سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افسردگی همسر

افسردگی همسر یکی از مشکلاتی است که ابعاد مختلفی از زندگی زوجین را درگیر کرده و می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد نماید. در واقع این اختلال می‌تواند روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد و در صورتی که خودمراقبتی نداشته باشید افسردگی به شما نیز سرایت کند. معمولا افرادی که افسرده هستند نمی‌توانند برداشت درستی از نشانه‌ها و علائم داشته باشند و شما به عنوان شریک زندگی همسرتان در صورتی که احساس کردید با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند، لازم است تا هرچه سریع‌تر برای درمان و مشاوره اقدام نمایید. همچنین خود نیز باید سرزندگی و شادابی را با روش‌های مختلفی در خودتان ایجاد کنید و درصورتی که فرزندانی نیز دارید، به اتفاق آنان از مشاوره بهره مند شوید. در ادامه به بررسی راهکارهای کمک کردن به همسر افسرده و توجه به نکاتی برای سلامتی خودتان خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید :

افسردگی همسر

راهکار برای کمک کردن به همسر افسرده

 

 

 

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی شایع است که می‌تواند درپی تجربیاتی نظیر شکست، از دست دادن عزیزان، استرس‌های بیش‌ازحد زندگی یا حتی به دلیل تغییرات فیزیولوژیک در بدن ایجاد شود. افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در قرن اخیر است و احتمال ابتلا به آن بسیار بالاست. اگرچه بر اساس آمار، افسردگی در زنان، حدودا دو برابر بیشتر اتفاق می‌افتد، بااین‌حال شدت افسردگی و احتمال دست زدن به رفتارهای خودکشی یا آسیب زدن به خود در مردان بالاتر است.

 

نشانه‌ها و علائم افسردگی همسر

روانشناسان معتقدند که برای تشخیص افسردگی، فرد می‌باید برای حداقل دو هفته، نشانه‌های زیر را داشته باشد.

  • احساس غم و گریه کردن مداوم
  • لذت نبردن از مسائلی که پیشتر لذت‌بخش بودند
  • ناتوانی در تمرکز کردن
  • تغییر در الگوی خواب و خوراک
  • احساس بی انرژی بودن و احساس خستگی مداوم
  • احساس بی‌ارزش بودن یا فقدان اعتمادبه‌نفس
  • افکار خودکشی

اگر متوجه وجود هر یک از این نشانه‌ها در همسر خود شده‌اید، بهتر است با یک مشاور برای درمان وی صحبت کنید.

علاوه بر نشانه‌های بالا، افسردگی می‌تواند چهره‌های دیگری نظیر سکوت بیش‌ازحد، تحریک‌پذیری و یا کند شدن انجام فعالیت‌ها را در پی داشته باشد. تشخیص اینکه آیا شرایط موجود در همسر شما نشان‌دهنده بیماری افسردگی هستند یا خیر، صرفاً بر عهده یک فرد متخصص در ارتباط با بیماری‌های روانی است.

برای آگاهی بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

 

راهکارهایی برای کمک کردن به همسر افسرده

حساسیت و توجه نسبت به نشانه‌ها

اختلال افسردگی در اکثر افراد، دارای پیش‌زمینه‌های مشخصی است. هنگامی‌که متوجه شروع این نشانه‌ها در همسرتان می‌شوید بهترین زمان برای اقدامات پیشگیرانه یا مداخلات زودهنگام است. در غیر این صورت و با گسترش پیدا کردن ابعاد بیماری، تلاش برای درمان با مقاومت بیشتری مواجه خواهد شد.

برخورد صبورانه

هنگامی‌که همسر شما دچار بیماری افسردگی شده است، نسبت به مسائل مختلف بی‌انگیزه خواهد بود و نمی‌توانید از او انتظار داشته باشید که با همان انرژی سابق به انجام فعالیت‌های روزانه بپردازد یا به همان میزان تمایل داشته باشد که با شما وارد روابط عاطفی شود. در این شرایط اصرار بیش‌ازحد شما، می‌تواند صرفاً باعث بدتر شدن شرایط و پیش آمدن مشکلاتی میانتان شود. درنتیجه بهتر است در این شرایط، صبورانه برخورد کنید؛ برای مدتی خواسته‌های خود را کاهش داده یا کنار بگذارید.

افزایش آگاهی

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در طی کردن مسیر افسردگی به شما بسیار کمک کند این است که میزان اطلاعات خود را، راجع به افسردگی و جنبه‌هایی از زندگی که تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند بالاتر ببرید. برای این کار می‌توانید از کتاب‌ها و مقالات مختلف استفاده کنید و یا در این زمینه با یک مشاور صحبت کنید. این کارها به شما کمک می‌کند با دقت بیشتر و استرس کمتری بتوانید رفتارهای همسرتان را پیش‌بینی کنید و بدانید که چه واکنشی باید نشان دهید.

هنگام افسردگی همسر فضای خانه را آرام نگه‌دارید

سعی کنید جو خانه را به‌گونه‌ای مدیریت کنید که در آن به‌جای استرس و نگرانی، آرامش حکم‌فرما باشد. این مسئله شاید باعث شود که شما برای مدتی مجبور باشید حجم زیادی از مسئولیت‌ها را خودتان برعهده بگیرید. اگرچه این موضوع برای شما بسیار سخت است بااین‌حال دورنگه داشتن همسرتان از استرس کمک بسیار بزرگی به بهبود این شرایط است.

هنگام افسردگی همسر همدلی داشته باشید

یکی از مسائلی که باعث می‌شود همسرتان حداقل برای کوتاه‌مدت احساس آرامش کند این است که اجازه دهید با شما صحبت کند. حتی درصورتی‌که با صحبت‌های همسرتان مخالف هستید این مسئله را مستقیماً بیان نکنید. از گفتن عباراتی نظیر اینکه (سعی کن این‌گونه فکر نکنی)، (تلاش کن تا بتوانی مثل سابق باشی) خودداری کنید. سعی کنید به همسرتان نشان دهید که متوجه ناراحتی او هستید و او را درک می‌کنید.

برنامه‌ریزی رفتاری

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که می‌توانید برای بهبود افسردگی در همسرتان انجام دهید این است که برای انجام فعالیت‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید. برای مثال با یکدیگر تلویزیون تماشا کنید، پیاده‌روی کنید و یا با تعدادی از دوستانتان یک جمع خودمانی داشته باشید. در اجرای این مسائل دقت داشته باشید رفتارها به‌گونه‌ای انتخاب شوند که همسرتان را برای فعالیت ترغیب کنند. در غیر این صورت مشکلات بیشتری در رابطه شما ایجاد خواهد شد.

برای استفاده از این تکنیک که در روانشناسی به‌عنوان تکنیک فعال‌سازی رفتاری مطرح شده است می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با توجه به سطح بیماری همسرتان و میزان عملکرد وی پیش از ابتلا به بیماری، می‌توانند در تهیه یک برنامه انگیزشی مناسب به شما کمک کنند.

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

توجه به پیگیری درمان

افسردگی یک بیماری جدی است که نمی‌توانید آن را به حال خود رها کنید. در صورت بی‌توجهی به درمان، احتمال بروز مشکلات بسیاری ازجمله مزمن شدن بیماری یا وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری وجود دارد. علاوه بر این، افسردگی یک اختلال بازگشتی است که مدتی بعد از بهبودی کامل، علائم مجدداً عود می‌کنند. برای جلوگیری از بروز هر یک از این شرایط یا کمتر کردن شدت آن‌ها، می‌بایست برای درمان بیماری اقدام نمایید.

ممکن است همسرتان در طول فرایند درمان بارها از حضور در جلسات طفره برود یا در خوردن داروهایش بی‌نظمی داشته باشد. این مسئله تا حد زیادی به دلیل بی‌انگیزگی است که در افسردگی ایجاد می‌شود. دقت داشته باشید که او داروهایش را در ساعت مشخص مصرف کند و جلسات روان‌درمانی را به‌طور منظم پیگیری نماید.

 

بیشتر بخوانید : مشاوره خانواده 

 

به عنوان شوهر یا همسر یک فرد افسرده به چه نکاتی باید توجه داشته باشید

در شرایطی که همسرتان دچار افسردگی شده است یکی از مسائلی که می‌بایست به آن توجه داشته باشید حفظ سلامت روحیه خود و سایرین است. زندگی کردن با یک فرد بیمار، معمولاً باعث می‌شود که شما نیز دچار احساس افسردگی شوید. برای غلبه بر چنین احساسات ناراحت‌کننده‌ای بهتر است با استفاده از راهکارهای زیر مراقب سلامت خود باشید.

مقصر ندانستن خود

افسردگی بیماریی است که دلایل بسیاری دارد. تغییرات فیزیولوژیکی، شرایط روحی فرد پیش از شروع بیماری، تاریخچه زندگی، مشکلاتی که قبل از شروع نشانه‌ها در زندگی پیش‌آمده است، همگی در کنار هم باعث ابتلای یک فرد به افسردگی می‌شوند. درنتیجه بابت ابتلای همسرتان به افسردگی یا طولانی شدن دوره بیماری او خود را مقصر ندانید و صرفاً سعی کنید آنچه را از دستتان برمی‌آید برای وی انجام دهید.

مبارزه با همه توانی در هنگام مواجهه با افسردگی همسر

همه توانی یک اصطلاح در روانشناسی است که یعنی فرد احساس می‌کند هر کاری از دستش بر خواهد آمد. شما به‌عنوان همسر فردی که دچار افسردگی شده است اگرچه نقش بسیار مهمی دارید، حل کردن تمام مشکلات برعهده شما نیست. اگر تلاش کنید تمامی مسئولیت‌ها را برعهده بگیرید و به‌تنهایی تمام مشکلات را حل کنید حتی اگر موفق شوید باعث بروز آسیب‌های روحی فراوانی برای خودتان می‌شوید.

توجه به داشتن اوقات فراغت

زمانی را به تنها بودن یا بودن در میان دوستانتان اختصاص دهید. سعی کنید در این ساعات انرژی لازم برای حمایت از همسرتان را به دست آورید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که هر چه بتوانید روحیه خود را تقویت کنید باانرژی بیشتری می‌توانید به همسرتان کمک کنید.

دریافت خدمات تخصصی 

در صورت وجود یک بیمار افسرده در خانه، فرزندان شما اولین گروهی هستند که به دریافت مراقبت‌های مربوط به‌سلامت روان احتیاج دارند. بی‌توجهی‌هایی که معمولاً از جانب همسر افسرده شما در ارتباط با فرزندان اتفاق می‌افتد و همچنین فضای نامناسب خانه می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را در فرزندانتان ایجاد کند.

علاوه بر فرزندان، به دلیل آسیب‌هایی که بیماری همسرتان در سلامت رابطه شما ایجاد می‌کند، بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. زندگی کردن با یک بیمار افسرده، معمولاً پس از مدتی باعث بروز ناراحتی‌هایی در سایر افراد خانواده می‌شود. بی انرژی بودن، افکار منفی، خلق پایین یا سایر مشکلاتی که به‌تبع افسردگی ایجاد خواهد شد، باعث آسیب دیدن روحیه سایر اعضای خانواده شده و احتیاج به دریافت خدمات تخصصی را ایجاب می‌کند. شما می‌توانید این خدمات را توسط مجرب ترین روانشناسان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو دریافت نمایید.

 

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی 

 

سؤالات متداول درباره افسردگی همسر

چطور می‌توانم به بهبود افسردگی در همسرم کمک کنم؟

سعی کنید با تشخیص به‌موقع نشانه‌ها، هرچه سریع‌تر و پیش از جدی شدن علائم، از یک متخصص کمک بگیرید. همچنین بهتر است بر مصرف داروها و پیگیری جلسات روان‌درمانی توسط همسرتان نظارت داشته باشید. آرام نگه‌داشتن فضای خانه و تدارک دیدن فعالیت‌های کوچک، به بهبود وضعیت همسرتان کمک خواهد کرد.

اگر برای درمان افسردگی اقدام نشود، چه پیامدهایی خواهد داشت؟

بی‌توجهی به درمان بیماری افسردگی، در حالت‌های شدید بیماری می‌تواند باعث بروز رفتارهای آسیب زدن به خود بشود. علاوه بر این مزمن شدن بیماری یا شدت پیدا کردن نشانه‌ها نیز ممکن است پیش بیاید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید از طریق شماره _ با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

 

منبع : افسردگی همسر