سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص اورژانسی

طریقه مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟ استفاده از قرص اورژانسی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری برای افرادی است که رابطه جنسی محافظت نشده‌ای را تجربه کرده‌اند. این دارو با مکانیزم خاص خود در فرایند تخمک گذاری اخلال ایجاد کرده و به همین روش از بروز حاملگی جلوگیری می‌کند. این دارو حتما باید طبق دستورالعمل و در مقادیر محدود مصرف شود در غیر این صورت می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را برای فرد به همراه بیاورد. ما در ادامه به طور کامل به معرفی قرص اورژانسی و طریقه مصرف آن پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع : قرص اورژانسی

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی (لوونورژسترل) دارویی است که بعد از یک رابطه جنسی محافظت نشده به افراد کمک می‌کند تا از بارداری جلوگیری کنند. در واقع اگر شما در دوره تخمک گذاری خود رابطه جنسی داشته و قبل از آن از هیچ روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده نکرده باشید قرص اورژانسی می‌تواند به شما کمک کند.

این دارو حاوی مقادیر زیادی پروژسترون است که اجازه نمی‌دهد تخمک جدیدی از تخمدان آزاد گردد. با این حال همواره باید در نظر داشته باشید که اگر از قبل تخمک آزاد شده باشد این دارو کمکی به شما نمی‌کند. در نتیجه اگر با گذشت 15 روز از مصرف این دارو خونریزی قاعدگی را تجربه نکردید باید از آزمایش بارداری برای آگاهی از وضعیت خود استفاده نمایید.

طریقه مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی یک بسته داروی تک قرصی با دوز 1.5 میلی گرم یا دو قرص با دوز 0.75 میلی گرم است. در صورتی که از داروخونه نمونه تک قرصی را دریافت کردید بهتر است در 24 ساعت اولیه بعد از رابطه جنسی محافظت نشده از آن استفاده کنید. البته این دارو می‌تواند تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین اگر دو قرص با دوز 0.75 میلی گرم در دسترس دارید می‌توانید قرص اول را درست بعد از رابطه جنسی و قرص بعدی را 12 ساعت آتی مصرف کنید. با این حال شما می‌توانید هر دوقرص را نیز به طور هم زمان مصرف کنید.

اثر قرص اورژانسی بر سیکل قاعدگی

از جمله عوارض جانبی رایجی که اکثر بانوان بعد از مصرف قرص‌های اورژانسی تجربه می‌کنند اثرگذاری این دارو برسیکل قاعدگی است. در واقع این دارو اغلب باعث به هم ریختگی چرخه قاعدگی می‌شود. به طوری که برخی از بانوان پس از مصرف قرص اورژانسی دچار تاخیر در شروع پریود و برخی دیگر در فواصل نزدیک دچار خونریزی می‌شوند. از جمله دیگر تاثیرات قرص اورژانسی بر سیکل قاعدگی می‌توان به بروز لکه بینی و نوسانات هورمونی زیاد اشاره کرد.

عوارض جانبی استفاده از قرص اورژانسی

همانند هر داروی دیگر قرص اورزانسی نیز می‌تواند برای برخی افراد به بروز عوارض جانبی خاصی بیانجامد. از جمله رایج‌ترین علائم ناخوشایندی که پس از مصرف این قرص‌ها مشاهده می‌شود می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، احساس خستگی مفرط، سردرد، حساس شدن سینه‌ها، دردهای عضلانی، کمردرد و نوسانات خلقی اشاره کرد.

میزان اثرگذاری لوونورژسترل

هرچقدر سریع تر این دارو را پس از رابطه جنسی مصرف نمایید احتمال بارداری برای شما کمتر خواهد بود. با این حال توجه به این نکته حائز اهمیت است که قرص‌های اورژانسی به طور تضمینی و 100 درصد از بارداری جلوگیری نمی‌کنند. همچنین اگر لقاح صورت گرفته باشد این دارو منجر به سقط جنین نمی‌شود. در نتیجه با وجود استفاده از این دارو لازم است به تاریخ پریود خود توجه داشته باشید و اگر با گذشت یک هفته از تاریخ همیشگی خونریزی را تجربه نکردید از تست‌های بارداری کمک بگیرید.

نکاتی که برای مصرف قرص‌های اورژانسی باید در نظر بگیرید

– برای پیشگیری از ناراحتی‌های معده بهتر است این دارو را پس از یک وعده غذایی مصرف کنید.

– اگر در حدود 2 ساعت بعد از خوردن دارو دچار استفراغ شدید لازم است مجددا آن را مصرف نمایید.

– اگر بعد از مصرف این دارو دچار استفراغ یا اسهال می‌شوید از یک متخصص برای یافتن داروی جایگزین کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

در طول سال چند بار می‌توان از قرص‌های اورژانسی استفاده کرد؟

قرص اورژانسی باید در مقادیر بسیار محدود مصرف گردد چرا که می‌تواند اختلالات هورمونی و مشکلات مرتبط با آن را برای شما به همراه بیاورد. در طول یک سال بیش از 2 یا 3 بار از این دارو استفاده نکنید.

آیا مصرف قرص ال دی با قرص اورژانسی می‌تواند به پیشگیری موثرتر از بارداری کمک نماید؟

خیر، هرکدام از این داروها باید در شرایط خاص خود و طبق دستورالعمل مصرف شوند. در نتیجه مصرف هم زمان آن‌ها تنها می‌تواند منجر به تشدید عوارض جانبی شود.

منبع : قرص اورژانسی