سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سن تربیت کودک

یکی از سوالاتی که پدر و مادرها اغلب با آن مواجه می‌شوند مربوط به مناسب‌ترین سن تربیت کودک است. معمولا والدین می‌خواهند بدانند تربیت فرزندشان را باید از چه سنی و چگونه آغاز کنند. واقعیت این است که تربیت یک موضوع دائمی بوده و شروع یا پایان آن محدود به بازه زمانی خاصی نمی‌شود اما بهتر است نکاتی که برای آموزش به فرزند خود انتخاب می‌کنید متناسب با سن و توانایی‌های او باشد. روانشناسان کودک به شما کمک می‌کنند تا با ویژگی‌های تربیت در هر دوره سنی آشنا شوید. به همین خاطر بهتر است در تربیت کودک خود از نظر مشاورین کودک استفاده کنید. با توجه به اهمیت سن کودک در مسائل تربیتی، در این مطلب راجع به سن تربیت کودک و جنبه‌های مختلف آن صحبت خواهیم کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

سن تربیت کودک

سن تربیت کودک چند سالگی است

بهترین سن تربیت کودک

سن طلایی تربیت کودک 

 

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

 

سن تربیت کودک | تربیت به عنوان یک فرایند دائم

اگر تربیت را به معنای آموزش اصول لازم برای زندگی به کودکان در نظر بگیریم، شاید بهتر باشد بگوییم که تربیت بازه خاصی برای شروع یا پایان ندارد. کودک شما از همان آغاز زندگی در معرض رفتارها و واکنش‌های مختلفی قرار می‌گیرد و به تدریج متوجه این مسئله خواهد شد که هر رفتاری نتیجه خاصی را در پی دارد. این موضوع از رفتارهای ساده‌ای مثل درک نوزاد از خندیدن اطرافیان در صورت خندیدن وی شروع می‌شود و به مرور با بزرگتر شدن کودک مسائل پیچیده‌تری را نیز شامل خواهد شد. در نتیجه شما به عنوان والدین کودک باید همواره نسبت به آموزش کودک خود حساس باشید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در هر بازه سنی، کودک آمادگی لازم برای یادگیری برخی از اصول را دارد و آمادگی یادگیری برخی از مسائل را نیز ندارد. شما باید این توانایی را در خود ایجاد کنید که در هر سن چه نکاتی را و با چه زبانی به فرزند خود آموزش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید. 

ابعاد مختلف تربیت و نقش سن در هریک از آن ها

همانطور که می‌دانید تربیت شامل بخش‌ها و جنبه‌های گوناگونی است که تمامی آن‌ها نیازمند توجه هستند در غیر اینصورت کودک شما دارای شخصیتی نامتوازن خواهد شد که ابعاد مختلف آن به یک میزان رشد نکرده‌اند. ما در این بخش به ابعاد مختلف تربیت و نقش سن در آن‌ها توجه خواهیم کرد.

1. سن تربیت کودک | تربیت اجتماعی

شاید بتوان گفت نخستین جنبه تربیت که کودک با آن مواجه می‌شود تربیت اجتماعی است. در طی دوسال اول زندگی کودک شما مشغول رسیدن به این باور است که دنیا و انسان‌ها چگونه هستند؟ درصورتی که کودک از والدین و به خصوص مادر محبت و توجه کافی دریافت کرده باشد دنیا را جایی امن و دیگران را قابل اعتماد خواهد یافت اما اگر کودک احساس کند مادر همواره کنار او نبوده و نسبت به نیازهایش بی توجه است به این باور خواهد رسید که دنیا جایی ناامن و دیگران افرادی غیر قابل اعتماد هستند. این باور کودک که به آن سبک دلبستگی گفته می‌شود تمامی روابط اجتماعی فرد در آینده را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رشد اجتماعی کودک

رشد اجتماعی کودک معمولاً تا پیش از شروع سنین مدرسه روندی آهسته دارد و دایره اطرافیان آن‌ها به اعضای خانواده و نزدیکان محدود می‌شود. از سنین مدرسه کودک شما به تدریج با گروه‌های دیگری از جامعه آشنا شده و اصول ارتباط اجتماعی را در جریان این روابط می‌آموزد اما همچنان تأثیر خانواده و نزدیکان برای کودک غالب است. با رسیدن کودک به سنین نوجوانی گروه‌های دوستی ارزش و اعتبار بسیاری پیدا کرده و در کنار دوستان بودن بسیار با ارزش‌تر از بودن در کنار خانواده می‌شود. این موضوع با رسیدن فرزندتان به سنین اواخر نوجوانی و اوایل جوانی تا حد زیادی تعدیل شده و خانواده و دوستان ارزش متعادلی پیدا می‌کنند.

معمولاً سنین پیش دبستانی و اوایل دبستان بهترین زمان برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان است و مرحله مهمی در سن تربیت کودک محسوب می‌شود. مهارت‌هایی نظیر دوست یابی، همکاری و تعاون و حتی توانایی رد کردن درخواست دوستان در صورت لزوم، از جمله مهارت‌هایی هستند که در تربیت اجتماعی کودک باید به آن‌ها توجه داشته باشید. شما می‌توانید راجع به نحوه آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودک خود از مشاورین کودک کمک بگیرید. با این حال همانطور که گفته شد بهتر است آموزش این مسائل را از سنین پیش دبستانی شروع کنید زیرا تا قبل از این سنین کودکان معمولاً درک چندانی از روابط اجتماعی ندارند و حتی درصورتی که با همسالان ارتباط برقرار کنند، بیشتر تابع اصول خود هستند.

2. تربیت توانایی‌های ذهنی

توانایی‌های ذهنی شامل انواع مختلفی از توانایی‌ها نظیر توجه و تمرکز، حافظه، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری یا توانایی‌های حساب و ریاضی است. برای آموزش هریک از این مسائل باید به کودک خود اجازه دهید که به سطحی از درک و توانایی ذهنی دست پیدا کند. معمولاً شما می‌توانید از سنین 4 یا 5 سالگی تقویت این توانایی‌ها را در کودک خود شروع کنید. معمولاً توصیه می‌شود در سنین پایین‌تر این تربیت را با استفاده از بازی‌ها و به صورت سرگرمی برای کودک شروع کنید. به میزانی که سن کودک افزایش پیدا می‌کند قدرت ذهنی او نیز افزایش پیدا کرده و شما می‌توانید آموزش‌های پیچیده‌تری را شروع کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از آزمون‌های هوش و استعداد برای کودک خود، متوجه نقاط ضعف و قوت او شده و سپس برای بهبود توانایی‌هایش برنامه ریزی کنید. در غیر این صورت با مجموعه گسترده و پیچیده‌ای از توانایی‌های ذهنی مواجه می‌شوید که توجه به تمامی آن‌ها موضوع دشواری محسوب می‌شود.

3. سن تربیت کودک | تربیت جنسی

یکی دیگر از جنبه‌های تربیت که اهمیت بالایی دارد، تربیت جنسی کودک است. تربیت جنسی معمولاً از 3 یا 4 سالگی و با شروع کنجکاوی‌های کودک در زمینه مسائل جنسی شروع می‌شود. معمولا روانشناسان توصیه می‌کنند که تربیت جنسی را از زمانی که کودک توانایی صحبت کردن پیدا می‌کند، آغاز کنید. در ابتدای آموزش نام اندام‌های بدن، نام اندام تناسلی را نیز به او آموزش داده و به تدریج و با بزرگتر شدن کودک اطلاعات بیشتری به او بدهید. توجه داشته باشید که آنچه در زمینه تربیت جنسی کودک اهمیت دارد میزان اطلاعات کودک است و نه سن تقویمی آن‌ها. شما در هر مرحله با توجه به دانسته‌های کودک و سوالی که مطرح کرده به وی پاسخ می‌دهید. در نتیجه به دنبال سن خاصی برای آموزش تمامی مطالب به کودک خود نباشید.

تأثیر سن در سختگیری و یا سهل انگاری در تربیت کودکان

هنگامی که رفتار اشتباهی از یک کودک سر می‌زند معمولاً با دو شیوه واکنش نشان دادن مواجه می‌شویم. گروهی از والدین با این استدلال که فرزندشان هنوز کوچک است برخوردی با اشتباهات او نمی‌کنند، در مقابل برخی خانواده‌ها بدون توجه به این موضوع که فرزندشان هنوز سن چندانی ندارد به شدت واکنش نشان می‌دهند.

در تربیت کودک خود به این موضوع توجه داشته باشید که کودک شما همواره به تذکر و برخورد قاطع نیاز دارد اما برای یادگیری کامل اصول اخلاقی و یا آداب اجتماعی به تمرین و تکرار و صبر شما نیازمند است. پس شما باید رفتار نامناسب را همیشه گوشزد کنید اما با توجه به سن کودک این مسئله می‌تواند میزانی از قاطعیت و محبت را در کنار یکدیگر داشته باشد. مشاوره کودک به شما کمک می‌کند تا طاعیت و محبت را در تربیت فرزند خود به یک اندازه به کار گیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

سؤالات متداول

1. مناسب‌ترین سن برای تربیت کودک چه سنی است؟

تربیت کودک محدود به بازه سنی خاصی نیست و در تمامی سال‌های کودکی و نوجوانی ادامه پیدا می‌کند؛ اما سنین مدرسه تا پیش از رسیدن کودک به نوجوانی اهمیت بالاتری دارند زیرا کودکان در این دوره هنوز به شدت تحت تأثیر والدین هستند و از طرف دیگر توانایی ذهنی آن‌ها برای درک و پذیرش مسائل مختلف نسبت به سال‌های قبل رشد بیشتری کرده است.

2. تربیت جنسی کودک از چه سنی شروع می‌شود؟

از سنین 3 یا 4 سالگی و با شروع کنجکاوی‌های کودک در زمینه مسائل جنسی امکان این زمینه از تربیت فراهم می‌شود؛ اما بهتر است که از قبل این سنین نیز در حین آموزش اسامی موضوعات مختلف به فرزندتان، نام اعضای بدن و اندام‌های تناسلی را نیز به آن‌ها آموزش دهید.

3. آیا می‌توانیم آموزش توانایی‌های خواندن و نوشتن را پیش از سن مدرسه برای کودک شروع کنیم؟

معمولاً تا پیش از این سن ذهن کودکان توانایی آموزش این مطالب را ندارد و حتی اگر این توانایی وجود داشته باشد آموزش زودهنگام باعث می‌شود آن‌ها انگیزه و توجه لازم را در مدرسه نشان ندهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سن تربیت کودک می‌توانید از خدمات مشاوره روانشناسی ذهن نو بهره‌مند شوید. 

منبع : سن تربیت کودک