سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض ترامادول

قرص ترامادول که با نام‌های تجاری ترامال، ترامادل و بایومادل نیز در بازار موجود است معمولاً در مراکز درمانی و برای کاهش دردهای شدید به خصوص پس از عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال بسیاری از افراد به سبب ویژگی‌های آرام بخشی و نشاط آوری آن، این دارو را مورد سوء مصرف قرار می‌دهند. متأسفانه با توجه به قدرت اعتیادآوری بالای این دارو، مصرف مداوم و خودسرانه آن می‌تواند باعث اعتیاد در فرد شود. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های قرص ترامادول و نشانه‌های اعتیاد به آن خواهیم پرداخت. در صورتی که نشانه‌های اعتیاد به ترامادول را در خود یا هریک از اطرافیان می‌بینید بهتر است برای پیگیری‌های بیشتر از یک متخصص کمک بگیرید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

عوارض ترامادول

ترامادول

قرص ترامادول

شایع ترین عوارض ترامادول

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

 

 

..

ترامادول یک مخدر صنعتی است که در آزمایشگاه‌های دارویی تهیه شده و برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به صورت قرص، کپسول و آمپول در بازار موجود است. اگرچه سرعت و میزان اثربخشی ترامادول به صورت تزریقی به مراتب بالاتر است اما معمولاً از این دارو به صورت خوراکی و در قالب قرص و شربت استفاده می‌شود. ترامادول به دلیل خاصیت شبه افیونی که دارد به سرعت گیرنده‌های درد در مغز را مسدود کرده و مانع احساس درد و ناراحتی در فرد می‌شود.

مکانیسم اثر ترامادول در بدن

همانطور که گفته شد ترامادول برای کاهش درد و آرام بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به دلیل داشتن ساختار شیمیایی مشابه با داروهای افیونی مثل مرفین، پس از اینکه توسط بدن جذب شد گیرنده‌های افیونی مغز را تحت تأثیر قرار داده و باعث تسکین درد و احساس آرامش در فرد خواهد شد. درعین حال آنچه ترامادول را نسبت به سایر داروهای افیونی در نظر مصرف کننده مطلوب‌تر می‌سازد این است که ترامادول با افزایش ترشح سروتونین در مغز باعث تجربه یک احساس شادی در فرد شده و همچنین خواب آلودگی نیز در پی ندارد. به عبارتی فرد علی رغم استفاده از این دارو، هشیاری و سرزندگی خود را حفظ کرده و خواب آلوده نمی‌شود.

تداخلات دارویی قرص ترامادول

مصرف همزمان ترامادول و برخی داروهای دیگر می‌تواند تاثیرات مخربی در سلامتی فرد به همراه داشته باشد و یا باعث عدم جذب یکی از داروها یا هردو دارو شود. برخی از مهم‌ترین داروهایی که نباید با ترامادول استفاده شوند شامل موارد زیر هستند.

  • الکل
  • سایر داروهای مسکن
  • داروهای سرماخوردگی
  • داروهای آرام بخشی که برای رفع اضطراب یا بهبود وضعیت خواب تجویز می‌شوند

موارد منع مصرف ترامادول

پیش از استفاده از ترامادول و درصورتیکه هریک از بیماری‌های زیر را دارید بهتر است راجع به مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

  • مشکلات تنفسی
  • صرع، تومور یا هرگونه بیماری مغزی دیگر
  • مشکلات کبد یا کلیه
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • وجود هرگونه بیماری خاص
  • ابتلا به بیماری‌های روحی مثل اضطراب و افسردگی

اعتیادآور بودن قرص ترامادول

همانطور که گفته شد ترامادول علاوه بر ویژگی‌های مطلوبی که در صنعت پزشکی دارد، خاصیت وابسته سازی بالایی دارد و می‌تواند باعث بروز اعتیاد در مصرف کنندگان شود. از مهم‌ترین دلایلی که برای اعتیاد به این دارو عنوان می‌شود این است که مصرف کنندگان علی رغم کاهش اضطراب و نگرانی‌ها، یک احساس آرامش همراه با شادی را تجربه می‌کنند و همچنین برخلاف سایر مسکن‌ها و آرامبخش‌ها احساس خواب آلودگی نیز برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.

نشانه‌های اعتیاد به قرص ترامادول

نشانه‌های اعتیاد به ترامادول مشابه نشانه‌های اعتیاد به سایر مواد مخدر است. درصورتیکه این نشانه‌ها را درخود یا اطرافیان مشاهده می‌کنید بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد به ترامادول از یک متخصص در زمینه اعتیاد به مواد مخدر کمک بگیرید.

ایجاد تحمل دارویی

تحمل دارویی به این معناست که پس از گذشت مدت مشخصی از شروع مصرف دارو بدن فرد نسبت به ماده مخدری که مصرف می‌کرده مقاومت پیدا می‌کند. به عبارتی در این شرایط مقدار مصرفی سابق نمی‌تواند احساس لذت را در فرد ایجاد کند و برای دست یابی به لذت سابق بیمار می‌بایست میزان مصرف را افزایش دهد.

آشکار شدن نشانه‌های ترک

درصورتیکه فاصله زمانی میان دو وعده مصرف ترامادول بیش از حالت معمول شود و یا فرد در دفعات بعدی مقدار کمتری از دوز همیشگی دارو را مصرف کند، نشانه‌های ترک بروز پیدا می‌کنند. نشانه‌های ترک به معنای علائم جسمی و روحی ناخوشایندی هستند که در شرایط بالا برای فرد پیش می‌آید و نشان دهنده وابستگی بدن به ترامادول است. از میان نشانه‌های ترک ترامادول می‌توان به احساس افسردگی، سردرد، اختلالات بینایی و مشکلات تنفسی اشاره کرد.

جست و جوی دارو

درصورتیکه فرد به مصرف ترامادول اعتیاد پیدا کرده باشد زمان زیادی را برای تهیه و استفاده از این دارو صرف خواهد کرد. این موضوع تأثیرات سوئی را بر سایر وظایف و نقش‌های وی ایجاد خواهد کرد.

علائم مسمومیت با قرص ترامادول

استفاده بیش‌ازحد از ترامادول می‌تواند باعث مسمومیت با این دارو شود که خطرات جدی را به همراه دارد. در صورت مشاهده این نشانه‌ها هرچه سریع‌تر بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از

  • کاهش فشار خون
  • کاهش ضربان قلب
  • کاهش تعداد تنفس
  • کاهش سطح هوشیاری
  • کاهش قوام عضلانی
  • تشنج
  • مسمومیت‌های شدید با ترامادول می‌تواند خطر کما یا مرگ را به همراه داشته باشد.

ترک اعتیاد به ترامادول

برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل درسلامت جسمی و روحی فرد توصیه می‌شود که ترک اعتیاد به قرص ترامادول زیر نظر پزشک و در مراکز درمانی صورت بگیرد. برای ترک اعتیاد به این دارو معمولاً پزشک با یک برنامه مشخص میزان مصرف را به تدریج کاهش می‌دهد. این حالت باعث می‌شود که نشانه‌های ترک با شدت کمتری بروز پیدا کنند و توانایی فرد برای مبارزه با این شرایط بیشتر باشد. این مرحله از ترک ماده مخدر که به آن سم زدایی می‌گویند با پایان وابستگی جسمی به ترامادول به پایان خواهد رسید.

اهمیت استفاده از جلسات رواندرمانی در ترک اعتیاد به ترامادول

درمان‌های پزشکی معمولاً با رفع وابستگی جسمی به دارو پایان پیدا می‌کنند. معمولاً با رفع نظارت مراکز درمانی احتمال شروع مجدد سوءمصرف نیز بالا می‌رود. از دلایل اصلی این مسئله می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در جلسات سم زدایی به دلایل و ریشه‌های اعتیاد فرد توجهی نمی‌شود و به عبارتی حل مسئله صورت نمی‌گیرد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که با انجام جلسات روانشناختی و بازپروری به این افراد کمک شود تا بتوانند زندگی بهتری را برای خود فراهم کنند. در این بخش اقداماتی را که در جلسات بازپروری صورت می‌گیرد با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. همچنین می توانید برای دریافت خدمات با کیفیت به مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو مراجعه نمایید.

هشیاری نسبت به پیشایندها و راه‎های مقابله با آن‌ها

در طی جلسات مشاوره برای مبارزه با وسوسه مصرف مجدد مواد مخدر به فرد آموزش داده می‌شود که با ارزیابی دقیق رفتارها، زمان‌هایی که به مصرف مواد مخدر گرایش بیشتری دارد را مشخص کند و سپس راه‌هایی برای مبارزه با این وسوسه به آن‌ها آموزش داده می‌شود. برای مثال ممکن است فردی احساس کند وقتی از جانب اطرافیان طرد می‌شود به مصرف مواد مخدر تمایل بیشتری پیدا می‌کند. آگاهی از این موضوع باعث می‌شود که وی کنترل بیشتری روی رفتار خود داشته باشد. همچنین در مرحله بعد با آموزش‌های روانشناختی به وی کمک می‌شود که ضعف‌های خود را در مهارت‌های دوست یابی بهبود ببخشد و یا حساسیت به طرد شدن از جانب دیگران را کاهش دهد.

جلسات خانواده درمانی

در طی جلسات مشاوره برای بازپروری پس از اعتیاد علاوه بر فرد، خانواده وی نیز مورد درمان قرار می‌گیرند. خانواده این افراد معمولاً به دلیل تجربه شرایط نامساعد مشکلات روحی بسیاری پیدا می‌کنند که می‌بایست برای درمان آن‌ها اقدام شود. به‌علاوه با آموزش‌های منظم و علمی می‌توان خانواده‌ها را برای حمایت از معتادینی که موفق به ترک شده‌اند هدایت کرد.

هدف گزینی و انگیزه بخشی

درطی جلسات مشاوره به این افراد آموزش داده می‌شود که اهداف مناسب و مشخصی را برای زندگی خود تعیین کرده و درمسیر مناسب‌تری حرکت کنند. جهت شروع درمان و دریافت خدمات ترک اعتیاد کلیک کنید.

سؤالات متداول

– از کجا بفهمیم فردی ترامادول مصرف می‌کند؟

وجود برخی نشانه‌ها مثل سرخ شدن چشم‌ها، مشکل در حفظ تعادل هنگام راه رفتن، بی توجهی به نظافت شخصی و کند شدن سرعت انجام کارها از نشانه‌های مصرف ترامادول هستند. البته این نشانه‌ها می‌تواند به دلایل دیگری نیز ایجاد شده باشد و برای تشخیص دقیق‌تر بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

 

 

منبع » شایع ترین عوارض ترامادول