان از آن تحت عنوان ریشه اصلی وقوع ازدواج‌های معکوس یاد می‌کنند، عزت نفس پایین در پسران جوان به دنبال شرایط و تصویر ذهنی آن‌ها از خودشان است که منشا این کاهش عزت نفس به دوران کودکی و رفتارهای نادرست انجام گرفته در مقابل کودک از جانب والدین برمی‌گردد. این پسران توانایی به دست گرفتن کنترل یک زندگی آرام و آسوده در کنار یک دختر هم سن و سال خود یا کوچک تر را به عنوان عضوی دائمی در زندگی‌شان نمی‌بینند و همواره خود را محتاج کمک و دستگیری دیگران برای نجات از وضع زندگی کنونی‌شان می‌دانند، بدون اینکه بخواهند دست به کاری بزنند و به اصلاح شرایط موجود بپردازند.

 

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج | تاثیر اختلاف سنی 15 ، 20 یا 30 سال در ازدواج

 

علت گرایش ازدواج با دختر بزرگتر

گرایش جوانان به ازدواج با دختر بزرگتر دلایلی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

تماس با مشاور

1. مشکلات مالی

یکی از تفکراتی که ممکن است پسران جوان را به سمت ازدواج با دختر بزرگتر از خود سوق دهد، سهیم شدن و برخورداری از منافع و جایگاه خوب اقتصادی و اجتماعی این خانم‌هاست. از آنجایی که در این دوره زمانی اغلب زوج‌هایی که تصمیم به زندگی با یکدیگر را می‌گیرند، از مشکلات گوناگون و متعددی در اوایل زندگی، بالاخص مشکلات مالی رنج می‌برند که گاها دیده شده حتی منجر به جدایی و طلاق آن زوج می‌گردد، به همین دلیل پسران نیز جهت یافتن احساس امنیت مالی و تضمین یک زندگی بی دغدغه در زمینه تامین درآمدها و مخارج ماهانه و سالانه تصمیم به ازدواج با دخترانی می‌گیرند که از این نظر در تنگنا نبوده و توانایی مالی خوبی داشته باشند. 

2. ازدواج با دختر بزرگتر | نیاز به حمایت و محبت

از سایر دلایلی که زمینه ساز ازدواج پسران با دختر بزرگتر از خودشان می‌شود، نیاز آن‌ها به یک حامی عاطفی و توجه به آنان به عنوان فردی که مورد قبول و مهم واقع شده است، می‌باشد. امروزه با پیشرفت و گسترش علم و فناوری و پیدایش شیوه‌های نوین و کارامد در زمینه ارتباطات، تکنولوژی چنان پیشرفتی حاصل کرده که عملا باعث بروز شکافی عظیم در روابط میان اعضای خانواده گردیده است و همین بی بهره بودن و عدم مشارکت و تعامل فعال یک فرد در محیط خانواده به صورت یک حس نیاز و کمبود در ذهن این شخص رسوخ می‌کند و به همین دلیل است که اغلب به دنبال جلب نظر اطرافیان و دریافت محبت از جانب آن‌ها می‌گردند.

چنین پسرانی که در این این گونه محیط‌ها رشد یافته‌اند غالبا مجذوب زنانی می‌شوند که بیشتر به آن‌ها محبت ورزیده، برایشان اهمیت زیادی قائل بوده و اغلب آنان را مرکز توجه و محوریت اصلی تفکر و صحبت‌های خود قرار می‌دهند. اگر این کمبود محبت و توجه بیش از اندازه باشد، ممکن است باعث در نظر گرفتن نقش مادری برای این خانم‌ها شده و از آنان طلب محبت ورزیدن و اختصاص دادن حمایت‌های مادرانه به خود را بکنند.

3. تجربه زنان بزرگتر

آن چه که پسران درباره زنان بزرگتر از خود به خوبی می‌دانند و به نوعی همین عامل بوده که نظرشان را به خانم‌های سن بالا جذب کرده، این است که چنین زنانی از تجربه و مهارت لازم جهت اداره و مدیریت یک زندگی به نحو درست و شایسته برخوردارند و می‌توانند مشکلات را به راحتی از سر راه خود و زندگیشان برداشته و آن را به شکلی هدفمند سازماندهی کنند. این‌ها زنانی هستند که از قبل، عاشقی کردن‌ها و شکست عشقی خوردن‌ها را پشت سر گذاشته و هم اکنون به مرحله ثبات و پایایی رسیده‌اند. عواطف و هیجانات رفتاری ناگهانی بر طرز فکرشان تاثیر نگذاشته و تحت نفوذ آن‌ها نیز قرار نمی‌گیرند در نتیجه به سرعت احساساتی نشده و قادرند به سادگی شرایط را کنترل کنند و با دست گرفتن زمام امور، آن‌ها را به مرحله انجام می‌رسانند.

 

بیشتر بخوانید : سن ازدواج | بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی

 

پیامد های ازدواج با دختر بزرگتر

همانطور که می‌دانید، رشد فکری و جسمی پسران در سال‌های دیرتری از عمرشان نسبت به دختران تکامل می‌یابد؛ بنابراین لازم است که فرد پیش از گرفتن چنین تصمیم مهم و سرنوشت سازی که زندگی مشترک یک عمر او را پایه ریزی می‌کند، شرط عقل را فراموش نکرده و تا رسیدن خود به سن بلوغ از دست زدن به چنین انتخابی پرهیز کرده و شتاب زده عمل نکند. بهترین حالت این است که هنگام ازدواج، پسران چند سال از دختران بزرگتر باشند و تا جای ممکن هر دو در یک سطح از درک، شعور و تحصیلات قرار داشته باشند. تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده‌اند که اگر میزان اختلاف سنی بین دختر و پسر هنگام ازدواج متعادل باشد، احتمال طلاق و جدایی در آن‌ها هم افزایش خواهد یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

_آیا ازدواج با دختر بزرگتر صحیح است؟

اگر چه امروزه ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خودشان بسیار زیاد شده اس ولی این موضوع دلیل بر صحیح بودن این انتخاب نیست. در کنار این موضوع گاهی دو نفر هر چند با وجود بزرگتر بودن خانم از لحاظ فکری در سطح مشابهی قرار دارند و می‌توانند سال‌ها در کنار هم خوشبخت باشند، ولی به طور کلی چنین ازدواجی پیشنهاد نمی‌شود و در صورت اصرار به آن مراجعه به مشاوران ازدواج برای ارائه راهکارهای مناسب جهت داشتن یک زندگی موفق ضروری است. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید. 

_ازدواج با دختر بزرگتر چه پیامدهایی دارد؟

ازدواج با دختر بزرگتر بعد از چندسال می‌تواند هم برای دختر و هم برای پسر سرخوردگی ایجاد کند چرا که اغلب این ازدواج‌ها توسط پسرانی که به دنبال حامی هستند نه همسر انجام می‌شود.

شماره تماس ذهن نو

 

منبع : ازدواج با دختر بزرگتر