سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی دسته‌ای از داروها هستند که با اصلاح تعادل شیمیایی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، علائم افسردگی را کاهش می‌دهند. افسردگی یکی از شایع ترین اختالالات روانی است که بر تمام ابعاد زندگی انسان تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل ضروری است که چاره‌ای برای درمان آن اندیشید. دارو درمانی یکی از روش‌های درمان افسردگی است که در کنار روان‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروهای ضدافسردگی به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره روانشناسی، گامی در جهت بهبود و افزایش کیفیت زندگی خود بردارید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

داروهای ضد افسردگی

 عوارض قرص های ضد افسردگی

 

 

 

 

 

 

انواع داروهای ضد افسردگی

داروهای مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. داروهای ضدافسردگی با ایجاد واکنش‌های شیمیایی در مغز افسردگی را کنترل می‌کنند. با این حال این داروها درمان قطعی نیستند، برای اطلاع از درمان افسردگی کلیک کنید. داروهای ضدافسردگی به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند:

1. داروهای ضد افسردگی‌ سه حلقه ای (TCA)

داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای دسته‌ای از داروها هستند که در درجه اول به عنوان ضد افسردگی استفاده می‌شوند. داروهای این دسته شامل تریمیپرامین، داکسپین، آموکساپین، ایمی پرامین و نورتریپتیلین می‌باشند.

‌2. داروهای ضدافسردگی مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI)‌

مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین دسته‌ای از داروها هستند که به طور معمول به عنوان داروهای ضد افسردگی در درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی و بیماری‌های مربوط به کمبود سروتونین مورد استفاده قرار می‌گیرند. داروهای پروزاک یا فلوکستین، سیتالوپرام و آسنترا از این دسته هستند.

3. داروهای ضدافسردگی مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI)

بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز دسته‌ای از داروها هستند که از فعالیت یک یا هر دو آنزیم مونوآمین اکسیداز جلوگیری می‌کنند. آن‌ها بیشتر به عنوان داروهای ضد افسردگی و به عنوان عامل درمانی موثر برای اختلال وحشت و هراس اجتماعی شناخته می‌شوند. داروهای این دسته مانند ترانیل سیپرومین، فنلزین و ایزوکاربوکسید به دلیل عوارض جانبی و تداخلات دارویی، کمتر تجویز می‌گردند.

4. داروهای ضد افسردگی مهارکننده های بازجذب سروتونین / نوراپی نفرین (SNRI)

داروهای مهارکننده‌های جذب مجدد سروتونین – نوراپی نفرین دسته‌ای از داروهای ضدافسردگی هستند که اختلال افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی، وسواس فکری، اختلال هراسی اجتماعی، اختلال بیش فعالی و… را درمان می‌کنند. داروهای این دسته شامل دولوکستین، میلناسیپران، میرتازاپین و ونلافاکسین هستند.

5. سایر داروهای ضدافسردگی

داروهای دیگری هم وجود دارند که برای درمان افسردگی و اضطراب به کار می‌روند مانند اتموکسین، بوپروپیون، نفازودون، زولپیدم و…

 

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی گاهی اوقات می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایند را ایجاد کنند، از جمله عوارض مصرف داروهای ضدافسردگی شامل حالت تهوع، افزایش اشتها و افزایش وزن، از دست دادن میل جنسی و سایر مشکلات جنسی، خستگی و خواب آلودگی، بی خوابی، خشکی دهان، تاری دید، یبوست و… می‌باشد.

 

بهترین داروی ضد افسردگی

زولوفت متداول ترین داروی ضد افسردگی است و درصد بالایی از افراد مبتلا به افسردگی این دارو را مصرف کرده‌اند. داروهای SSRI و SNRI از موثرترین داروهای ضد افسردگی هستند و معمولا اکثر افراد به این دارو جواب داده و بهبود پیدا می‌کنند. 

 

مصرف داروی ضد افسردگی در دوران بارداری

افسردگی در زمان بارداری می‌تواند در سلامت مادر و جنین اثر بگذارد. عوارض احتمالی مصرف داروی ضد افسردگی شامل تغییرات وزن مادر و زایمان زودرس است. در دوران بارداری داروهای ضدافسردگی باید زیر نظر پزشک مصرف شود تا عوارض آن به حداقل برسد.

 

جایگزین های داروی ضد افسردگی

برخی مواد و داروهای طبیعی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جایگزین داروهای ضد افسردگی کرد. این داروهای طبیعی عبارتند از:

1. روغن اسطوخدوس

اسطوخدوس یکی از گیاهان دارویی قدیمی است که دارای فواید زیادی برای آرامش مغز و اعصاب می‌باشد. از آنجا که بسیاری از مبتلایان به افسردگی دچار اضطراب و بی‌خواب می‌شوند، اسطوخودوس می‌تواند به آن‌ها کمک کند بدون عوارض جانبی داروهای خواب‌آور بخوابند.

2. بابونه

بابونه یک داروی گیاهی سنتی با اثر آرام بخش برای اعصاب است. این دارو برای تسکین علائم افسردگی و اضطراب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده همزمان از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی با  داروهای گیاهی مانند بابونه ??توصیه نمی‌شود و باید تحت نظر پزشک مصرف گردد.

3. داروهای ضد افسردگی | آویشن

گیاه آویشن نوعی گیاه دارویی برای درمان افسردگی بوده و دارای خواص دارویی مفید برای سلامتی انسان است. آویشن به عنوان یک داروی ضد افسردگی (کاهش افسردگی) استفاده می‌شود.

4. ویتامین B12

کاهش ویتامین B12 می‌تواند باعث افزایش افسردگی شود. افراد مبتلا به افسردگی باید روزانه یک میلی گرم مکمل B12 مصرف کنند. مصرف ویتامین B12 برای تولید سروتونین یعنی ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو لازم است.

5. داروهای ضد افسردگی | اسیدهای چرب امگا 3

دوزهای زیاد اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است باعث بهبود خلق و خو و درمان افسردگی شود. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند اثرات هورمون مرتبط با استرس را کاهش دهند. بعضی از انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و آلباکور حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. افرادی که ماهی نمی‌خورند و می‌خواهند میزان امگا 3 خود را افزایش دهند می‌توانند آن را به عنوان مکمل مصرف کنند.

 

سوالات متداول

_داروهای ضد افسردگی چه تاثیری روی بدن دارند؟

داروهای ضدافسردگی دسته‌ای از داروها هستند که با اصلاح تعادل شیمیایی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، علائم اختلالات افسردگی را کاهش می‌دهند. اما برای مصرف حتما باید با تجویز متخصص مصرف کنید. با مشاهده علائم افسردگی به متخصص مراجعه کنید. برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

_آیا می‌توان داروهای ضد افسردگی را در دوران بارداری مصرف کرد؟

در دوران بارداری داروهای ضدافسردگی باید زیر نظر پزشک مصرف شوند تا عوارض آن به حداقل برسد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد افسردگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس حاصل نمایید. 

 

منبع :‌ داروهای ضد افسردگی