سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خصوصیات بچه های طلاق

آیا می‌دانید خصوصیات بچه های طلاق چیست؟ علاوه بر آسیب­‌هایی که طلاق به خود زوجین وارد می­‌کند، بزرگ‌ترین آسیب برای کودکان و فرزندان آن‌ها را نیز به وجود می‌‌آورد. هرچه سن پایین‌تر باشد طبیعتا آمادگی بچه‌ها برای درک مسئله طلاق سخت‌تر بوده و ممکن است آسیب‌های ماندگارتری برای آن‌ها به همراه داشته باشد. پیامدهای یک اتفاق برای هر فرد با توجه به توانایی‌ها و نقاط ضعف و قوت متفاوت است و فرزندان طلاق نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابر میزان توانایی فرزندان، هر کدام آسیب‌های مختلفی می‌‌بینند؛ بنابراین برخی از این خصوصیات در بچه‌های طلاق مشترک و برخی از آ‌ن‌ها متفاوت است. در ادامه این مطلب به خصوصیات بچه‌های طلاق می­‌پردازیم.

منبع : خصوصیات بچه های طلاق

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

خصوصیات بچه های طلاق

برخی از پیامدهای طلاق روی اکثر بچه­‌های طلاق مشترک است و کم و بیش همه آن‌ها را درگیر خود خواهد کرد. این کودکان با اینکه ممکن است با ادامه داشتن یک زندگی ناسالم بازهم آسیب ببینند، اما بدون شک آسیب‌های طلاق بیشتر از بودن در یک خانواده بیمار است. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بچه‌های طلاق به شرح زیر هستند:

1. شکسته شدن دیوار امنیت و اعتماد

جدایی پدر و مادر و فروپاشی خانواده به عنوان تنها پناه امن کودک، باعث می­‌شود که دیگر نتواند به کسی اعتماد کرده و احساس ناامنی می‌­کند. احساسی که از مشاهده درگیری‌های پدر و مادر شروع شده و باعث می‌­شود اعتماد به دیگران برای او سخت گردد و همیشه احساس ناامنی کند. برای کاهش مشکلات ناشی از طلاق، کمک گرفتن از یک روانشناس ضروری است. برای کاهش آسیب‌های طلاق توصیه می‌شود که از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. کسب اطلاعات در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید. 

2. احساس گناه بابت جدایی پدر و مادر

فرزندان معمولا در دعواهای پدر و مادر نقش پررنگی دارند و در آستانه جدایی مدام اسمشان به زبان جاری می­‌شود. بعضی از والدین بی­ ملاحضه نیز ممکن است پیش بچه‌ها علیه همسرشان صحبت کنند و این مسئله به شدت به کودک آسیب می­‌زند و این احساس گناه ناشی از این است که کودکان خودشان را مقصر جدایی والدینشان می­‌دانند. این احساس گناه در بلند مدت بسیار کودک را اذیت کرده و اعتماد به نفس او را در تصمیم گیری‌ها پایین می­‌آورد.

3. خصوصیات بچه های طلاق | اضطراب و افسردگی

شایع‌ترین پیامد جدایی والدین برای فرزندان، بروز اختلالات خلقی و اضطرابی است. در واقع اکثر فرزندان طلاق حداقل یک دوره افسردگی یا اضطراب را تجربه می­‌کنند و طبیعتا اگر هوشیاری والدین نباشد، این مشکلات در آن‌ها ماندگار شده و تبدیل به افسردگی و اضطراب دائمی می­‌شود. برای کاهش این آسیب و پیشگیری از مشکلات روحی در فرزند خود، توصیه می‌شود که از یک روانشناس کمک بگیرید. 

تماس با مشاور

4. احساس طردشدگی

یکی دیگر از خصوصیات بچه های طلاق، این حس است که آن‌ها از سوی والدینشان طرد شده‌اند و پدر و مادر دیگر آن‌ها را دوست ندارند. این مسئله خصوصا در کودکانی که والدین تمایلی به گرفتن حضانت ندارند و مدام آن‌ها را به همدیگر پاسکاری می­‌کنند بسیار شدیدتر است و این بچه‌ها در بزرگسالی، برای جبران این حس و جبران ترس از طرد شدن، هرکاری می­‌کنند تا انسان‌ها را کنار خود نگه دارند. اختلال شخصیت وابسته، یکی از آسیب‌های این ویژگی است.

5. تکانشگری و پرخاشگری

یکی از خصوصیات بچه های طلاق، احساس خشم فراوانی است که امکان دارد در آن‌ها به وجود بیاید. خشمی که چه سرکوب شده و چه بروز داده شود، پیامدهای منفی به همراه دارد. خشم سرکوب شده باعث فشار روانی و آسیب به ساختار روانی فرد می­‌شود و ممکن است احساس حقارت به دنبال داشته باشد. خشمی هم که بروز داده شود منجر به بسیاری از خشونت‌ها و جرم و جنایت‌ها می‌گردد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه فرزندان طلاق کلیک کنید.

خصوصیات مثبت بچه های طلاق

شاید جالب باشد که بدانید بچه‌های طلاق در صورت داشتن آمادگی روانی و همراهی پدر و مادر، بعد از طلاق می‌­توانند حتی در برخی موارد از کودکان عادی بهتر بوده و ویژگی‌های مثبتی کسب کنند. ویژگی‌هایی که می‌­تواند در آینده برای ساختن یک فرد قوی در جامعه کمک کننده باشد. برخی از آن‌ها را به طور خلاصه بیان می­‌کنیم:

1. خصوصیات بچه های طلاق | احساس مسئولیت

کودکانی که با مادر جدا شده زندگی می‌­کنند، احتمالا برای حمایت از مادر مسئولیت‌های بیشتری پذیرفته و این مسئله در جامعه‌ای که فرار از مسئولیت بسیار شایع است، می‌­تواند یک ویژگی عالی باشد و حتی ازدواج موفقی برای فرزندان طلاق به همراه داشته باشد.

2. تقویت حس همدردی و درک بیشتر

به این دلیل که کودکان طلاق شاهد سختی‌های والدین در مسیر جدایی هستند، می‌­توانند در آینده توانایی همدردی و همدلی را در خود افزایش دهند و به حامیان خوبی تبدیل شوند. اما این مسئله کاملا بستگی به تربیت والدین و سن کودک دارد. معمولا هرچه سن بیشتر شود، خشم کودک از والدین بیشتر شده و شاید تربیت کردن آن‌ها برای همدل بودن دشوار باشد.

3. خصوصیات بچه های طلاق | یادگیری مهارت سازگاری

مهارت سازگاری، یکی از مهارت‌های ده گانه زندگی است که می‌­تواند در سلامت روان افراد بسیار مهم باشد. در صورتی که فرد بتواند نسبت به تغییر شرایط خود را سازگار کند، آسیب کمتری می‌­بیند و می‌­تواند در هر موقعیتی گلیم خود را از آب بیرون بکشد. علوم زیست شناسی می­‌گویند موجوداتی بقا و تکامل پیدا می­‌کنند که بتوانند خود را با محیط وفق داده و سازگار شوند. برای کاهش آسیب‌های طلاق توصیه می‌شود که از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

شماره تماس ذهن نو

 

منبع : خصوصیات بچه های طلاق