سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست شیشه

آشنایی با تست شیشه و راه‌هایی ارزیابی اعتیاد به آن تبدیل به یک دغدغه برای بسیاری از خانواده‌ها شده است. امروزه با توجه به افزایش تولید و پایین آمدن میانگین سنی اعتیاد به این ماده مخدر بسیاری از خانواده‌ها با معضل اعتیاد یکی از اعضا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگرچه اعتیاد به شیشه نشانه‌هایی را در رفتار فرد باقی می‌گذارد اما بهتر است پیش از برچسب زدن به فرد دراین‌باره برای دریافت تشخیص قطعی از یک روانشناس در حوزه اعتیاد به مواد مخدر کمک بگیرید. بررسی‌های دقیق بالینی و همین‌طور استفاده از تست اعتیاد به شیشه قطعی‌ترین راه‌ها برای رسیدن به پاسخ در ارتباط با اعتیاد یک فرد است. به همین خاطر ما در این مطلب به بررسی تست اعتیاد به شیشه و راه‌هایی که برای تقلب در این آزمایش وجود دارد خواهیم پرداخت.

منبع : 

تست شیشه

شناخت و جلوگیری از تقلب در تست شیشه

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

 

ماده مخدر شیشه و نشانه‌های اعتیاد به آن

شیشه نام ماده مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه و از ماده‌ای به نام مت‌آمفتامین ساخته می‌شود. به همین خاطر این ماده در گروه مواد محرک قرار می‌گیرد و استفاده از آن باعث افزایش انرژی و احساس شادمانی در فرد می‌شود. تجربه مجدد این احساس شادمانی یا افزایش انرژی، دلیل و انگیزه‌ای برای مصرف مجدد این ماده و اعتیاد به آن خواهد شد.

استفاده از ماده مخدر شیشه باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار فرد می‌شود که برای اطرافیان قابل‌تشخیص بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد اما بااین‌حال با توجه به اینکه این نشانه‌ها می‌تواند به هر دلیل دیگری نیز ایجاد شده باشد، بهتر است پیش از تصمیم‌گیری قطعی ازنظر متخصصین و تست اعتیاد به این ماده مخدر استفاده کنید. شاخص‌ترین نشانه‌های مصرف شیشه عبارتند از:

_کاهش نیاز فرد به خواب و احساس انرژی که با حالت همیشگی فرد متفاوت است

تماس با مشاور

_کاهش اشتها و وزن محسوس در فرد

_افزایش انرژی و احساس سرخوشی که با خلق معمول فرد تفاوت دارد

_پرحرفی و بعضاً پرش افکار در صحبت کردن

_پرخاشگری یا تحریک‌پذیری

 

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به شیشه | نشانه ها و علائم مصرف شیشه 

 

 

تست اعتیاد به شیشه

راه‌های مختلفی برای بررسی اعتیاد به شیشه وجود دارد که با توجه به میزان دقت مورد انتظار، مدت‌زمان مدنظر و همین‌طور وضعیت سلامت فرد و مسائل اقتصادی ممکن است از هریک از آن‌ها استفاده شود. ازجمله رایج‌ترین روش‌ها برای سنجش اعتیاد به شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نمونه ادرار

یکی از کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای بررسی اعتیاد فرد به شیشه، آزمایش نمونه ادرار است. در این شیوه نمونه‌ای از ادرار فرد برای بررسی ماده مخدر شیشه و یا مواد شیمیایی که در حین تجزیه شیشه در بدن تولید شده است به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. سرعت پاسخ‌دهی در این شیوه در حدود 2 روز پس از انجام آزمایش است.

یکی از محدودیت‌های استفاده از نمونه ادرار برای تست شیشه این است که این تست تنها در صورتی نتیجه مثبت را نشان می‌دهد که حداقل 1000 ng/ml از شیشه در ادرار فرد وجود داشته باشد. به همین خاطر ایجاد وقفه زمانی بین مصرف شیشه و انجام آزمایش می‌تواند باعث بروز نتیجه منفی تست شود.

2. نمونه خون

تجزیه نمونه خون فرد برای سنجش اعتیاد نیز یکی از راهکارهایی است که بعضاً مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه مواد شیمیایی موجود در خون فرد تجزیه و بررسی شده و از این طریق می‌توان به مصرف شیشه در وی پی برد. بااین‌حال نمونه خون نیز درست مانند ادرار با گذر زمان دقت خود را از دست می‌دهد و همچنین به لحاظ مدت پاسخگویی و هزینه نیز نسبت به آزمایش ادرار ضعیف‌تر است.

3. نمونه بزاق

بررسی نمونه بزاق روش بررسی است که باید در مدت‌زمان بسیار کوتاهی پس از استفاده از مواد مخدر انجام بگیرد و ضمناً نسبت به سایر موارد نیز دقت کمتری دارد. بیشترین استفاده از نمونه بزاق برای مأمورین نیروی انتظامی و یا راهنمایی و رانندگی است که می‌خواهند از سلامت رانندگان اطمینان پیدا کنند.

4. نمونه مو

دقیق‌ترین روش برای بررسی اعتیاد فرد به شیشه بررسی نمونه مو است. مواد ناشی از متابولیت شیشه در بدن تا چندین ماه در موها باقی می‌مانند و به همین خاطر نمونه مو یکی از دقیق‌ترین و درعین‌حال مفیدترین شیوه‌های تست شیشه است که برخلاف سایر روش‌ها مشمول گذر زمان نخواهد شد. بااین‌حال به دلیل هزینه بالای این شیوه از بررسی، معمولاً از آن استفاده نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد | آشنایی با انواع آزمایشات و کیت های تست اعتیاد

 

راه‌های منفی کردن تست اعتیاد به شیشه

راه‌های بسیاری برای منفی کردن تست اعتیاد به شیشه وجود دارد که ممکن است فرد برای انکار اعتیاد خود به یکی از آن‌ها دست بزند؛ بااین‌حال درصورتی‌که مسئولین انجام تست اعتیاد نسبت به نتیجه آزمایش ابهامی داشته باشند، می‌توانند با استفاده از تست‌های تکمیلی آن را مورد بررسی قرار دهند و با توجه به میزان دقت تست‌های تکمیلی احتمال تقلب در آن‌ها بسیار ضعیف است.

ایجاد وقفه برای حداقل 3 روز میان زمان مصرف تا انجام تست، استفاده از داروهای سم‌زدایی قوی، تعویض نمونه با سایر نمونه‌ها و یا ریختن هر چیزی در ظرف نمونه که باعث تغییر ph آن شود می‌تواند باعث منفی شدن نتیجه تست باشد.

 

با تست شیشه مثبت چه کنیم؟

یکی از سؤالاتی که باید در این مطلب به آن بپردازیم این است که در صورت مثبت شدن نتیجه تست اعتیاد به شیشه باید چه کرد؟

فهم این مطلب که یکی از نزدیکان شما دچار اعتیاد به شیشه شده، موضوع بسیار دردناکی است. شما حجم بسیاری از هیجانات منفی مانند خشم و نفرت و یا یاس و ناامیدی را تجربه خواهید کرد و به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که برای حفظ سلامت روان خود و سایر اعضای خانواده به‌ویژه کودکان، از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. علاوه بر این مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید راهکارهای مناسبی برای جلب انگیزه فرد نسبت به ترک اعتیاد پیدا کنید.

با توجه به اینکه ماده مخدر شیشه باعث بروز وابستگی جسمی و روانی در فرد می‌شود، برای درمان اعتیاد به آن باید از جلسات سم‌زدایی و بهبود جسمی در کنار بازپروری روانی استفاده کنید. درصورتی‌که به هریک از این موارد بی‌توجه باشید احتمال ترک اعتیاد ضعیف‌تر می‌شود.

تاثیر خدمات روانشناسی بر ترک شیشه

بسیاری از افراد انجام سم‌زدایی و رهایی از وابستگی جسمی را به‌عنوان ترک اعتیاد در نظر می‌گیرند. این در حالی است که میل به مصرف مجدد در این افراد معمولاً باعث می‌شود که آن‌ها دیر یا زود مصرف مواد مخدر را از سر بگیرند. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد با توجه به دوره محرومیتی که فرد در دوران ترک پشت سر گذاشته احتمالاً میزان مصرف در وی افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر است که توجه به جلسات بازپروری اهمیت بسیاری دارد. این جلسات به فرد کمک خواهد کرد در مقابل میل به مصرف مجدد شیشه ایستادگی داشته باشد و همچنین وابستگی روانی وی به این ماده مخدر را کاهش می‌دهند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

بسیاری از مصرف‌کنندگان شیشه دچار کژ‌کاری‌هایی در مغز می‌شوند که باعث خواهد شد آن‌ها توانایی شاد بودن بدون استفاده از شیشه را از دست بدهند و به همین خاطر معمولاً به دنبال ترک اعتیاد به شیشه، فرد دوره‌هایی از افسردگی شدید را تجربه خواهد کرد. یکی از وظایف روانشناسان کمک به فرد برای بهبود این شرایط است. با توجه به آنچه گفته شد درصورتی‌که متوجه اعتیاد یکی از نزدیکان خود به شیشه شدید، بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و اقداماتی را برای بهبود فرد و همچنین کمک به حفظ سلامت روان سایر اعضای خانواده شروع کنید.

 

سؤالات متداول

1.آیا امکان تقلب در تست اعتیاد به شیشه وجود دارد؟

به‌طورکلی نمی‌توان نتیجه هیچ تستی را صد در صد و قطعی در نظر گرفت و احتمال خطا در تمامی شیوه‌های بررسی وجود دارد. ایجاد وقفه زمانی بین مصرف شیشه و انجام تست یا استفاده از داورهای سم‌زدای قوی ازجمله راهکارها برای تقلب در نتیجه تست هستند. بااین‌حال در صورت لزوم می‌توان از تست‌های تکمیلی استفاده کرد که دقت آن‌ها بسیار بالاتر بوده و احتمال تقلب در آن‌ها بسیار کم است.

2.بهترین شیوه برای تست اعتیاد به شیشه کدام است؟

بررسی نمونه مو بهترین و دقیق‌ترین شیوه برای بررسی اعتیاد فرد به شیشه است. بااین‌حال به دلیل هزینه بالای این شیوه معمولاً از آن استفاده نمی‌شود. پس از نمونه مو، آزمایش ادرار رایج‌ترین شیوه بررسی اعتیاد به شیشه است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس بگیرید.

شماره تماس ذهن نو

 

 

منبع : تست شیشه